سالمند مبتلا به کرونا

» چه نکاتی را باید برای مراقبت از سالمند مبتلا به کرونا رعایت نماییم ؟

فرض کنید علی رغم رعایت تمام نکات بهداشتی و پروتکل های اعلام شده از طرف سازمان بهداشت جهانی، سالمندی مبتلا به بیماری کرونا شده است. این خبر برای سالمند و تمامی اطرافیانش بسیار شوکه کننده است. ما در مهرمندان همواره اعلام کرده ایم در دوران سالمندی ، یک سالمند باید یک همراه پزشک برای لحظه لحظه زندگی خود داشته باشد. بنابراین تا قبل از اینکه دیر شود، حتما پزشک سالمند خود را با در نظر گرفتن نکات مقاله طب سالمندی چیست و پزشک سالمندان دارای چه ویژگی هایی می باشد؟ انتخاب نمایید تا در چنین شرایطی بتوانید به سرعت با ایشان در تماس باشید.

گام نخست، حفظ خونسردی تمامی افراد اطراف سالمند است. با در نظر گرفتن خبرهای روزانه در مورد مرگ و میر، علی الخصوص میزان بالای مرگ و میر در میان سالمندان، سالمند در لحظه های اولیه مطلع شدن از درگیری با این بیماری نیاز به روحیه دارد.COVID-12
سالمندان در زمان ابتلا به ویروس کووید – ۱۹، بر اساس نظر پزشک معاینه کننده (اولویت نظر پزشکی با پزشک معاینه کننده است) باید یا در بیمارستان و یا در منزل به صورت ویژه ای مورد مراقبت قرار بگیرند. در صورتیکه سالمند در بخش ویژه بیمارستان بستری شود، بدلیل وجود پرستاران و پزشکان مجرب در این بخش، خیالمان راحت است، چرا که این بزرگواران با تمامی وجود از سالمند مراقبت می نمایند.
بنابراین یا سالمند مبتلا به کرونا به طور مستقیم بعد از معاینه به خانه می رود و یا بعد از گذراندن دوران درمان در بیمارستان به خانه فرستاده می شود. در هر صورت در دورانی که این عزیزان در خانه نگهداری می شوند، نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه فرماییم.

نکته اول: تردد افراد به خانه سالمند و یا محل نگهداری سالمند محدود شود

سالمند مبتلا به کرونا
علاوه بر سالمند، فرد یا افرادی که وظیفه مراقبت از سالمند مبتلا به کرونا را دارند باید در این مدت معاشرت خود را با دیگران به حداقل و یا صفر برسانند. در صورت امکان محل استراحت بیمار از دیگر افراد حاضر در خانه جدا شود. خوشبختانه امروزه با وجود پلتفرم های شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مجازی امکان بر طرف شدن دلتنگی های ناشی از قرنطینه بسیار راحت شده است. البته درست است که جایگزین دید و بازدید و به آغوش کشیدن یکدیگر نمی باشند، اما اگر به دنبال آینده ای روشن هستیم چند صباحی صبر کردن سبب می شود آینده زیبایی در انتظارمان باشد.

» سالمندان چگونه خود را در برابر بیماری های روحی و جسمانی ایمن نگه دارند؟

نکته دوم: ضد عفونی کردن محل نگهداری سالمند

محل نگهداری سالمند مبتلا به کرونا باید همواره توسط مواد ضدعفونی استاندارد، تمیز شود. باید به این نکته توجه کرد که حس بویایی سالمند مبتلا به کرونا موقتا از بین رفته است. بنابراین در چنین شرایطی نیز باید سعی شود از مواد ضدعفونی کم بو و یا حتی بی بو که در بازار موجود هستند، استفاده شود تا باعث وخیم تر شدن مشکلات تنفسی فرد مبتلا  نشویم.
در صورتیکه در محل نگهداری بیمار چند سرویس بهداشتی وجود دارد، بهتر است که سرویس مربوط به ایشان از دیگر افراد جدا شود. در هر صورت اگر سرویس بهداشتی مجزا وجود داشته باشد و یا حتی سرویس بهداشتی به صورت مشترک استفاده شود، شستشو و ضدعفونی مداوم سرویس بهداشتی باید به عنوان یک عادت در فعالیت روزانه ما جای بگیرد.
قراردادن مسواک در سرویس بهداشتی، یکی از عادات اشتباهی است که چند سالی هست که در اغلب خانه ها مشاهده می نماییم. در این ایام حتما مسواک های خود را در محلی به غیر از سرویس بهداشتی نگاه دارید و حوله موجود در سرویس بهداشتی را برداشته و جای آن دستمال حوله ای یکبار مصرف قرار دهید. البته بهتر است دستمال حوله ای نیز بیرون از سرویس بهداشتی نگه داشته و به میزان مصرف همراه با خود به سرویس بهداشتی برده شود.
برای راحتی کار یک چک لیست تهیه نمایید و هر روز بر اساس چک لیست مشخص شده کارهای مربوط به ضدعفونی و پاک کردن محل نگهداری سالمند مبتلا به کرونا را انجام دهید.

نکته سوم: بهداشت شخصی سالمند

کرونا و سالمندان
در صورتیکه سالمند مبتلا به کرونا دارای وضعیت پایداری است، سعی کنید هر دو روز یکبار بیمار  را به حمام ببرید. با این کار دو نشان را با یک تیر زده اید، هم به وضعیت بهداشت شخصی سالمند مبتلا به کرونا رسیده اید و هم از نظر روحی سبب شده اید سالمند احساس بهتری نماید.
اما اگر سالمند امکان رفتن به حمام را ندارد حتما سر، صورت و بدن سالمند را بوسیله کف و آب تمیز نمایید. اگر سالمند به دلیل عدم توانایی نگهداری ادرار مجبور به استفاده از پوشک می باشد حتما در روز حتی اگر پوشک مصرف نشده است، آن را تعویض نمایید.
استفاده از لوسیون دست و بدن را حتی در زمان ابتلا به کرونا فراموش ننمایید و در صورت مشاهده التهابی در بدن سالمند مبتلا به کرونا، حتما مساله را با پزشک وی در میان بگذارید.

» علل بی خوابی سالمندان و راههای جلوگیری از آن

نکته چهارم: تهویه مناسب محل نگهداری سالمند مبتلا به کرونا

تهویه هوا یکی از نکات بسیار مهمی در زمان قرنطینه فرد مبتلا به کرونا است. با توجه به اینکه به فصل سرما نزدیک می شویم و اغلب باز نگهداشتن پنجره ساختمان کاری دشوار است اما حتما شرایطی را فراهم کنید که محل نگهداری آنها دارای تهویه هوای مناسب باشد. استفاده از هواکش، پنکه و پنجره باز به طوریکه هوای موجود در اتاق نگهداری سالمند مبتلا به کرونا به طور مستمر در حال گردش و تهویه باشد، نکته بسیار مهمی است که حتما باید رعایت گردد.

نکته پنجم: مصرف مایعات به میزان مناسب

ارتباط با سالمندی که کرونا دارد
سالمند مبتلا به کرونا اغلب در زمان بیماری میل به نوشیدن و خوردن ندارد اما وظیفه ما این است که نگذاریم بدن سالمند دچار کم آبی شود. آب مرکبات تازه، چای، سوپ و غیره سبب می شود میزان آب بدن سالمندان در حد متعادلی قرار داشته باشد.

نکته ششم: افزایش روحیه سالمند مبتلا به کرونا

در این ایام، اخبار بد باید از سالمند مبتلا به کرونا دور باشد و همچنین باید تماما سعی نماییم که سالمندمان احساس شادی نماید. چنین شرایطی هم برای سالمند و هم برای مراقب سالمند بسیار سخت است اما دیدن فیلم های کمدی و یا شنیدن به موسیقی دل انگیز شاید جو موجود در خانه را تا حد بسیار زیادی لطیف نماید.
مطمئنا نکات بیشتری از این شش نکته ذکر شده برای نگهداری سالمند مبتلا به کرونا وجود دارد اما تیم مهرمندان سعی کرده است نکاتی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد را مطرح نماید. در هر حال در کنار بعد درمانی این بیماری، بعد روحی نیز دارای اهمیتی برابری می باشد.

سالمندان سرمایه های این مرز و بوم هستند، به امید آنکه سالمندانمان از هر بیماری و مشکلی به دور باشند.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (3 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

شجریان
» آشنایی با خداوندگار موسیقی ایران زمین، استاد محمدرضا شجریان
کرونا در پدر و مادرها
» کرونا و بی حوصلگی مادربزرگ

پاسخی را بگذارید

3 + دوازده =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست