اهمیت سرگرمی برای سالمندان

» اهمیت سرگرمی برای سالمندان و راهكارهای کلیدی برای ایجاد آن

اگر به محیط اطراف خود نگاه کنید؛ سالمندان بسیاری را می‌بینید که بر اثر کهولت سن؛ ممکن است به بیماری‌های جسمی مانند؛ ورم مفاصل؛ درد زانو و کمر و …. مبتلا شده‌اند. از این رو توان حرکت و جنب و جوش از آنان گرفته شده است. این بدان معنی نیست که سالمندان دیگر توان انجام هیچ‌کاری را ندارند و باید بدون هیچ تحرکی در خانه بمانند و روزگار خود را بگذرانند. در این دوران اهمیت سرگرمی برای سالمندان؛ کارایی خود را نشان می‌دهد. همه ما این را می‌دانیم که سالمندان نیاز به توجه و محبت بیشتری دارند تا احساس انزوا و تنهایی نکنند. گاهی لازم است فرزندان وقت بیشتری را به والدین خود اختصاص بدهند و برای سرگرمی آنان کارهایی را انجام دهند. آنچه برای سالمندان اهمیت دارد این است که بتوانند بدون مزاحمت برای فرزندان خود؛ سرگرمی داشته باشند تا وقت خود را پر کنند. به نظر می‌رسد راه‌های زیادی وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توان لذت و شادی را به سالمندان هدیه کرد و باعث شادابی روحیه آنان شد.

اهمیت سرگرمی برای سالمندان

مطالعه؛ سرگرمی دوست داشتنی برای سالمندان

یکی از فعالیت‌هایی که به عنوان بهترین و موثرترین سرگرمی برای والدین وجود دارد؛ مطالعه می‌باشد. مطالعه می‌تواند همزمان وقت سالمندان را پر کند و یک سرگرمی مفید باشد؛ همچنین می‌تواند به تقویت مغز و حافظه آنان کمک کند. اگر سالمندان ساعتی از روز را به مطالعه اختصاص دهند کمک می‌کند که شب خواب راحت‌تری داشته باشند. اگر کتاب‌هایی را برای والدین خود تهیه کنید که دارای عکس باشند؛ مسلما نگاه کردن به آن‌ها ذهن والدین را فعال‌تر می‌کند. امروزه کتاب‌های صوتی در بازار وجود دارند که شما با خرید این کتاب‌ها و هدیه دادن به والدین خود؛ هم آنان را خوشحال می‌کنید و هم خستگی چشم آنان را رفع می‌کنید. سالمندان می‌توانند از کتاب‌های آشپزی نیز استفاده کنند. معمولا سر زدن به کتاب آشپزی؛ آنان را برای پختن یک کیک یا غذای جدید تشویق می‌کند و سرگرمی هیجان انگیزی خواهد بود. اهمیت سرگرمی برای سالمندان در این دوران تا حدی است که سالمندان می‌توانند نکته ‌های جدیدی یاد بگیرند. یادگیری برای آنان راه مناسبی برای فعال نگه داشتن ذهن و تقویت حافظه می‌باشد.

» معرفی سرگرمی های مفید برای سالمندان در دوران کرونا

مطالعه سرگرمی دوست داشتنی برای سالمندان

اهمیت سرگرمی برای سالمندان و نقش تلویزیون

تماشای سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیون می‌تواند برای هر فردی لذت بخش باشد. سالمندان نیز می‌توانند در کنار انجام دادن کارهای دیگر؛ در طول روز زمانی را به تماشای تلویزیون اختصاص بدهند. امروزه شبکه‌های مختلف؛ برنامه‌های متنوع را پخش می‌کند. فرزندان از اهمیت سرگرمی برای سالمندان مطلع هستند؛ آنان می‌توانند تلویزیون در منزل والدین را طوری قرار دهند که هنگام تماشای آن؛ والدین حس راحتی داشته باشند و در هنگامی‌که از نشستن بر روی مبل خسته می‌شوند؛ بتوانند روی زمین بنشینند یا دراز بکشند. محققان بر این باورند که بخاطر تحرک نداشتن سالمندان؛ استفاده زیاد از تلویزیون باعث بیماری قلبی یا سکته مغزی می‌شود. بنابراین سالمندان باید در کنار تماشای تلویزیون به کارهای دیگری که باعث جنب و جوش آنان می‌شود را انجام دهند. برنامه‌ها و مسابقاتی که از رادیو پخش می‌شوند؛ دارای هیجان می‌باشند. نیازی نیست که سالمندان حتما یک رادیو بزرگ داشته باشند؛ با خرید یک رادیو جیبی و کوچک نیز می‌توانند از برنامه‌های آن لذت ببرند. داشتن یک رادیو کوچک به سالمندان کمک می‌کند؛ هر وقت قصد رفتن به جایی دارند؛ رادیو را با خود ببرند

نقش تلویزیون و رادیو در سرگرم کردن سالمندان

بافتنی و گل‌دوزی سرگرمی برای مادر بزرگ‌ها

اگر خوب به رفتار مادر بزرگ‌ها دقت کرده باشید؛ حتما متوجه شده‌اید که علاقه زیادی به کارهایی دستی مانند بافتنی و گل‌دوزی دارند. بافتنی برای آنان بسیار هیجان انگیز و دلنشین است. به طوری‌که گاهی در یک روز می‌توانند برای همسر یا فرزند خود شال گردن ببافند. از آنجایی‌که اطرافیان از اهمیت سرگرمی برای سالمندان با خبر هستند و سرگرم بودن والدین برایشان اهمیت دارد؛ با خرید لوازم بافتنی و گل‌دوزی به دیدار مادر بزرگ خود بروید و او را خوشحال کنید. بافتنی و گل‌دوزی کمک موثری به کم شدن اضطراب و افسردگی سالمندان کرده و حس تندرستی و نشاط را به آنان منتقل می‌کند.محققان بر این باورند که بافتنی و گل‌دوزی کردن سالمندان حواس آنان را از دردهای جسمانی دور می‌کند و باعث می‌شود که سالمندان احساس انزوا و تنهایی نکنند. اگر مادر بزرگ‌ها مشغول بافتنی و گل‌دوزی هستند؛ پدر بزرگ‌ها نیز می‌توانند خود را به باغبانی و گلکاری سرگرم کنند. در این صورت والدین با مشغول شدن به سرگرمی‌های موثر؛ حس اینکه برای خود و خانواده خود مفید هستند؛ باعث شادابی و روحیه قوی در آنان می‌شود.

» با کاردستی‌های مناسب برای سالمندان بیشتر آشنا شوید

ساخت انواع زیورآلات و بدلیجات؛ سرگرمی برای سالمندان

ساخت زیورآلات و بدلیجات یک مهارت حرکتی برای سالمندان می‌باشد و ساخت آن‌ها باعث افزایش تمرکز و فعالیت بیشتر جسم و تقویت حافظه می‌شود. سالمندان با ابزار ساده‌ای که در منزل دارند؛ می‌توانند ساعاتی از روز را به این هنر اختصاص دهند. اهمیت سرگرمی برای سالمندان فقط به این نکته اختصاص ندارد که در مورد سرگرمی‌ها به سالمندان اطلاعات بدهیم؛ بلکه با آماده کردن لوازم مورد نیاز؛ آنان را یاری کنیم. سالمندان با توجه به موقعیت و شرایطی که دارند؛ می‌توانند در منزل به ساخت زیورآلات بپردازند. اگر سالمندان در خانه سالمندان حضور دارند؛ می‌توانند به صورت گروهی و با مشورت کردن از یکدیگر این کار را انجام دهند. سالمندان می‌توانند بدلیجاتی که با دست خودشان درست کرده‌اند؛ به کسانی که دوستشان دارند هدیه بدهند. البته هنر ساخت زیورآلات طرفدارن خاص خود را دارد. سالمندان با این‌کار می‌توانند منبع درآمدی برای خود داشته باشند و برای درست کردن زیورآلات سفارش قبول کنند. سرگرمی با مهره‌های کریستال؛ سنگ‌های رنگارنگ و براق؛ جدا کردن آن‌ها برای ساخت گوشواره یا گردنبند و …. باعث شادی و هیجان آن‌ها می‌شود.

بافتنی و گل‌دوزی سرگرمی برای مادر بزرگ‌ها

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.67 (3 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

تاثیر ورزش در آلزایمر در سالمندان
» چه ورزش هایی سبب تعویق افتادن آلزایمر در سالمندان می شود؟
ورزش مخصوص سالمندان با ناتوانی حرکتی در منزل
» ورزش مخصوص سالمندان با ناتوانی حرکتی در منزل

پاسخی را بگذارید

پانزده − 2 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست