داستان موفقیت ساندرز بنیانگذار KFC

» سرهنگ هارلند سندرز و داستانی الهام بخش از پایه گذاری KFC

کمتر کسی در دنیا وجود دارد که با برند آمریکایی بزرگ و معروف KFC آشنا نباشد. KFC متشکل از رستوران های زنجیره ای در سراسر دنیا است که بیشتر بر روی ارائه انواع مختلف مرغ های سوخاری تمرکز دارد و به واسطه ارائه طعم و مزه خاص، در کنار کیفیت و سرعت، در مدت زمان کوتاه توانسته است شهرت و محبوبیت بسیار زیادی کسب کند. ما در این مقاله قصد داریم تا با سرهنگ هارلند ساندرز، بنیانگذار برند KFC بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه ای کوتاه از زندگی بنیانگذار برند KFC

بنیانگذار KFC

سرهنگ هارلند دیوید سندرز یک کارآفرین بسیار موفق آمریکایی است که رستوران های زنجیره ای مرغ سوخاری کنتاکی (KFC) را تاسیس کرده است. سرهنگ هارلند دیوید سندرز در نهم سپتامبر سال ۱۸۹۰ میلادی در ایالت ایندیانا آمریکا متولد شد. او که اولین فرزند ویلبور دیوید و مارگارت سندرز بود، در کنار دو خواهر و برادر خود در خانواده ای با سطح درآمد متوسط، کودکی چندان آسانی را پشت سر نگذاشت. پدر وی کارگر پاره وقتی بود که در مزارع کشاورزی کار می کرد. مادر او نیز خانه دار بود و از بچه ها نگهداری می کرد.
مشکلات هارلند از زمانی آغاز شد که پدرش به شکل ناگهانی درگذشت. او که تنها شش سال داشت، جایگزین مادرش در امر نگهداری از کودکان شد تا مادرش بتواند با کار در یک کارخانه تولید کنسرو گوجه فرنگی، به ارتزاق خانواده کمک کند. در چنین زمانی بود که استعداد ذاتی سندرز در آشپزی بروز کرد و مورد توجه افراد فامیل و دوستان و اطرافیان وی واقع شد.
پس از ازدواج مادرش، او از خانه فرار کرد، تاریخ تولد خود را جعل کرد و در سن ۱۵ سالگی به صورت داوطلبانه به خدمت ارتش ایالت متحده آمریکا در آمد. او پس از پایان خدمتش در کوبا توانست یک کار دائمی با حقوق مکفی در آتش نشانی شرکت راه آهن ایالت متحده آمریکا پیدا کند.
با داشتن درآمدی ثابت، هارلند سندرز توانست در سال ۱۹۰۸ میلادی با جوزفین کینگ ازدواج کند و صاحب سه فرزند شود. وی پس از مدتی به علت عدم فرمانبرداری از کارفرما از کار اخراج شد و به فاصله کوتاهی از این واقعه، همسر و فرزندانش او را ترک کردند. سلسله شکست های هارلند با عدم توانایی وی در پیدا کردن شغلی ثابت و قانونی شدن طلاق همسرش ادامه داشت. زمانی که هارلند سندرز چهل سال داشت، ده شغل مختلف را امتحان کرده و عوض کرده بود. در چنین زمانی بود که تصمیم گرفت تا در رشته حقوق تحصیلات خود را ادامه دهد، اما وی هیچگاه نتوانست این دوره را به پایان برساند.

منیر فرمانفرمایان

کسب و کار پررونق سندرز

فرمول خاص KFC

در چنین زمانی بود که هارلند سندرز با اندک پس انداز خود به ایالت کنتاکی رفت و یک ایستگاه خدماتی (که شامل متل و کافه بود) را در شهر کنتاکی و در حدود ۲۵ مایلی مرز تنسی خریداری کرد. این ایستگاه خدمات بر سر راه مسافرانی از ایالت های شمالی و فلوریدا قرار داشت و در نتیجه از رفت و آمد بالای مشتریان برخوردار بود. سندرز در این مکان شروع به آشپزی و ارائه خدمات به مشتریان خود کرد. او در آشپزخانه خود، غذاهایی با مرغ و سایر مواد غذایی، مانند گوجه فرنگی و استیک، سرو می کرد. مرغ های سرخ شده کنتاکی وی به سرعت به شهرت بسیار زیادی رسیدند. بسیاری علت این موفقیت را ترکیب مخصوصی از ادویه ها می دانستند که سندرز با ترکیب ۱۱ ادویه مختلف بدست می آورد.
یکی از موثر ترین اقدامات هارلند سندرز، خریداری یک زودپز بود. در آن زمان، آشپزی با کمک دستگاه های مدرن چندان باب نبود و سندرز یکی از پیشگامان در زمینه ارائه محصولات با استفاده از تکنیک های جدید به کار برده شده در این دستگاه های مدرن بود. این اقدام وی توانست مدت زمان تولید محصولات را که معمولا ۳۰ دقیقه بود، به نه دقیقه کاهش دهد. بنابراین مشتریان وی مجبور نبودند مدت زمان زیادی را منتظر غذا بمانند و سفارشات وی به شکل قابل توجهی افزایش یافت. با این حال، رستوران سندرز توانایی مقابله با فست فود های دیگری،مانند مک دونالد را نداشت. چرا که فست فود های بزرگ معمولا زیر ۵ دقیقه غذای مشتری خود را سرو می کردند، و این امر چیزی نبود که ساندرز بتواند به راحتی از پس آن بر بیاید. وی در سال ۱۹۳۵، لقب سرهنگ کنتاکی را از سوی فرماندار این ایالت دریافت کرد. در سال ۱۹۵۶ و با پایان گرفتن ساخت و ساز اتوبان بین شهری، سندرز حجم بزرگی از مشتریان خود را از دست داد و ورشکست شد. او مجبور شد تا ملک شخصی خود به قیمت ۷۵۰۰۰ دلار را بفروشد و در سن ۶۶ سالگی با چک ماهانه تامین اجتماعی به مبلغ ۱۰۵ دلار امورات خود را بگذراند. در این زمان بود که ایده رستوران های زنجیره KFC در ذهن او متولد شد.

» سید محمد فاطمی قمی نویسنده قانون مدنی ایران

تولد برند KFC

عامل موفقیت ساندرز

سندرز به فروشگاه های کوچک محلی رفت و تلاش کرد تا دستور پخت مرغ های خوشمزه و پرطرفدار خود را به فروش برساند. وی که در آن زمان چیزی برای از دست دادن نداشت، به همراه ادویه مخصوص و زودپز خود و یک ماشین فورد، به سراسر ایالات متحده آمریکا سفر کرد. در ملاقات با کارآفرینان بالقوه، وی در خصوص دستور پخت مرغ خود و چاشنی مخصوص آن صحبت کرد. وی با چند صد رستوران، قراردادی تنظیم کرد که در ازای فروش هر مرغ تنها پنج سنت دریافت کند. بدین ترتیب برند محبوب KFC متولد شد. ۴ سال بعد برند KFC به اوج محبوبیت خود رسید و سندرز که حالا به دنبال بازنشستگی بود، امتیاز برند KFC را به قیمت دو میلیون دلار به یک شرکت خصوصی واگذار کرد. همچنین از کل سود سالانه برند، چیزی در حدود ۲۵۰۰۰۰ دلار نصیب وی می شد. پس از آن سندر دوران خوش بازنشستگی خود را در سفرهای مختلف و استراحت سپری کرد. وی در سال ۱۹۸۰ میلادی و در سن ۹۰ سالگی درگذشت. پس از وی، شرکت پپسی و سپس شرکت yum امتیاز برند KFC را خریداری کردند. امروزه برند KFC یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین رستوران های زنجیره ای در سراسر دنیا به شمار می رود.

 

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

مزایای کوهنوردی برای سالمندان
» فواید کوهنوردی برای سالمندان چیست؟
شطرنج
» با قوانین بازی شطرنج بیشتر آشنا شوید!

پاسخی را بگذارید

5 × 2 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست