تغذیه سالمندان در کرونا

» تنظیم تغذیه سالمندان در کرونا و تأثیر آن در تقویت سیستم ایمنی

آشنایی با تغذیه سالمندان در کرونا

با افزایش سن و ورود به دوران سالمندی، به دلیل تضعیف تدریجی قدرت جسمانی، بسیاری از فعالیت های شغلی و کاری کنار گذاشته می شود. به عبارت دیگر، با پشت سر گذاشتن جوانی و حرکت به سمت پیری، بدن دچار تغییرات فیزیولوژیکی شده و به مرور با بروز بیماری های مختلف، ناتوانی جسمی و روحی نمایان می شود. از آن جا که، بیماری کرونا یا کوید ۱۹، افراد دارای سیستم ایمنی پایین را سریع درگیر می کند و برای تمامی دوره های سنی، بخصوص سالمندان بسیار خطرناک بوده و تهدید جدی به شمار می آید. بنابراین، بایستی به مسئله تغذیه سالمندان در کرونا، اهمیت خاصی قائل شده و یک برنامه غذایی رژیمی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها و مقاومت در برابر بیماری کرونا طراحی کرد.

مسئله تغذیه سالمندان در کرونا

توصیه های تغذیه ای وزارت بهداشت به سالمندان در دوران کرونا

  1. مصرف غذاهای کم حجم و مغذی
  2. استفاده از مواد غذایی کم چرب و میزان کلسترول پایین، از جمله شیر، پنیر و ماست
  3. مصرف مواد غذایی پروتئین دار، برای نمونه، لوبیا، لبنیات کم چرب، سفیده تخم مرغ، ماهی، میگو و مرغ
  4. مصرف روزانه حداقل دو واحد گروه گوشت، تخم مرغ و یک واحد حبوبات به همراه غلات جهت تأمین پروتئین بدن
  5. مصرف روزانه مکمل کلسیم یا ویتامین D و لبنیات کم چرب جهت تقویت استحکام بافت های استخوانی و جلوگیری از پوکی استخوان در قسمت های مختلف بدن
  6. مصرف حداقل یک واحد از حبوبات به همراه غلات سبوس دار جهت تأمین ویتامین های گروه B، زیرا، با ورود به دوران سالمندی، قابلیت جذب ویتامین های گروه B در بدن پایین می آید.
  7. مصرف ماهی، عدسی، خشکبار از جمله پسته، بادام و فندق، سبزیجات تازه، برای نمونه جعفری، اسفناج و کاهو برای جذب آهن مورد نیاز بدن؛ آهن نقش مهمی در تقویت گلبول های قرمز و سفید خون و در نتیجه، سیستم دفاعی بدن دارد. اکثر سالمندان به مرور زمان دچار کم خونی می شوند، بنابراین، مصرف روزانه حداقل دو واحد از مواد غذایی فوق الذکر جهت تأمین آهن و رفع کم خونی آن ها ضروری می باشد.
  8. عدم مصرف چای بلافاصله بعد از صرف غذا؛ چای باعث عدم جذب آهن یا ویتامین های لازم بدن می شود، بنابراین، بایستی ۲ ساعت بعد از صرف غذا یا سبزیجات و سالاد مصرف شود.
  9. مصرف مواد غذایی حاوی روی و منیزیم، از جمله لوبیا، سویا، جگر گوساله، آجیل، ماهی و بوقلمون
  10. پرهیز از مصرف مواد غذایی که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و در نتیجه، تضعیف آن می شوند، از جمله شیرینی جات و شکلات های متنوع، تنقلات، قند و شکر، نوشابه و سایر نوشیدنی های غیر طبیعی
» فشار خون در سالمندان

بنا به توصیه وزارت بهداشت، تغذیه سالمندان در کرونا، بایستی شامل مواد غذایی کم چرب، پروتئین دار، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، جهت تقویت سیستم ایمنی آن در برابر ویروس کرونا باشد.

مسئله تغذیه سالمندان در کرونا

بهترین تغذیه برای سالمندان مبتلا به کرونا

سالمندان مبتلا به کرونا، بخصوص تعدادی از آن ها که بعلاوه کرونا، دارای بیماری های قلبی، ریوی، دیابت یا فشار خون می باشند، با تغذیه مناسب، از پیشرفت ویروس جلوگیری کرده و باعث رفع آن و حفظ عملکرد طبیعی بدن خود می شوند. از جمله موارد مهم راجع به تغذیه سالمندان در کرونا به صورت زیر می باشد:

  1. مصرف زیاد مایعات مفید، از جمله آب ولرم و چای کم رنگ جهت رفع کم آبی بدن
  2. مصرف سبزیجات و میوه های تازه برای جذب ویتامین های A، C، E و آنتی اکسیدان
  3. استفاده از روغن های کنجد، زیتون و سویا در تهیه غذا به میزان مناسب، جهت تأمین فیبر و ویتامین E
  4. مصرف روزانه ۵/۳ لیتر مایعات مفید برای پایین آوردن درجه حرارت بدن
  5. مصرف مواد غذایی نرم و مغذی، کم حجم با تعداد وعده های غذایی بیشتر
  6. استفاده از مکمل های مولتی ویتامین مینرال، بخصوص ویتامین های A و C
  7. مصرف دمنوش های گیاهی از جمله، چای سبز، پونه، کاکوتی، گل ختمی، بابونه، گل گاوزبان جهت رفع کم آبی بدن و عفونت زدایی ریه
  8. پرهیز از مصرف کربوهیدرات هایی چون قند، شکر و لبنیات پرچرب مثل کره، خامه
  9. عدم استفاده از روغن های جامد و چربی های حیوانی در تهیه و پخت و پز غذا
  10. استفاده از ادویه جات، برای نمونه دارچین، زردچوبه، فلفل، زنجبیل و هل در غذا
  11. عدم استفاده از نمک زیاد در حین صرف غذا
  12. مصرف جگر گوساله و گوسفند، ماهی، میگو، موز، عدس، کلم بروکلی، گل کلم و اسفناج برای تأمین ویتامین های گروه B، E، سلنیوم و روی، که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت آن در برابر عفونت ها می شوند.
  13. تا حدودی مصرف غذاهای آبدار و نرم تازه پخته شده در هر وعده غذایی و استفاده از توت و کشمش سبز به جای قند حین نوشیدن چای
» اهمیت مصرف ویتامین D در سالمندان

بنابراین، تغذیه سالمندان در کرونا، بایستی طبق موارد بالا دارای تمامی مواد غذایی مغذی و در مقابل خالی از مواد مضر باشد.

موارد مهم راجع به تغذیه سالمندان در کرونا

نتیجه گیری

به طور کلی، ویروس کرونا جامعه جهانی را درگیر خود کرده و خسارات و صدمات جبران ناپذیری از لحاظ جانی و اقتصادی به آن وارد کرده است. به طوری که، هر روز شاهد ابتلا و مرگ و میر فراوانی در میان تمام گروه های سنی هستیم. بنابراین، سازمان جهانی بهداشت، با تمام تلاش و نیرو در صدد کشف دارو یا واکسن این بیماری مهلک بوده و در ضمن، روزانه توصیه هایی به مردم دنیا در مورد رعایت نکات بهداشتی، راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا و تغذیه مناسب این دوران می کند. در میان این گروه های سنی، سالمندان، به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن و بیماری های مختلف قلبی، ریوی، دیابت و فشار خون، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا می باشند.
بنابراین، تغذیه سالمندان در کرونا بایستی طوری تنظیم و برنامه ریزی شود و در آن از مواد غذایی مغذی و حاوی مواد معدنی و ویتامین استفاده شود، که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها شده و حتی، در صورت ابتلا به آن، بتوانند به خوبی مراحل درمانی آن را طی کنند. در ضمن، توصیه های خوب یک راهنما یا همراه، می تواند در کیفیت و نحوه مصرف مواد غذایی سالمندان در دوران کرونا بسیار مؤثر و مفید واقع شود.

 

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (3 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

پازل و بازی های رومیزی برای افراد مسن
» هیجان انگیزترین پازل و بازی های رومیزی برای افراد مسن
بازی های آنلاین برای افراد مسن
» آشنایی با مهیج ترین بازی های آنلاین برای افراد مسن

پاسخی را بگذارید

سیزده − ده =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست