بازی های ویدئویی برای سالمندان

» مزایای بازی های ویدئویی در سالمندان

وقتی به یک “گیمر” فکر می کنید ، احتمالاً تصور یک خانم ۶۵ ساله که مشغول بازی کامپیوتری است را نمی کنید. اما جالب است بدانید – تقریباً ۲۶٪ افرادی که بازی های ویدئویی انجام می دهند بالای ۵۰ سال سن دارند و نتایج نشان داده اند که این گیمرها از مزایای بسیار چشمگیری بهره‌مند شده اند.در اینجا به برخی از مزایای اجتماعی ، شناختی و مزایای جسمی که بازی های ویدئویی در سالمندان دارند، اشاره می کنیم.


وضعیت سلامتی و احساسی بهتر

انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید باعث بهبود سلامت عاطفی شما می‌شود ، خواه پیاده روی باشد و یا ملاقات با دوستان برای ناهار یا دیدن یک فیلم. بنابراین جای تعجب ندارد که بسیاری از سالمندان که از بازی های ویدیویی لذت می برند ، با انجام بازی‌ها از احساسات بهتر و خوشایندتری برخوردار خواهند بود. یک مطالعه جدید بر روی ۱۴۰ سالمند بالای ۶۳ سال نشان داده است که گیمرهای ویدیویی نسبت به سایر افراد از رفاه ، عملکرد اجتماعی و سلامت بیشتری برخوردار بوده‌اند.(حتی اگر این بازی‌ها گاه به گاه باشند) در این مطاله در کنار مثبت بودن این شاخص‌ها نه تنها مثبت بودند ، بلکه گیمرها نسبت به دیگران میزان افسردگی کمتری نشان دادند.

تقویت حافظه در سالمندان

تقویت تعادل

بازی های ویدئویی در سالمندان می توانند بهبود سلامت جسمی را نیز به همراه داشته باشند. بازی های خاصی که نیاز به تعامل بدنی دارند ، مانند Wii Sports و عناوین مشابه ، به دلیل تصمیم گیری سریع و اقدام لازم برای بازی ، می توانند به سالمندان کمک کنند تا تعادل ، هماهنگی و رفلکس را بهبود بخشند. برخی از سالمندان حتی در نتیجه بازی های ویدیویی سرعت پیاده روی را سریعتر گزارش کرده اند. ممکن است در ابتدا آشکار نباشد ، اما بهبود مهارت های شناختی می تواند به پیشرفت تعادل تبدیل شود.


بهبود توانایی‌های شناختی

بازی های ویدئویی در سالمندان نه تنها از نظر عاطفی و جسمی بلکه به لحاظ شناختی نیز کمک می کنند. در حقیقت ، یک مطالعه دانشگاه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا پیشرفت قابل توجهی در توانایی شناختی ، معکوس کردن علائم پیری در سالمندانی که بازی های ویدیویی سه بعدی داشتند را نشان داد. پخش بازی های ویدیویی باعث تقویت حافظه یک گیمر به ویژه حافظه کوتاه مدت می‌گردد.بازی حتی گاهی اوقات می تواند به سالمندان کمک کند مواردی مانند نام ، آدرس ، شماره تلفن ، تاریخ و زمان ها را به خاطر بسپارند. علاوه بر این ، بازی های ویدئویی بازیکنان را مجبور می کند واکنش‌های سریعتری داشته باشند. این می تواند منجر به افزایش انعطاف پذیری ذهنی و توانایی چند وظیفه ای برای سالمندان شود.

» با اثرات مثبت گلکاری برای سالمندان، آشنا شوید

بازی برای سالمندان

کاهش خطر آلزایمر

با کمال تعجب ، تحقیقات اخیر حتی ارتباطی بین بازی های ویدیویی در سالمندان و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را نشان داده اند. در این مطالعه ارتباط بین بازی سه بعدی و رشد بافت در نواحی مختلف مغز – به ویژه هیپوکامپ ، ناحیه مرتبط با حافظه و پیشرفت آلزایمر بررسی شده است. این مطالعه افزایش ماده خاکستری هیپوکامپ در گروه ۳۳ نفره در سنین ۵۵ تا ۷۵ سال نشان داده است و بهبود سلامت مغز ایشان را تایید کرده است.


هیجان و سرگرمی

بازی‌های ویدئویی در سالمندان علاوه بر تمام مزایایی که در بهبود سلامت ایشان دارند بلکه باعث ایجاد هیجان و سرگرمی نیز درآنها می‌گردد. بحث رقابت در این بازی‌ها مطرح نمی‌باشد بلکه فقط سرگرم کننده است و همه یکدیگر را تشویق می‌کنند و در واقع از کنار یکدیگر بودن و انجام بازی لذت می‌برند و سرگرم می‌شوند.
بازی‌های ویدئویی در سالمندان از جمله فعالیت‌هایی است که هم باعث ایجاد لذت می‌شود و هم در بهبود سلامت ایشان تاثیرگذار است.

در این مقاله به بررسی مقاله‎‌ای که در این خصوص انجام شده است می‌پردازیم:
مطالعه ای که توسط دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی انجام شده است نشان داده است که سالمندانی که به طور مرتب و یا حتی گاه به گاه بازی های ویدئویی را انجام می دهند ، وضعیت عاطفی بهتری از خود نشان می‌دهند. تحقیقات انجام شده بر روی ۱۴۰ نفر که حداقل ۶۳ سال و بالاتر دارند ، نتایج جالبی را نشان داد که بررسی آنها ممکن شما را نیز تشویق به انجام این سرگرمی کند.

نتایج مطالعه
از کسانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند ، سؤال شد که چند بار قبل از انجام تست ها ، بازی می کنند. تقریباً ۶۱ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که فقط گاهی که مناسبت خاصی باشد یا با دوستان خویش جمع شده‌اند بازی کرده‌اند ، ۳۵ درصد اعتراف کرده اند که حداقل یک بار در هفته بازی می‌کنند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که این افراد احساس و حال بهتری نسبت به کسانی که اصلاً بازی های ویدئویی انجام نداده اند، دارند. کسانی که می گفتند هرگز بازی نکرده اند ،بیشتر متمایل به حس کردن افسردگی و تجربه کردن احساسات منفی بوده‌اند.

این مقاله با عنوان “پیروزی موفقیت آمیز از طریق بازی های ویدئویی: تفاوتهای اجتماعی و احساسی بین بازیکنان مسن و سالمندان” را مورد بررسی قرار داد و منتشر نمود نویسندگان مقاله شامل دکتر آن مک مک لوگلین ، استادیار روانشناسی در ایالت NC ، دکتر ماریبت گندی از انستیتوی فناوری جورجیا و دکترای ایالتی NC بودند.به گفته دکتر جیسون آلائر ، دانشیار روانشناسی NC ایالت و نویسنده اصلی مقاله : “تحقیقات موجود در اینجا نشان می دهد که بین بازی ‌های ویدئویی در سالمندان و زندگی و احساس بهتر و بهبود عملکرد عاطفی ارتباط وجود دارد.

» چندین نکته برای تقویت حافظه سالمندان

تحقیقات بیشتر در مورد سالمندان و بازی های ویدئویی
تحقیقات نشان داده است که در تعداد سالمندانی که مشغول بازی های آنلاین هستند ، رشدی مشاهده شده است. به عنوان مثال ، یک شرکت بازی بزرگسالان در نظرسنجی در مورد تعداد بزرگسالانی که بازی‌های ویدئویی انجام می دهند نشان داد ۷۶ درصد از بازیکنان زن هستند. هفتاد و یک درصد بالای ۴۰ سال سن دارند ، در حالی که تقریبا نیمی (۴۷ درصد) بالای ۵۰ سال هستند.

طبق تحقیقات انجام شده ، بازی های استراتژیک پیچیده برای بهبود سلامت روان فوایدی دارند. برخی بازی‌ها به تقویت حافظه و مهارت های شناختی کمک می کند. با انجام این بازی ها می توانید مغز را برای حفظ تمرکز آموزش دهید. نکته اصلی بهبود در بازی و یادگیری مداوم است. به گفته آن مک لوگلین ، نوع بازی بر مزایا و فواید آن ، تأثیرگذار است. همه بازی ها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند.. وی گفت: “کارهای کاملاً جدید مسیرهای جدیدی را در مغز شما شکل می دهند.” به نظر می رسد بازی‌های جدید و چالش برانگیز ترکیب تاثیرگذارتری است تا بازی های چالش برانگیز اما آشنا.

برخی از بازی ها مزایای ذهنی خاصی را ارائه می دهند در حالی که برخی دیگر روی جنبه های جسمی یا عامل سرگرم کننده تمرکز می کنند. توانایی تمرکز و تفکر سریع در بازیهای سرعتی و یا بازی هایی که دارای محدودیت زمانی هستند و تفکر انتقادی برای بسیاری از بازی های استراتژی ضروری است.
آنچه این تحقیق به سالمندان عزیز و فرزندانشان می‌گوید این است که بازی های ویدیویی فواید بیشماری برای بهبود سلامت عاطفی سالمندان دارد. وقتی بازی ای را که دوست دارند پیدا کنند ، پاداش بازی ممکن است فراتر از پیروزی در بازی و ثبت رکورد در رقابت باشد و با بهبود در سایر زمینه های زندگی فرد مشهود می شود.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
3.5 (8 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

شنا در سالمندان
» چرا شنا می تواند بهترین ورزش برای سالمندان باشد؟
حمام کردن پدر سالمند
» حمام کردن سالمندان با تکیه بر فلسفه شادی

پاسخی را بگذارید

یک × پنج =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست