حقوق شهروندی مختص سالمندان

» حقوق شهروندی مختص سالمندان

این مقاله در شهریور ۹۹ بروزرسانی شده است.
حقوق شهروندی بر اصولی مانند کرامت انسانی ، حفظ حقوق و آزادی های مردم و برخورداری یکسان حقوق در جامعه ، عدم تبعیض و حمایت یکسان قانون از همه افراد یک جامعه است ، که در اصل ۱۳۴ قانون اساسی به منشور حقوق شهروندی اشاره شده است.
باتوجه به اینکه در حال حاضر ۳/۹ درصد ازجمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می دهند علاوه بر حقوق عامه ، تدوین و تهیه حقوق شهروندی مختص سالمندان بعنوان اقشار آسیب پذیر و ارشد جامعه ضرورت دارد .

درخصوص ارگان های دولتی ذیربط و مسئول ، اولویت با برنامه ریزی برای رفاه ، خدمات درمانی و توانبخشی سالمندان است اما بخش مهم دیگری در دست ما مردم جامعه است که خود را وابسته به حکومت و دولت ندانسته و شخصا برای سالمندان حقوق خاصی را بطور مثال درصورت امکان در کسب و کار بعنوان خدمات رسانی ویژه برای سالمندان قرار دهیم.

داشتن حق فعالیت های اجتماع یکی از حقوق مهم برای سالمندان

یکی از حقوق بسیار مهم برای سالمندان حق داشتن فعالیت های اجتماعی و حضور در اماکن عمومی بعنوان یک شهروند می باشد. ولی آیا اماکن عمومی در سطح شهر مناسب سازی برای سالمندان شده است؟؟
بطور مثال چقدر به این مسئله پرداخته شده که یک سالمند به راحتی و آرامش خیال بتواند از فروشگاه ها و هایپر مارکت ها خرید نماید؟

حقوق سالمندان در جامعه

با اقدامات کوچک خرید را برای سالمندان لذت بخش کنیم

یکی از راهکارهایی که می تواند نشانگر حقوق شهروندی برای سالمندان در جهت ارتقاء سطح کیفی فعالیت های اجتماعی آنها باشد می تواند اینگونه باشد که یک مدیر فروشگاه بزرگ یا زنجیره ای تعداد زیادی صندوق دارد تعدادی از صندوق ها را خاص سالمندان و افراد توانخواه قرار دهد تا آنها اولا در صف طولانی نایستند دوما یک شخص از پرسنل به آنها در جمع کردن اقلام خریداری شده و جای دادن آنها در کیسه خرید و چرخ خرید کمک و همراهی نماید. می توان تجسم نمود که با این اقدام ساده یک سالمند چقدر می تواند با امنیت در فروشگاه های عمومی حاضر شود و از خرید خود لذت ببرد و این میتواند یک حق مختص سالمندان باشد که کمک بسیار موثری در ارتقاء میزان حضور سالمندان در جامعه باشد.

شهرداری های کشور و توجه آنها به حقوق شهروندی مختص سالمندان

حقوق شهروندی و سالمندان

مناسب سازی محیط شهری جهت استفاده سالمندان

شهرداری بعنوان یک ارگان می تواند تاثیر بسزایی در ساخت اماکن عمومی و فضاهای شهری متناسب با وضعیت جسمانی سالمندان باشد ، بطور مثال در کشور ما چند پارک و فضای سبز وجود دارد تا سالمندان بتوانند بدون سختی و با امنیت و یا درصورتی که از عصا یا واکر استفاده می نمایند در این پارک ها حضور یابند و با خیالی آسوده از آن لذت ببرند ؟؟
در عکس  شما شاهد پارکی در منطقه ۱۸ تهران می باشید که تابلوی معرفی کننده پارک نوشته شده ، مناسب سازی شده جهت معلولین و توان یابان اما متاسفانه با گیت هایی که جلوی درب ورودی پارک گذاشته شده تا ورود موتورسواران جلوگیری شود عملا این ادعا زیر سوال رفته است زیرا ممکن است سالمندی مجبور باشد از واکر یا ویلچر جهت تردد استفاده نماید یا بجای اینکه از رمپ هایی با شیب مناسب استفاده شود در مسیر پیاده روی و سلامتی پارک از پله استفاده شده است و این عمل بازهم نقض کننده ادعای مناسب سازی شده پارک جهت توان یابان می باشد.

اتوبوس مخصوص سالمندان

سهولت استفاده از وسایل نقلیه عمومی جزء حقوق شهروندی سالمندان می باشد

حالا سری به ایستگاههای اتوبوسی که با عنوان B R T در سطح کلان شهرها طراحی شده است بزنیم ، به کرات شاهد آن هستیم که چه در ایستگاه های ابتدایی و چه در نیمه راه محل توقف اتوبوس ها با سکوی مسافرگیری به قدری فاصله دارد که جوان ها و انسان های سالم به سختی و دشواری سوار اتوبوس ها می شوند حال فرض کنید که یک سالمند بخواهد سوار اتوبوس شود که نه تنها به سختی می افتد بلکه امکان آسیب جسمی و زمین خوردن نیز را در بر داشته باشد. در حالیکه این از حقوق مسلم و شهروندی سالمندان عزیز ماست که بتوانند به راحتی از وسایل نقلیه عمومی که اقتصادی نیز می باشد استفاده نمایند.

» سالمندان از وصیت چه می دانند؟

نمونه دیگر این دست مشکلات و نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی خاص سالمندان متروها می باشد. مترو بعنوان یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی را در نظر بگیرید آیا تمامی آنها جهت استفاده سالمندان و معلولین مناسب سازی شده و پله برقی و آسانسور یا رمپ مناسب برای آنها تعبیه شده است ؟؟؟
متاسفانه جواب منفی می باشد و این خود نقض بارز حقوق شهروندی برای سالمندان با ادعای ارتقا کیفیت زندگی و فعالیت های اجتماعی آنان می باشد.

همانطور که مطلع هستید یکی از خدماتی که به سالمندان داده شده است صدور کارت منزلت می باشد تا سالمندان بتوانند از بعضی خدمات شهری بصورت رایگان استفاده نمایند اما همین اقدام با توجه به شرایط محیطی نامناسبی که دو نمونه آنها بعنوان اتوبوس ها و متروها همخوانی نداشته و عملا استفاده از کارت منزلت برای بسیاری از سالمندان با وجود چنین مشکلاتی غیر قابل امکان می باشد.

نانوایی ها یکی از اماکن پر تردد سالمندان

طبق آخرین گزارشها سخنگوی وزارت بهداشت اعلام نموده است کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در پاساژها با ۳۸.۱ درصد و نانوایی ها با ۴۴ درصد صورت می گیرد. از اماکنی که سالمندان بسیار به آنها مراجعه می کنند همین نانواییها می باشند . در دورانی که تمام دنیا با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند و طبق گزارش اعلام شده نانوایی ها جز مکانهایی هستند که احتمال ابتلا به کرونا در آنها بالا می باشد زیرا عموما دارای فضاهای کوچک بوده و از آنجایی که تقریبا جز مصرف روزانه هر خانواده ای می باشد ، ایستادن در صف نانوایی بخصوص برای سالمندان می تواند خطرناک باشد. باتوجه به این مطالب می توان بستری را فراهم نمود تا سالمندان عزیزی که به نانوایی ها مراجعه می نمایند در صف نایستند و خارج از صف بتوانند نان خود را تهیه و خریداری نمایند یا برای آنها سرویسی خرید تلفنی را مهیا نمود تا در این دوران بتوان کمک موثری به آنها در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا نمود.

» اقدامات دولت برای حقوق سالمندان در کشور

آیا حقوق شهروندی تنها تدوین قوانین می باشد؟

مسائل حقوقی سالمندان

ایجاد حقوق شهروندی جهت ارتقاء فعالیت های اجتماعی سالمندان

با کمی دقت در اطراف خود متوجه می شویم که حقوق سالمندان تنها به تدوین و تصویب یکسری قوانین و اجرای آنها توسط دولت و مجلس و مسئولین ذیربط نمی باشد بلکه هرکدام از ما بعنوان مردم این کشور می توانیم با کمی تغییر در محیط کارمان البته با توجه به توان شخصی و اختیارات قانونی که داریم می توانیم حقوقی را برای سالمندان لحاظ و رعایت نماییم که با این اقدام به امنیت و بالا بردن سطح فعالیت های اجتماعی آنها کمک بسیار موثری خواهیم نمود .

در این مقاله نمونه هایی از این اقدام ها نام برده شد ، در مقالات بعدی به موارد دیگری از این دست می پردازیم باشد که با این تغییرات کوچک بتوانیم قدمی برای ساختن بسترهایی مناسب جهت آماده سازی برای کشوری با جمعیت سالمندی برداریم و از آن لذت ببریم.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (4 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

ورزشهای مناسب سالمندان دیابتی
» ورزش های مناسب برای سالمندان دیابتی که هزینه ای ندارد.
رسانه های اجتماعی برای سالمندان
» رسانه های اجتماعی برای سالمندان و تاثیرات آن در زندگی شان

پاسخی را بگذارید

6 − سه =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست