پازل و بازی های رومیزی برای افراد مسن

» هیجان انگیزترین پازل و بازی های رومیزی برای افراد مسن

پازل و بازی های رومیزی برای افراد مسن بصورت خاصی طراحی شده اند و این بازی ها می توانند برای شادابی و نشاط سالمندان کمک شایانی کنند. همچنین می تواند افراد سالمند را از ذهنیت خستگی و کهولت سن دور کند ضمنا علاوه بر جذابیت خاص در ایجاد سرگرمی در عملکرد مغز و شادابی ذهن تاثیر بسزایی دارد.

فواید پازل و بازیهای رومیزی برای افراد مسن

پازل که به عنوان یک بازی رومیزی به شمار می رود از جمله بازی هایی است که تنوع زیادی دارد و به همین دلیل جذابیت خاصی دارد. این بازی با بالا بردن توجه به افراد مسن کمک می کند تا با دقت بیشتری به مسائل نگاه کنند و همینطور باعث بالا بردن اعتماد بنفس در آنها  می شود به گونه ای که هر فرد به خواسته ی خود می تواند بهره ذهنی خود را مورد سنجش قرار دهد و همینطور باعث ترشح هورمون دوپامین می شود که می توان گفت خلق و خوی آنها را بهتر می کند و همینطور در کاهش استرس نیز تاثیر بسزایی دارد. همچنین باعث می شود که هر دو نیمکره مغز را به چالش بکشند و یک روش بهبود فکری به حساب می آید علاوه بر آن منجر به بالا بردن قدرت تفکر می شود که فرد سالمند می تواند مشکلات خود را به نحو احسن حل نماید و تمرکز بیشتری بر اطراف خود داشته باشد.

پازل و بازی های رومیزی برای افراد مسن

پازل  و بازیهای رومیزی  در سالمندان فهم و درک را بالا می برد و رابطه ی بین سلول های مغز را افزایش داده باعث می شود تا روند پیری ذهن کاهش یابد و همینطور برای جلوگیری از آلزایمر مغز شما را تقویت می نماید و با درست کردن پازل ها ارتباط تصویری مغز بالا رفته و تصاویر به نحو احسن در ذهن باقی بمانند و حتی در برخی مواقع باعث می شود که خیلی از کارها مانند این که چه زمانی چه اتفاقاتی رخ داده است را فراموش نکنید و در حافظه ی تصویری شما باقی بمانند.
این بازیها یکی از راههایی است که به کاهش استرس در افراد مسن کمک شایانی می کند و این نیز خود باعث بالا بردن احساس آرامش در آنها می شود به همین دلیل یکی از راههای شادابی ذهن به شمار می رود.
پازل و بازیهای رومیزی را علاوه بر اینکه سالمندان می توانند در کنار خانواده انجام دهند برای افرادی که دوست دارند به تنهایی از عهده ی کاری بر بیایند نیز یک راه حل خوب به شمار می رود.

» سرگرمی های سالمندان جهت تقویت حافظه و سلامت ذهنی

پازل و بازی های رومیزی برای افراد مسن
پازل و بازی های رومیزی برای افراد مسن یک روش خوب برقراری رابطه با دوستان نیز تلقی می شود به این دلیل که شرکت کنندگان هر چقدر بیشتر باشند شادی و نشاط بالایی خواهند داشت و شور و هیجان فوق العاده ای به این بازی ها داده خواهد شد و حتی اگر فرد تنها بود یا دوست داشت به تنهایی بازی کند باز هم می تواند از بازی رومیزی تک نفره مانند (حل کردن جدول، پازل) استفاده کند. با بالا رفتن سن سرعت واکنش هر فرد نیز کاهش می یابد و این بازی ها نیاز به سرعت عکس العمل زیادی ندارند و می توان با آرامش ذهن و تفکر عاقلانه از آنها استفاده نمود. اما در برخی مواقع که سالمندان علاوه بر شور و هیجان زیاد به حرکت سریع نیاز دارند می توانند از این بازی ها نیز انجام دهند. زیرا اگر در بازی به دنبال برد باشند برای هماهنگی، حرکت کردن سریع، افزایش تمرکز و دقت و توانایی ها را نیاز دارند. پازل و بازی های رومیزی حتی برای افرادی که بینایی ضعیفی دارند نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

پازل و بازی های رومیزی برای افراد مسن

انواع پازل و بازی های رومیزی برای سالمندان

  • بازی رومیزی دبرنا

دبرنا یک بازی شانسی است که با کارت بصورت گروهی و با تعداد افراد زیاد هم می توان بازی کرد که باعث بالا بردن رابطه اجتماعی در بین افراد می شود و در هر گروه سنی می توان انجام داد بطور مثال سامندان میتوانند  با نوه هایشان یا با خانواده این بازی را انجام دهند و بسیار جالب و جذاب است و همینطور برای بالا بردن حافظه بسیار موثر است.

  • بازی رومیزی شطرنج، منچ و تخته نرد

بازی شطرنج که دو نفره انجام می گیرد می تواند به روند حل مسئله در افراد و پیدا کردن راه حل های مناسب برای آن ها کمک کند و همینطور در خلاقیت فرد اثر گذار بوده و صبر را بالا می برد زیرا جابه جا کردن مهره ها باید با تمرکز و فکر انجام شود و حریف هم باید دارای صبر باشد. ضمنا این بازی ها باعث بالا بردن قدرت برنامه ریزی در افراد مسن می شود یعنی به گونه ای که فرد با تغییر دادن جای مهره ها باید اقدام طرف مقابل را برنامه ریزی کرده و حتی بر حرکت مهره ی بعدی خود هم مورد برنامه ریزی و تمرکز نماید تا بتواند به نتیجه دلخواه و برد شیرین برسد.

» فعالیت هایی برای سالمندان با بینایی کم

بازی های رومیزی در سالمندان باعث بالا بردن هورمون شادی می شود و همینطور باعث می شود هر فرد شناخت دقیق تری نسبت به خود داشته باشد و با بالا بردن فعالیت مغز باعث جلوگیری از روند کند شدن ذهن می گردد و با تنظیم کردن فشار خون آرامش را به ارمغان می آورد

بازی منچ که با نام بازی عصبی نشو بر گرفته از لغات آلمانی است به معنی بالا بردن صبر شناخته می شود، این بازی با انداختن تاس شروع می شود و تا چهار نفر می توانند باهم  آن را بازی کنند و با پر کردن مهره ها در جایگاه ویژه برنده تعیین می شود.
بازی رومیزی تخته نرد که این بازی به صورت دو نفره انجام می گیرد و برای افراد مسن کمک می کند تا برنامه ریزی بهتری داشته باشند، این بازی به دلیل قدیمی بودن علاوه بر این که سرگرم کننده است می تواند برای سالمندان تجدید خاطره کند.
بازی های رومیزی در سالمندان باعث بالا بردن هورمون شادی می شود و همینطور باعث می شود هر فرد شناخت دقیق تری نسبت به خود داشته باشد و با بالا بردن فعالیت مغز باعث جلوگیری از روند کند شدن ذهن می گردد و با تنظیم کردن فشار خون آرامش را به ارمغان می آورد.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (3 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

تغذیه مناسب فشار خون بالا
» آشنایی با تغذیه مناسب فشار خون بالا برای سالمندان
تغذیه سالمندان در کرونا
» تنظیم تغذیه سالمندان در کرونا و تأثیر آن در تقویت سیستم ایمنی

پاسخی را بگذارید

2 × 3 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست