حمام کردن پدر سالمند

» حمام کردن سالمندان با تکیه بر فلسفه شادی

سالمندان در گذر زمان، با تضعیف قوای جسمانی و روحی حوصله حمام کردن را از دست می دهند و در حالی که همه ما می دانیم گذشته از پاکیزگی و بهبود سلامت ، تنی به آب زدن، به سرزندگی و نشاط روحی افراد کمک می کند. و حمام کردن سالمندان بسیار مفید است
حتما همه شما حداقل یک خاطره دارید که داستان آن به این صورت است که یک روز در اوج بی حوصلگی، بی رمق از یک روز پر مشغله کاری یا خسته و کلافه از یک روز سخت درسی در دانشگاه، به خانه می آیید و مادر نازنین، کیف شما را از دستتان می گیرد و شما را یک راست به سمت حمام سوق می دهد و بعد شما بعد از یک دوش آب گرم، در حالی که هنوز حوله تان بر تن هست، با یک نوشیدنی مبسوط از طرف مادر پذیرایی می شوید. خداییش معجزه نمی کرد و تمام حال آدمی را جا نمی آورد؟

حالا این مادر سالمندی شده است که تحرک وجودی اش کمتر شده،

حالا این مادر سالمندی شده است که تحرک وجودی اش کمتر شده، عضلات بدنی اش تضعیف شده و برای حمام کردن نیاز به کمک فرزند خود دارد.حمام کردن پدر و مادر پیر

مطالب بسیاری در خصوص روش شستشو و حمام کردن سالمندان وجود دارد و توضیحات بسیاری در خصوص چگونه تمیز نگه داشتن آنها، مسواک کردن، ناخن گرفتن و تمیز کردن چشمهایشان وجود دارد. و حتی به راحتی می توانیم اطلاعات مفیدی در خصوص حمام کردن آنها و تجهیز حمام برای سالمندان مانند تجهیز وان به نیمکتهای ویژه که سالمندان بر روی آن بنشینند و یا ورقه های پلاستیکی در کف وان برای جلو گیری از سرخوردن سالمندان و همین طور نصب دستگیره هایی که جهت حفظ تعادل سالمندان بر دیوارهای حمام و وان نصب می شوند، بدست آوریم.

اما ما در این مقاله می خواهیم از وجه دیگری به موضوع حمام کردن والدین خود نگاه کنیم و به مزیت های خوب این فرایند بپردازیم و حتی آن را به عنوان یک عادت خوب در زندگی خود به عنوان سبک زندگیمان اضافه کنیم.

هدف ما از کمک کردن به والدین سالمند در حمام کردن آنها چیست؟

همه ما در اطراف خود سالمندانی را داریم که نیاز دارند که هنگام حمام کردن به آنها کمک کنیم. یکی از مفاهیم ریشه ای در فرهنگ حمام کردن، پاکیزه گی است اما ما علاوه بر پاکیزه گی به دنبال فلسفه شادی آن نیز هستیم.حمام در زمان قدیم
از دیر باز در ملل باستانی، حمام و حمام های عمومی رواج داشته اند و در ایران نیز در دوران عثمانیان، صفویان و قاجاریان حمام های زیادی ساخته شد و حمام ها در این دوران مکان هایی برای رسیدن به پاکیزگی و شادی بوده است.

وجود دلاک ها برای مشت و مال دادن افراد برای خلاص شدن از خستگی و کمک کردن به شستشوی آنها بوده و ساختار ساختمانی حمام ها نیز به گونه ای تعبیه شده بودند که رخت کنی وجود داشت که محل آماده شدن برای استحمام یا خروج از حمام بود که مهم ترین و زیباترین فضای گرمابه بود.
آنجا فضایی وسیع و تزئین شده با گنبدی بزرگ و حوضی در میان بوده و سکوهایی برای استراحت مراجعین تعبیه می شده است که بیانگر آن است که حمام صرفا به قصد پاکیزگی نبوده و هدف، شادمانی افراد نیز بوده است.

نکته جالب این است که رسوم های زیادی از جمله حمام عروس، حمام داماد، حمام زایمان و .. وجود داشته که به این بهانه ها، فامیل و دوستان و آشنایان دراین گرمابه ها دور هم جمع می شدند و با رقص و آواز و شعرخوانی با آب صفا می کردند.

روش حمام کردن سالمندان که در این مقاله به آن اشاره شده است دقیقا با هدف پاکیزگی و شادمانی نوشته شده است.

چگونه در حمام کردن سالمندمان، خودمان هم انرژی خوب بگیریم؟

سالمند شاد

ما انسان ها در هر سنی که باشیم به پدر و مادر نیاز داریم و مهم تر از همه اینکه ما به پدر و مادری شاد، با روحیه، با عزت نفس و با اعتماد به نفس بالا نیاز داریم. ما دوست داریم پدر و مادرمان مثل همیشه قوی و سرحال باشند و با نشاط و روحیه بالا همچنان به ما انرژی خوب بدهند. اما گذر زمان بر خلاف این خواسته حرکت کرده و به تضعیف آنها می پردازد، اما ما می توانیم با پدر و مادر سالمند خود لحظات خوب و پر انرژی ایجاد کنیم و آنها را به افراد شاد و انرژی بخش تبدیل کنیم. حمام گرفتن به روش ما، یکی از راه های ایجاد لحظات خوب و داشتن پدر و مادر شاد است. امتحان کنید!

» کرونا و بی حوصلگی مادربزرگ

ما فوت کوزه گری روش حمام ناب سالمند خود را از همین اول می گوییم!

اگر می خواهید پدر یا مادر سالمندتان را حمام کنید، به آنها بگویید که شما هم قصد حمام کردن دارید و درواقع یک حمام دونفره داشته باشید. در کلام ساده، فوت کوزه گری این روش حمام کردن، همین نکته می باشد.
گاهی فرزندان برای حمام کردن پدر یا مادر سالمند خود با لباس در حمام حضور دارند و می خواهند فقط سالمند خود را بشورند و سریعا این کار را تمام کنند. در واقع گویی یک وظیفه فرزندی بر عهده آنها است و آنها باید به آن عمل نمایند و تمرکز آنها فقط بر روی همین شستشو است و گاهی هم این کار را با عجله انجام می دهند. به طور ناخودآگاه ، این حالت ها حس سربار بودن و پر زحمت بودن را به والدین منتقل می کند و حتی گاهی به دلیل اینکه فرزندان لباس بر تن دارند و آب بر روی لباس آنها ریخته و لباس خیس باعث عصبی شدن آنها شده و این مسئله می تواند بر روی رفتار فرزندان نسبت به والدین سالمند تاثیر منفی بگذارد.

قبل از حمام کردن این کارها را حتما انجام دهید:

  • قبل از حمام کردن، یک بشقاب میوه و نوشیدنی گوارایی که ترجیحا مخلوط آب (هم دمای محیط)، عسل و لیمو ترش تازه باشد ، آماده کنید.
  • یک موسیقی ملایم و با صدای آرام روشن کنید. پیشنهاد ما، موسیقی های آرام بخش هنگام یوگا است.

و حالا می رویم حمام !
راهکار عالی، قصد و نیت حمام دونفره با والدین می باشد و هنگام شستشوی آنها به توصیه های ذیل بیندیشید و مناسب ترین و بهترین حالت منطبق با پدر و مادر خود را بکار بگیرید.

  • خاطرات خوب گذشته را در فرایند حمام کردن مرور کنید.
    در فرایند حمام کردن، از خاطرات خوب گذشته صحبت کنید و ذهن آنها را به دوران خوش جوانی شان سوق دهید.حمام کردن پدر توسط فرزند
    به خصوص به خاطراتی اشاره کنید که آنها در آن خاطره نقش اول را دارند و کار مهمی را انجام داده اند.
  • همین طور هنگام استحمام با والدین شوخی های با مزه بکنید و لبخند را بر لبانشان بنشانید.

چرا باید از او بخواهید که پشت ستون فقرات شما را با لیف بشوید؟!

هنگامی که به والدین خود در حمام کردن کمک می کنید از او نیز کمک بخواهید. به خصوص به او نشان دهید که کاری که شما نمی توانید انجام دهید را او می تواند انجام دهد. مثلا لیف زدن پشت ستون فقرات خودتان که دستتان به آن نمی رسد. در این جا شما سه دکمه ” موثر بودن ” را روشن نموده اید.

کاری که شما با همه جوانی تان نمی توانید برای خود انجام دهید او با همه سالمندی و ضعف جسمانی اش می تواند برای شما انجام دهد.
از این که می تواند کاری برای شما انجام دهد، احساس خوبی به او دست می دهد و به او اثبات می شود که همیشه گیرنده نیست بلکه می تواند او هم فرستنده یک انرژی خوب برای شما باشد. آن گاه احساس سربار بودن و یا پر زحمت بودن را بسیار کم رنگ می کنید و حتی می توانید از بین ببرید.

وقتی شما از او می خواهید که پشت شما را لیف بزند، او به خاطر اینکه دوست دارد کاری برای شما انجام دهد، علیرغم خستگی و ضعف جسمانی ، ترغیب می شود کمی دست هایش را تکان دهد و در واقع به صورت مستتر یک حرکت ورزشی را انجام داده است. به خوبی می دانیم که اگر از والدین سالمند خود بخواهیم کمی با حرکت دستهای خود نرمش کنند آنها یا حوصله ندارند یا انگیزه ای که به آنها توان بدهد را ندارند. اما این روش عالی است. در یک فضای حمام دو نفره که ابتدا شما با خاطرات خوب جوانی، ذهن او را به سوی زمان های پرتوان او برده اید، بعد پشت او را لیف زده اید و حالا از او می خواهید که کاری برای شما انجام دهد و او بی آنکه متوجه باشد بنا بر غریزه پدری یا مادری می خواهد این کار را برای شما انجام دهد و آنگاه چند حرکت نرمشی را به سرانجام رسانده است.

» تاثیرات مثبت روابط بین نوه و پدربزرگ مادربزرگ ها

این سه کار در حمام، باعث شادی شما و سالمند شما خواهد شد. امتحان کنید!

۱- هنگام شستشوی آنها، گاهی به آرامی شانه هایشان را ماساژ دهید و هر از گاهی صورت شان را و دست هایشان را ببوسید و از پاکیزه شدن و تمیز شدن آنها بسیار تعریف و تمجید کنید و در خلال تمجید خود از جملاتی از قبیل اینکه چه مامان قشنگی دارم، چه بابای خوش هیکلی و ….. استفاده کنید.

والدین سالمند
۲- هنگام خارج شدن از حمام و دوش نهایی، از او بخواهید همان طور که زیر دوش آب است، برای شما و همه جوانان دعاهای خوب بکند و حتی گاهی صریح خواسته خود را برایش بیان کنید و از او بخواهید که خواسته شما را از خدای بزرگ برایتان طلب نماید. در این حالت او چون زیر دوش آب است بی اختیار چشمانش را می بندد و در فضای ذهنی خود و با صدای آرام بخش آب، برای لحظاتی هم که شده، یک مراقبه کوتاه انرژی بخش خواهد داشت.
۳- جهت رعایت مراقبت های ایمنی و جلوگیری از احتمال بر زمین خوردن سالمندان به دلیل خستگی از حمام کردن، شما باید هر دو با هم از حمام خارج شوید تا کاملا بتوانید مراقب آنها باشید.

حمام کردن سالمندان به نام آنها تمام می شود اما به کام شماست!
شما می توانید از بشقاب میوه و شربت لیمو ترش، عسل در حین حمام کردن و یا بعد از آن، از والدین سالمند خود پذیرایی کنید و از این کنار هم بودن لذت فراوان ببرید. حمام کردن فرصت بسیار خوبی را برای ایجاد لحظه های زیبا و ثبت خاطرات به یاد ماندنی با پدر و مادرهای سالمند مهیا می سازد. ساختن خاطرات خوب با والدین سالمندی که توانشان در طول زمان ناتوان شده است هنر زیبای زندگی است.

آیا شما از این حمام لذت نبردید

آیا شما بیشتر از والدین خود به این گونه حمام کردن ها نیاز ندارید؟
حمامی که با پدر و مادرتان، از خاطرات کودکی صحبت کنید و در یک ارتباط تنگاتنگ و صمیمی با او شوخی کنید و شانه هایش را ماساژ دهید و بر پشت او لیف بزنید و او بر پشت شما لیف بزند و در انتها هم دعای جانانه و عمیقی از پدر و مادرتان دریافت کنید و بعد شربت گوارایی نوش جان کنید.

آیا اینجا شبیه قطعه ای از بهشت نیست؟
بهشتی که شما آن را ساخته اید.

راستی از کی تا به حال کسی بر پشت شما لیفی نزده است؟

57
  • مقاله برای شما مفید بود؟
    (5)
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
15.5 (16 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

بازی های ویدئویی برای سالمندان
» مزایای بازی های ویدئویی در سالمندان
» معرفی سرگرمی های مفید برای سالمندان در دوران کرونا

یک پاسخ

  1. mehradmin اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹

پاسخی را بگذارید

4 × سه =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست