فعالیت‌هایی مناسب سالمندان با گوش سنگین

» فعالیت‌هایی مناسب سالمندان با گوش سنگین

معمولا انسان‌ها از سن شصت سالگی به بعد دچار مشکلاتی می‌شوند، یکی از آنها مشکل در شنوایی می‌باشد. برخی از سالمندان کم شنوا یا گوششان وزوز می‌کند، در سنین بالاتر به پیر گوشی مبتلا می‌شوند به‌طوری‌که دیگر چیزی نمی شنوند. پس از بررسی‌هایی محققان به این نتیجه رسیدند که فعالیت‌هایی مناسب سالمندان با گوش سنگین، وجود دارد که آنان می‌توانند در دوران بیماری این فعالیت‌ها را انجام دهند. برخی تصور می‌کنند سالمندان یک‌دفعه به پیر گوشی مبتلا می‌شوند در حالی‌که این‌گونه نیست. این بیماری به مرور و با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد. علت این مشکل می‌تواند مشکلات عصبی، اختلالات خون‌رسانی و عروقی باشد. لازم به ذکر است که نقش فرزندان و اطرافیان در تشخیص سریع این مشکل بسیار اهمیت دارد. اگر فرزندان زود به زود به والدین سالمند خود سر بزنند تا از حال آنان جویا شوند، در صورت بروز مشکل می‌توانند زودتر اقدام کنند تا آنان دچار پیر گوشی نشوند. سالمندان نیز باید مراقبت سلامتی خود باشند و اگر احساس ناراحتی کردند، فرزندان یا پرستار خود را در جریان قرار دهند. تشخیص به موقع می‌تواند در بهبود سالمندان موثر باشد.

بنابراین اگر سالمندتان از سنگینی گوش رنج میبرد، تصور نکنید که دنیا به آخر رسیده و هیچ کاری از او بر نمیاید. این طرز تفکر باعث میگردد تا آنها نیز ناامید شده، روحیه خود را از دست بدهند و سریعتر پژمرده شوند. میتوانید با راهکارهای مختلف که به آنها اشاره شد، موجبات سرگرمی و تقویت روحیه را برای آنها فراهم کنید.

آشپزی فعالیت دوست داشتنی سالمندان

با توجه به سن و سال سالمندان آنان در تمام امور دارای تجربه می‌باشند و به بهترین نحو کار خود را انجام می‌دهند. آشپزی از فعالیت‌های مناسب سالمندان با گوش سنگین می‌باشد و سالمندان در پختن غذا مانند یک سرآشپز ماهر رفتار می‌کنند. آنان می‌دانند که پختن غذا به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. آب‌پز کردن یا بخارپز کردن یکی از روش‌های آشپزی می‌باشد که این نمونه مخصوص سالمندان و افرادی که دارای رژیم غذایی خاصی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی سالمندان به دلیل داشتن بیماری باید غذای آب‌پز یا بخارپز استفاده کنند. پختن غذا به صورت تنوری یا فر، یکی از نمونه‌های مختلف آشپزی می‌باشد که طرفداران زیادی دارد. معمولا در تنور یا فر غذاهایی پخته می‌شود که زیاد مناسب سالمندان نیست، اما آنان می‌توانند برای فرزندان خود به این روش غذا تهیه کنند. نمونه دیگر آشپزی که بسیار مورد توجه می‌باشد پختن غذا در روغن یا همان سرخ کردن می‌باشد. که اکثر جوانان این‌گونه غذا را به دو نمونه دیگر ترجیح می‌دهند. اما با توجه به روغنی که برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده می‌شود، این غذا به هیچ‌عنوان مناسب سالمندان نمی‌باشد.

» فواید باغبانی برای سلامت سالمندان

ورزش کردن از فعالیت‌هایی مناسب سالمندان با گوش سنگین

ورزش کردن از فعالیت‌هایی مناسب سالمندان با گوش سنگین

اگر به اطراف خود نگاه کنید سالمندان زیادی را می‌بینید که به دلیل سبک زندگی، در خانه هستند و هیچ‌گونه فعالیت بدنی ندارند. ممکن است اکثر آنان در آپارتمان زندگی می‌کنند و جایی برای ورزش کردن نیز ندارند. محققان بر این باورند که ورزش کردن از فعالیت‌هایی مناسب سالمندان با گوش سنگین می‌باشد. ورزش کردن در آپارتمان و خانه‌های کوچک که دارای حیاط نمی‌باشد، سخت نیست. سالمندان می‌توانند حرکت‌های کششی را انجام دهند. این حرکت‌ها باعث ایجاد تحرک عضلات، زیاد شدن انعطاف پذیری بدن و خون‌رسانی می‌شود. لازم به ذکر است نیاز نیست سالمندان ورزش‌های کششی سنگین را انجام دهند. آنان باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند. بهتر است زمان ورزش کردن کوتاه باشد تا  خسته نشوند. پیاده روی نیز یکی از ورزش‌های مفید برای سالمندان می‌باشد. برنامه ریزی ورزش برای سالمندان باعث می‌شود این نوید را می‌دهد که با ورزش کردن روحیه آنان تقویت شده و بیشتر از قبل مراقب سلامتی خود هستند.  فعالیت‌های ورزشی در بهبود آسیب‌های جسمی و روحی سالمندان بسیار موثر است. در مهرمندان بخشی به خصوص در مورد ورزش های مناسب برای سالمندان وجود دارد که میتوانید از آن استفاده کنید. و نکات مفید و ضروری در خصوص ورزش را متوجه شوید.

گلکاری و باغبانی

گلکاری و باغبانی

با توجه به در نظر گرفتن شرایط سالمندان و این‌که آنان به طور مداوم در خانه به سر می‌برند، گلکاری و باغبانی از فعالیت‌های مناسب سالمندان با گوش سنگین می‌باشد. معمولا سالمندان در این شرایط دوست دارند در خانه بماند. آنان سعی می‌کنند خود را سرگرم کنند. گلکاری و باغبانی باعث شادابی آنان می‌شود و به تقویت حافظه آنان خیلی کمک می‌کند. ممکن است خانه برخی سالمندان باغچه نداشته باشد و آنان در آپارتمان زندگی می‌کنند. در این‌گونه مواقع با تهیه چند گلدان می‌توانند گلکاری کنند و محیطی سبز و زیبایی را مهیا کنند. سالمندانی که در خانه سالمندان نیز حضور دارند، به صورت گروهی و دست جمعی ‌‌می‌توانند به باغبانی  مشغول شوند. محققان بر این باورند که باغبانی و گلکاری تاثیر مثبتی بر زندگی سالمندان دارد و آنان را از افسردگی و استرس دور می‌کند. رسیدگی به گل‌ها روحیه آنان را شاد می‌کند. دیدن هر روزه گل‌ها و آبیاری آنان باعث فعالیت بیشتر مغز می‌شود به طوری‌که اگر این فعالیت به طور مداوم صورت گیرد در جلوگیری از بیماری فراموشی سالمندان نقش موثری دارد. آنان با تکرار روزانه به حافظه بلند مدت خود کمک می‌کنند. مقالات مربوط به گلکاری موجود هستند که توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه داده اند و میتوانند کمک کننده باشند.

» سرگرمی های سالمندان جهت تقویت حافظه و سلامت ذهنی

ورزش کردن از فعالیت‌هایی مناسب سالمندان با گوش سنگین

بافتنی هنر سالمندان

از آن‌جا که بافتنی یک هنر است و سالمندان زیادی به آن علاقه دارند، می‌توان از آن به عنوان فعالیت‌هایی مناسب سالمندان با گوش سنگین یاد کرد. بافتنی نیازی به وسایل پیچیده و گوناگونی ندارد. معمولا برخی از سالمندان با این هنر از دوران جوانی آشنایی داشته‌اند و نیازی به آموزش ندارند. این افراد به راحتی می‌توانند هر چیزی را که دوست دارند ببافند. بافتنی به دو صورت انجام می‌گیرد. به صورت دستی که با میل بافتنی، قلاب و کاموا صورت می‌گیرد و سالمندان این نوع بافتنی کردن را می‌پسندند. نوع دیگر آن به صورت ماشینی می‌باشد. این نمونه معمولا در بازار کار و برای تولید انبوه استفاده می‌شود.
کار با دست برای سالمندان باعث فعالیت استخوان‌های دست می‌شود و آنان را به حرکت وا می‌دارد.

بافتنی هنر سالمندان

این کار باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود. ترکیب بندی رنگ کاموا، نقش و طرح آن در بافتنی باعث فعالیت مغز می‌شود و ذهن را به چالش می‌کشد به طوری‌که تکرار این کار باعث جلوگیری از آلزایمر در سالمندان می‌شود.
بنابراین اگر سالمندتان از سنگینی گوش رنج میبرد، تصور نکنید که دنیا به آخر رسیده و هیچ کاری از او بر نمیاید. این طرز تفکر باعث میگردد تا آنها نیز ناامید شده، روحیه خود را از دست بدهند و سریعتر پژمرده شوند. میتوانید با راهکارهای مختلف که به آنها اشاره شد، موجبات سرگرمی و تقویت روحیه را برای آنها فراهم کنید.

 

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (3 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

شهرام ناظری
» شهرام ناظری آتشی است در نیستان!
پوکی استخوان در سالمندان
» پوکی استخوان در سالمندان

پاسخی را بگذارید

1 × 5 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست