سلامت روحی و جسمانی سالمندان

» سالمندان چگونه خود را در برابر بیماری های روحی و جسمانی ایمن نگه دارند؟

به دلیل رشد جمعیت سالمند در سال های آینده، مسائل مربوط به سلامت سالمندان یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه خواهد شد.
در سال ۱۳۹۶، فقط ۸/۹ درصد جمعیت را ، افراد بالای ۶۰ سال شامل شده بودند. این در حالیست که بر اساس مطالعات جامعه شناسی و آماری در سال ۱۴۳۰ یعنی ۳۴ سال بعد، درصد سالمندان تشکیل دهنده جامعه ایران ۲۴/۵ درصد خواهد شد. بنابراین با در نظر گرفتن سرعت رشد جمعیت سالمندان باید هم اکنون تدابیری برای حفظ سلامت روحی و جسمانی سالمندان آینده خود بیاندیشیم.

این افراد در حال حاضر در سنین میانسالی یعنی حدود ۳۰ الی ۵۰ ساله می باشند. هدف مهرمندان افزایش آگاهی افراد سالمند در کشور عزیزمان ایران است و ما همواره در تلاش هستیم تا بتوانیم هدف خود را تحقق ببخشیم. در این حین افرادی که دغدغه سالمندی با کیفیت دارند نیز به عنوان جامعه هدف ما می باشند زیرا اگر در سنین ۳۰ الی ۵۰ سالگی، بسیاری از مسائل روحی و جسمانی خود را مرتفع نماییم، مطمئنا در آینده زندگی با کیفیت بیشتری را برای خودمان تضمین خواهیم نمود.

سلامت روحی سالمندان

مطالعه موردی در شهر کرمان در مورد مسائل روحی و جسمی سالمندان

بر اساس یک مطالعه که در شهر کرمان توسط چند پژوهشگر فعال در حوزه سلامت انجام شده، نتایجی را در مورد مسائل جسمانی و روحی مربوط به سالمندان مشخص نموده است. در ادامه به شرح این نتایج می پردازیم (نتایج این پژوهش در مجله علوم پزشکی خراسان شمالی در سال ۹۳، دوره ۶ (۴) تحت عنوان وضعیت سلامت جسمی و روانی سالمندان شهر کرمان منتشر شده است).

در ابتدا باید اعلام نمود که در این پژوهش ۴۰۰ نفر از سالمندان شهر کرمان در سال ۱۳۹۱ مورد بررسی قرار گرفته اند. بر اساس بررسی های صورت گرفته، تنهایی سالمندان۵۳/۳ درصد از سالمندان مورد بررسی دچار اضطراب و افسردگی بوده اند. در زمان بررسی سطح سلامت و نشاط روانی، شایع ترین مشکلی که سالمندان از آن شکایت داشتند، تنهایی بوده است.
در انجام فعالیت های روزانه ۵۶ درصد از آنان مستقل، ۱۴ درصد وابسته و ۳۰ درصد وابسته نسبی بوده اند. در عملکرد فیزیکی ۲۲/۲ درصد دارای محدودیت شدید، ۳۵/۲ درصد محدودیت متوسط و ۳۳/۶ درصد  دارای محدودیت کم بوده اند.

» پوکی استخوان در سالمندان

در سال ۱۴۱۵ در شهرهای استان کرمان جمعا ۳۶۶.۰۰۰ نفر جمعیت سالمند در آن استان پیش بینی شده است و در همین سال جمعیت سالمندان شهرهای استان تهران به ۱.۳۸۴.۰۰۰ نفر رسیده است. پس می توان با در نظر گرفتن اعداد و ارقام اعلام شده به اهمیت موضوع سلامت روحی و جسمانی سالمندان پی ببریم.

دغدغه های روحی افراد در دوران سالمندی

بر اساس مطالعه صورت گرفته، تنهایی یکی از دغدغه های روحی افراد در دوران سالمندی است که برای حل این مشکل راه حل های گوناگونی وجود دارد. در جهان، مراکز روزانه نگهداری سالمندان با هدف گردآوری سالمندان در ساعات مشخصی از روز در کنار یکدیگر به جهت افزایش امید به زندگی وجود دارد. در این مراکز با در نظر گرفتن شرایط جسمانی سالمند، برنامه های مفید و سرگرم کننده برای سالمندان در نظر گرفته شده است.

مراکز نگهداری روزانه سالمندان
ورزش علاوه بر اینکه راه حلی برای رفع مشکلات جسمانی است، یک راه حل عالی برای حل مشکلات روحی نیز می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود حتی در شرایط کنونی که بدلیل وجود ویروس کرونا حضور سالمندان در جامعه کم شده است، شرایطی را ایجاد نماییم تا حداقل فعالیت های جسمانی انجام شود. به طور مثال حیاط خانه می تواند محلی برای انجام چند دقیقه پیاده روی و همچنین چند حرکت کششی با در نظر گرفتن محدودیت های جسمانی سالمند باشد.

اضطراب و افسردگی بالاترین درصد را به خود اختصاص داده اند. بنابراین برای حفظ سلامت روحی و روانی سالمندان بهتر است کمی بیشتر از قبل برایشان وقت بگذاریم. شنیدن حرف هایشان شاید یکی از کمترین کارهایی است که ما می توانیم برایشان انجام بدهیم اما نتیجه  فوق العاده ای را نشان می اضطراب در سالمنداندهد.
سفر، مهمانی و بودن در کنار دیگران می توانند جزء راه حل های رفع اضطراب و افسردگی در سالمندان باشد.  به دلیل ضعف در سیستم ایمنی سالمندان آنها بیشتر از سایر افراد جامعه در شرایط کرونا منزوی شده اند. بنابراین مطمئنا میزان اضطراب و افسردگی آن ها بیشتر از قبل می باشد. بنابراین بیش از قبل زمانی را برای سالمندان خود اختصاص دهیم!
یک تماس تلفنی و یا تصویری مطمئنا زمانی از ما نمی گیرد اما نقش خیلی مهمی در سلامت روحی سالمندان ما دارد.

» شایع ترین اختلالات روانی دوران سالمندی کدام اند؟

و کلام آخر نقش ما در این مهم چیست؟

به طور کلی اگر سالمندان ما دارای سلامت روحی مناسب باشند، می توان به جرات گفت بسیاری از بیماری های جسمانی آن ها نیز کمرنگ تر خواهد گردید. بنابراین هم دولت و هم افراد جامعه وظیفه دارند تا شرایطی را ایجاد کنند که سالمندان کشور عزیزمان بیشتر احساس راحتی نمایند. سلامت روحی عامل اصلی سلامت جسمانی است.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.5 (6 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

عطر خانم های سالمند
» چگونه با عطر خوش زن، بر بوی پیری غلبه نماییم ؟
ورزش های مناسب در پوکی استخوان
» ورزش های مناسب برای سالمندان دارای پوکی استخوان

پاسخی را بگذارید

2 × 4 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست