تغذیه آیورودیک بر مبنای طب آیورودا سالمند

» تغذیه آیورودیک بر مبنای طب آیورودا، بهترین سبک زندگی برای سالمند

درمقاله قبلی در خصوص سبک زندگی سالمندان بر مبنای دانش آیورودا و تاثیرات آن در کند شدن روند پیری صحبت کردیم. در واقع در طب آیورودا با بهره گرفتن از خواص گیاهان دارویی، تغذیه آیورودیک، ماساژهای درمانی آیورودیک و تمرینات یوگا می خواهیم که دوره سالمندی سلامت و آرامی را با عمری طولانی و با کیفیت سپری کنیم.
حال در این مقاله به بررسی بیشتر تغذیه آیورودیک پرداخته و با تعریف دوشاها، اهمیت تعادل دوشاها در بدن فرد سالمند و تغدیه متناسب هر فرد جهت تثبیت این تعادل بحث را ادامه خواهیم داد.

دوشاها یا تیپ های بدنی در طب آیورودا:

دوشاها یا تیپهای بدنی
دوشا به معنای “خلط” بوده که در طب سنتی ایران مترادف “مزاج” می باشد و البته به آن تیپ بدنی نیز گفته می شود.
در آیورودا سه دوشا یا تیپ بدنی اصلی داریم به نام های واتا، پیتا، کافا که متناسب با بدن هر فرد، گرایشات، صفات شخصیتی و نیازهای غذایی او دسته بندی می شوند.
هر دوشا از پنج عنصر اساسی اتر، هوا، آتش، آب و زمین تشکیل شده است و هر فرد ترکیب منحصر به فرد از این سه دوشا می باشد که ویژگی های فیزیکی و روحی او را تعیین می کنند.

هدف اصلی در طب آیورودا چیست؟

هدف اصلی از تغذیه آیورودا، تمرینات یوگا و استفاده از گیاهان دارویی، برقراری تعادل در این سه دوشا می باشد و عدم تعادل در دوشاها بیان کننده اختلال در سلامت بدن بوده که در اثر شیوه زندگی ناسالم، کمبود مواد مغذی، استرس مزمن، قرار گرفتن در معرض سموم، فعالیت بدنی بیش از حد زیاد یا فعالیت بدنی بیش از حد کم و … ایجاد می گردد. سبک زندگی آیورودایی
در صورت برقراری تعادل دوشاها، بدن فرد و ذهن او در سلامت کامل بوده و سیستم ایمنی بدن به خوبی در مقابل بیماریها به دفاع خواهد ایستاد.

چرا برای سالمندان رژیم های غذایی آیورودیک را بهترین می دانیم؟

سالمندان در دوره سالمندی خود با مشکلات فراوان دستگاه گوارش مانند سوزش معده، یبوست، سندروم روده تحریک پذیر، بواسیر و … مواجه هستند. از آنجائیکه که رژیم های آیوردیک شامل غذاهای سالمی است که به راحتی هضم شده، دارای مواد مغذی بوده و توانایی و سلامت روده ها را بهبود می دهند، بهترین انتخاب برای سالمندان می باشند.
از سویی دیگر اضافه وزن وفشار ناشی از آن بر روی پاها و زانوها، توان حرکت را از آنها می گیرد. محققان دریافته اند که رژیم های غذایی مبتنی بر طب آیورودا، نه تنها وزن را کاهش می دهد بلکه به تقویت بدن و تنظیم هورمونها کمک نموده و حساسیت انسولین را بهبود می بخشد و از دیابت جلوگیری می نماید.

سالمندان در رژیم غذایی آیورودیک، برنامه منحصر به خود را دارند

رژیم های غذایی آیورودیک

خوب می دانیم که بسیاری از پزشکان از سالمندان می خواهند که وزن خود را کاهش دهند و متعاقب این توصیه، سالمندان برای کاهش وزن خود به سمت یک رژیم کم کالری می روند و در دوره رژیم، متاسفانه بنیه و قوت خود را از دست می دهند و سیستم ایمنی خود را تضعیف و بدن را آماده دریافت بیماری می کنند.
در حالیکه در رژیم آیورودا ، دوشای غالب در بدن سالمند شناسایی و بیماری ها و رنج های موجود در بدن او کاملا بررسی و مشخص می گردد، آنگاه با در نظر گرفتن همه این موارد، “رژیم غذایی منحصر به او” برنامه ریزی می گردد.
بر عبارت ” رژیم غذایی منحصر به او” تامل کنید، مفهوم مهمی در این بخش وجود دارد. این رژیم غذایی علاوه بر این که تابع دوشای حاکم بر بدن سالمند است، تابع زمان و فصلی که او در آن قرار دارد نیز می باشد.
یعنی یک برنامه مشخص و روتین برای همه زمان های یک فرد وجود ندارد و متناسب با تغییر فصل ها برنامه غذایی او نیز تغییر خواهد کرد.
به همین دلیل برای ایجاد تعادل در دوشاها و رژیم غذایی متناسب و منحصر به هر سالمند، باید از یک کارشناس تغذیه آیورودای خبره مشورت و یاری گرفت.
مشاورین آیورودا، فرد و حالات فیزیکی و روحی او را رصد می کنند و متناسب با پیشرفت درمان بیماری، رژیم های غذایی او را تغییر داده و هم راستایی طبیعت بدن سالمند را با طبیعت بیرونی او کنترل می نمایند.

» آشنایی با نیازهای گردشگری و طبیعت گردی سالمندان

چه ارزشی سبب می شود که سالمندان به رژیم آیورودایی رو آورند!

یکی از نکات بسیار ارزشمند در رژیم آیورودایی، خوردن غذاهای ارگانیک، فصلی و محلی می باشد که منابع مختلف تغذیه ای و غنی را در زمان های مختلف سال در اختیار آنها قرار می دهد. نکته قابل توجه دیگر در رژیم غذایی آیورودیک منع استفاده از هرگونه مواد نگهدارنده، کنسروها، روغن های صنعتی، شیرینی جات، قند و شکر و تنقلات صنعتی مانند چیپس، پفک و … می باشد و با پیشنهاد مواد مغذی طبیعی و نیروبخش، جایگزین های فوق العاده دارد.رژیم آیورودایی

برای مثال اگر شما به جای مرباهایی که با شکر درست شده اند از عسل طبیعی استفاده کنید، به جای آرد سفید از نان هایی که با گندم کامل و جو پخت شده اند میل کنید، چایتان را نه با قند و شکر بلکه با یک عدد خرما یا ۱۰ عدد مویز نوش جان کنید و یا در وسط روز برای احیای قوا به جای یک عدد شیرینی، پانزده عدد بادام و دو عدد انجیر میل کنید چه احساسی از عملکرد و سلامتی بدن خود دارید؟
اگر یک سالمند، هوشمندانه بدنش را بشناسد، نقاط ضعفش را تشخیص دهد و بداند که برای تقویت نیروی حیاتی اش چه باید بخورد و چه نباید نخورد، آنگاه عمر طولانی تر و سلامت بدن با کیفیت تری خواهد داشت.
ضمن آنکه بدن به این روش های غذایی عادت کرده و کاملا هوشمند می شود. آنگاه به راحتی فرد سالمند تشخیص می دهد الان باید چه بخورد و چه نخورد و به عبارتی از عواقب هر آنچه به بدن او به عنوان خوراک وارد می شود کاملا آگاه است.

» سبک زندگی بر مبنای دانش آیورودا و یوگای سالمندان

آیا می توانیم با استفاده از سایت ها و مطالعات شخصی، برای خود یک رژیم آیورودایی برنامه ریزی کنیم؟

طب آیورودا، یک دانش تخصصی با پیش زمینه های پزشکی است. کارشناس و متخصص تغذیه آیورودا، در خصوص آناتومی بدن کاملا آشنایی دارد و با پیش زمینه پزشکی، بیماریها و علائم آنها را می شناسد و از سویی دیگر با دانش آیورودا آشنا بوده و قوانین و اصول آن را می شناسد و شناخت کافی از گیاهان دارویی و خواص آنها داشته و با ماساژهای درمانی و تاثیرات آنها بر روی هر فرد آشنا می باشد و به خوبی از یوگا و تمرینات اصلاحی برای درمان بیماری ها بهره می گیرد.
او تشخیص خود را با برخورداری ازدانش و مهارت های اشاره شده و متناسب با شرایط فعلی فیزیکی و روحی فرد سالمند اعلام می کند و متعاقبا رژیم غذایی آیورودیک منحصر به سالمند را با توجه به زمان و فصل حاضر برنامه ریزی می نماید.
پس می توان نتیجه گرفت با مطالعه مطالب و یا کتاب هایی در خصوص دانش آیورودا ما نمی توانیم یک برنامه غذایی دقیق را برای خود تعبیه نماییم و احتمال خطا بسیار بالاست.
به طور مثال، فردی که در خصوص خواص زنجبیل و معجزه گر بودن این گیاه در طب آیورودا مطالب بسیار زیادی خوانده و رسپی های دم نوش و اسموتی های سم زدای آن را بلد است، نمی تواند این گیاه را برای همه تجویز کند،  زیرا ممکن است زنجیبل منحصرا برای یک فرد با توجه به غالب بودن دوشای پیتا زیان آور باشد.غذاهای ارگانیک

نسخه منحصر به هر فرد، شاخص طب آیورودا است!

آنچه که طب آیورودا را مجزا می کند این است که قدرت تشخیص متفاوت بودن شما با دیگری را دارد و متناسب با هر فرد و شرایط فیزیکی و روحی و زمان حاکم او، تجویز منحصر به فردی دارد.

” شما شایسته یک تجویز منحصر به فرد هستید
مگر نه اینکه
شما خود یک انسان منحصر به فرد هستید.
و
این تنها چیزیست که می تواند روح و حال شما را بهتر کند! “

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
3.86 (7 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

تغذیه صحیح سالمندی
» چگونه تغذیه سالمندان دچار تغییرات می شود؟
» چه کارهایی سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی سالمندان خواهد شد؟

یک پاسخ

  1. Royal CBD اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹

پاسخی را بگذارید

ده + 1 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست