یبوست و عوارض آن

» چگونه با کمک تغذیه آیورودایی از یبوست و عوارض آن جلوگیری نماییم؟

آیورودا رهنمودهای روشنی برای تشخیص سلامت دارد. فرد سالم دوشاهایش در تعادل است، هاضمه و متابولیسم متعادل دارد، بافت ها و دفع در او به درستی کار می کنند، شاد است و از قوه ی ادراک روشنی برخوردار است.

با یک روش تغذیه حیات بخش آیورودایی این امکان وجود دارد که سلامتی فرد تا پایان عمر دوام داشته باشد. اما برای رسیدن به این منظور باید مطابق دستورات تغذیه آیورودایی، هوشمندانه و صحیح زندگی کنیم تا از یک زندگی مطلوب در یک دوره ی یک صدساله و عاری از بیماریهای جدی بهره مند گردیدیم.

هاضمه و متابولیسم در سالمندان

یبوست و عوارض آن بر روی سلامت فرد سالمند تاثیرات منفی زیادی دارد و این بیماری یکی از دغدغه های سالمندان می باشد.

در مقالات قبلی در خصوص سه دوشای واتا، پیتا و کافا توضیح داده شد و تاکید بر این موضوع گردید که تعادل این سه دوشا در بدن انسان ، از او فردی سلامت به لحاظ فیزیکی، روحی و ذهنی می سازد که این تعادل نیز به این بازمی گردد که شما چه تغذیه ای دارید که قطعا باید اثر منفی فصلی که در آن قرار دارید را نیز خنثی نمایید تا سلامت جسم خود را حفظ کنید.

برای مثال تغذیه آیورودایی شما در فصل زمستان قطعا باید متفاوت با تغذیه آیورودایی تان در فصل تابستان باشد.

شما می توانید در فصل زمستان در صبحانه خود شیره انگور را با ارده کنجد میل نمایید و سپس از چای مخلوط نعناع، زنجیل و تخم گشنیز لذت ببرید، اما در فصل تابستان باید صبحانه دیگری برای خود لحاظ کنید تا تعادل دوشاهای شما به هم نریزد.

با به هم خوردن تعادل این دوشاها بیماریها در بدن انسان تمایان می گردند. بیماری موضوعی پیچیده و رمز آلود نیست، راز سلامت و بیماری در رفتار و شیوه زندگی ما نهفته است. برای درمان باید ریشه و دلیل پیدایش بیماری را پیدا کرد. بدون برطرف کردن عامل بیماری اثر بیماری را نمی توان خنثی کرد. در آیورودا  کشف علت بیماری بسیار مهم است و فقط به  درمان علائم کلی اکتفا نمی کند، از این رو کلیت زندگی فرد را مورد بررسی قرار می دهد.

» دو روز درسال را با پذیرایی از سالمندان مورد علاقه مان در فامیل،زندگی کنیم.

یکی از مهمترین بیماریهایی که بر سلامت انسان تاثیر منفی زیادی می گذارد به هم خوردن متابولیسم بدن و ایجاد یبوست در او است که عوارض آن قابل تامل می باشد.  علت بیماری یبوست و عوارض آن،  در رژیم غذایی نامناسب، داشتن احساسات نامناسب هنگام غذا خوردن و یا صرف غذا  در زمان نامناسب می باشد.

آیورودا اعتقاد دارد کسی که از رژیم غذایی صحیح و سلامت بخش پیروی می کند و گرایش به انجام حرکات جسمی از پیاده روی گرفته تا یوگا، می تواند بر بیماری یبوست و عوارض آن فائق آید.

برای رفع یبوست و عوارض آن چه بنوشیم و چه بخوریم؟

شربت الوئه ورا برای درمان یبوست

شربت آلوورا

آلوورا را از قسمت پایین (بخش پهن تر) به اندازه ۴ سانتی متر برش دهید و این بخش را دور بیندازید. آنگاه این گیاه را به صورت عمودی تا ۲۴ ساعت نگه دارید تا شیره زرد رنگ آن خارج شود. آنگاه از این گیاه استفاده کنید.

آلوورا را مانند خیار پوست بگیرید و مایع لزج مانند آن را به اندازه دوقاشق غذا خوری به همراه یک لیمو ترش تازه پوست گرفته شده، دو قاشق غذا خوری عسل و  یک چهارم قاشق چایخوری زرد چوبه در ۲۰۰ سی سی آب با مخلوط کن میکس نمایید و هر روز صبح بعد از نوشیدن یک لیوان آب ولرم (هم دمای محیط) ناشتا میل فرمایید.

تاثیر آلوئه ورا در درمان یبوست

گیاهخواری بهترین روش تغذیه برای رفع یبوست و عوارض آن

سوپ جو، سبزیجات بخار پز، میل کردن سبزی خوردن بین غذا، گنجاندان میوه های فصل در وعده های غذایی و …  به گوارش بهتر و رفع یبوست و عوارض آن  موثر می باشد.

» کرونا و بی حوصلگی مادربزرگ

رژیم گیاه خواری برای سالمندان

داروی رایج برای رفع یبوست و عوارض آن  در آیورودا

فرمول های دارویی زیادی در آیورودا معمول اند و رواج دارند و می توانند به تنهایی یا در ترکیب با دیگر داروها استفاده شوند.

ترکیب سه میوه برای درمان یبوست

اما داروی گیاهی که برای بیماری یبوست و عوارض آن در دانش آیورودا رواج دارد، تریفالا ( سه میوه) می باشد که مخلوطی از  میوه های خشک سه گیاه متعلق به هندوستان می باشد و متشکل از هاریتاکی، آمالاکی و بی بیتاکی (Bibitaki)  می باشد که مفید برای همه دوشاها بوده و خاصیت ملین بودن، سلامت بخش، مسکن ، ضد التهاب، مقوی قوای جوانی می باشد.

این سه میوه خشک شده را  می توان با هم ترکیب نمود و پودر آن را به اندازه یک قاشق چایخوری در یک استکان آب مخلوط کرده و بعد از ته نشین شدن ، هر شب قبل از خواب نوشید. این دارو را  می توان در سه ماه متوالی نوشید و متناسب با تاثیرات آن بر بیماری یبوست تعداد دفعات آن را کاهش داد.

با فائق آمدن به بیماری یبوست،

می توان بر بسیاری از بیماریها که

 ریشه در بیماری یبوست دارند چیره گردید.!

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (2 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

ایده های جالب برای سالمندان
» ایده های جالب برای سالمندان تا از نظر جسمی و ذهنی فعال بمانند.
دکتر مینو محرز
» دکتر مینو محرز متخصص بیماری های عفونی

پاسخی را بگذارید

4 × 1 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست