سالمندان و ارث

» از سالمندان و ارث چه می دانیم؟

یکی از مطالبی که در قوانین ما وجود دارد موضوع ارث است ، موضوعی که تمامی ما انسانها با آن روبرو می شویم . اما دیده می شود اکثر افراد اطلاعات درست و کاملی راجع به آن ندارند موضوع مهمتر سالمندان و ارث است زیرا این مطلب زمانی که پای یک سالمند در میان باشد ملموس تر می باشد و قابل توجه می باشد. اگر سالمندان ما نسبت به آن اشراف و آگاهی داشته باشند به آنها کمک میکند تا بتوانند تصمیمات بهتری راجع به اداره و صرف اموال خود بعد از مرگشان بگیرند.

ارث بردن بعد از فوت مورث

ارث بردن بعد از فوت

طبق قانون مدنی کشور بخش مربوط به ارث ، ارث بردن برای زمان بعد از فوت شخص مورث یا به اصطلاح کسی که وراث از او ارث می برند می باشد. بنابراین در زمانی که شخص زنده است هیچکس نمی تواند از او تقاضای ارث کند یا اورا مجبور به تقسیم اموال و دارایی هایش نماید. در این سایت مقاله وجود دارد با موضوع سالمند آزاری جالب اینجاست که یکی از دلایل سالمند آزاری همین مسئله تاکید فرزندان بر تقسیم ارث و میراث در زمان زنده بودن والدین است و این امر تاثیر بسیار مخربی بر روحیه سالمندان داشته و از نکات مهم سالمند آزاری می باشد در حالی که این عمل کاملا غیر قانونی می باشد، تا زمانیکه شخص خودش نخواهد کسی نمیتواند او را مجبور به تقسیم اموال قبل از فوت نماید.

کسانی که به ترتیب از یک سالمند ارث می برند:

افرادی که از سالمند ارث می برند، پدر و مادر و همسر در صورت زنده بودن هرکدام، فرزندان ( دختر و پسر) و در صورت نبودن فرزندان نوه های آنها و در نبود هر کدام به ترتیب خواهران و برادران که در قانون مدنی به آنها طبقات ارث گفته می شود.

زن و شوهر از همدیگر ارث می برند اما در این زمینه نکاتی نیز وجود دارد:

ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر

  • اگر زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند و طلاق آنها بصورت رجعی باشد ، در صورت فوت هریک از آنها در زمان عده از یکدیگر ارث میبرند.
  • اگر شوهر در حال بیماری همسر خود را طلاق دهد با هرنوع طلاق اعم از رجعی، بائن و غیره و ظرف یکسال از طلاق شوهر با همان بیماری فوت کند و زن ازدواج مجدد نکرده باشد از همسر خود ارث می برد.
  • گاهی دیده میشود بعضی از سالمندان به دلیل تنهایی اقدام به ازدواج موقت می نمایند در اینجا نیز هیچ یک از زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند
» حقوق شهروندی مختص سالمندان

در صورت فوت پدر و مادر فرزندان پسر دو برابر دختران ارث میبرند و این تصور که در صورت فوت مادر فرزندان دختر و پسر بطور مساوی ارث میبرند کاملا غلط و غیرقانونی میباشد. اما در صورتی که یکی از اقوام مادری فوت نماید که ما از آنها به دلیل عدم وجود وراث طبقات بالاتر ، ارث میبریم در اینجا اموال بین دختر و پسر بطور یکسان تقسیم میشود.

ارث بردن نوه ها از پدربزگان و مادربزرگان

چند نکته کاربردی در انتقال اموال قبل از فوت

زندگی هر انسانی به مرگ ختم می شود و این واقعه آثاری درپی دارد. اولین اقدام بعد از مرگ توقف هرگونه معامله اموال متوفی است. یعنی دیگر هیچ شخصی حتی با داشتن وکالت بلاعزل از متوفی در زمان حیات ایشان ، نمی تواند هیچ اقدام حقوقی راجع به متوفی انجام دهد و وکالتنامه فسخ و باطل می شود ، تنها وراث قانونی متوفی بعد از انجام انحصار وراثت می توانند کارها و اعمال نیمه کاره متوفی را انجام دهند. از آثار حقوقی دیگر بعد از فوت، انتقال پیدا کردن تمامی بدهی ها و داراییها به وراث و کسانی است که بنفع آنها وصیت شده است.

وکالتنامه و ارث

پس سالمندان عزیز باید بدانند در صورتی که قبل از فوت اموال خود را طی وکالتنامه به هر یک از فرزندان یا شخصی دیگر انتقال بدهند در صورت فوت هریک از وکیل و موکل قبل از انتقال طی سند رسمی اعتباری نداشته وکالتنامه باطل می شود و وراث دیگر می توانند نسبت به آن مال یا اموال ادعای ارث بردن نمایند. در اینصورت توصیه می شود دو راه زیر را انتخاب کنند:

  • در هنگام اعطای وکالتنامه یک مبایعه نامه نیز جهت انتقال آن تنظیم نمایند زیرا بعد از فوت قبل از انتقال رسمی مبایعه نامه ، این عمل به اعتبار خود باقی است و کسی نمی تواند ادعایی خلاف آن انجام دهد.
  • تنظیم صلح نامه بجای وکالتنامه و مبایعه نامه توصیه دیگر ماست زیرا در اینصورت سالمندان عزیز می تواننند هریک از اموال خود را طی صلح نامه ای رسمی به هر کدام از وراث و یا اشخاصی که می خواهند صلح نمایند این اقدام مزایای متعددی دارد: الف) در صورت صلح عمری شخص مالک تا اخر عمر خود با وجود تنظیم صلحنامه اختیار اموال خود را دارد و شخصی که به ایشان صلح شده حق فروش و انتقال و تصرف آن را ندارد.ب) در صورت فوت مالک بدون هیچ اقدامی انتقال به شخص صلح شونده صورت می گیرد، وراث دیگر هم نمی توانند ادعایی نمایند. ج) در صورت فوت شخصی که بنام ایشان مال یا اموال صلح شده است و شخص صلح کننده زنده باشد صلحنامه به خودی خود فسخ و باطل می شود.
» مسائل حقوقی سالمند آلزایمری چگونه است؟

سالمندان عزیز درصورتی که از همین مطالب و حقوق ساده خود راجع به ارث باخبر باشند می توانند در خصوص اموال خود تصمیم درست و مطمئن را بگیرند و با این عمل حتی برای بعد از فوت و خود می توانند نوع صرف اموال خود را مدیریت نمایند.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (5 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

ورزش های مناسب در پوکی استخوان
» ورزش های مناسب برای سالمندان دارای پوکی استخوان
منیر فرمانفرمایان

پاسخی را بگذارید

ده + 20 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست