فواید باغبانی برای سلامت سالمندان

» فواید باغبانی برای سلامت سالمندان

با گرم شدن هوا بیرون رفتن برای سالمندان راحت تر شده است. پرورش گیاهان و باغبانی فعالیت بسیار سرگرم کننده و مفیدی برای سالمندان است. فواید باغبانی برای سالمندان متعدد بوده و علاوه بر سرگرم کنندگی برای بهبود سلامت سالمندان نیز مفید است. در این مقاله در خصوص فواید باغبانی برای سلامت سالمندان صحبت می‌کنیم.

از فواید باغبانی برای سالمندان و بهبود سلامت آنها

۱. فشار روانی کمتر

فشار روانی کمتر در سالمندان
مطالعات نشان داده باغبانی می‌تواند سطح کورتیزول را کاهش داده که باعث کاهش استرس می‌گردد، حتی فشار خون بالا را نیز کاهش می دهد. در یک مطالعه از دو گروه سالمندان خواسته شد تا پس از انجام یک فعالیت استرس زا، برای ۳ دقیقه کتاب بخوانند و باغبانی کنند. نتایج نشان دادند که پس از انجام فعالیت‌ها در هر دو گروه ، میزان کورتیزول کاهش یافت اما گروهی که مشغول باغبانی شدند روحیه بهتری یافتند و حس و حال بهتری را تجربه کردند در حالیکه گروهی که کتاب خوانده بودند، از لحاظ روحی کم انرژی‌تر بودند.
علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ایجاد فضایی برای باغبانی و استراحت باعث کاهش اضطراب و آرامش خواهد شد و به سلامت سالمندان کمک خواهد کرد.

۲. افزایش سروتونین

باغبانی باعث شادی در سالمندان میگردد
سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز است که احساس آرامش را افزایش می‌دهد و باعث تغییر مثبت در خلق و خو می‌گردد و از فواید باغبانی برای سالمندان افزایش سطح سروتونین در مغز آنها و به دنبال آن احساس خوشایند سلامتی خواهد بود. حتی در برخی مطالعات، باغبانی را عامل کاهش افسردگی دانسته‌اند. این مطالعه نشان داده که تماس با یک باکتری خاص در خاک باعث آزاد شدن سروتونین در مغز می‌گردد و به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل می‌کند.

۳. محافظت از قلب و سلامت قلب و کاهش ریسک سکته مغزی

انجام حرکات بدنی در حین باغبانی از دیگر فواید باغبانی برای سلامت سالمندان است. باغبانی را می‌توان یک ورزش عالی در نظر گرفت و از منظر ورزش روزانه به آن نگاه کرد. بر اساس یک مطالعه که در سوئد انجام شده است باغبانی منظم می‌تواند خطر سکته قلبی و مغزی را در افراد بالای ۶۰ سال تا ۳۰% کاهش دهد. علاوه بر آن قرار گرفتن در محیط بیرون و آفتاب می‌تواند سطح ویتامین D را افزایش دهد که این خود باعث کاهش خطر سکته قلبی در سالمندان می‌گردد.

» معرفی سرگرمی های مفید برای سالمندان در دوران کرونا

۴. افزایش تحرک

باغبانی باعث افزایش تحرک در سالمندان

همان‌طور که گفتیم فواید باغبانی برای سالمندان و بهبود سلامت آنها بسیار است، حرکات بدنی در باغبانی و تحرک ناشی از آن باعث افزایش قدرت بدنی و تحرک ماهیچه‌های کمتر استفاده شده می گردد.

۵. بهبود سلامت مغز در سالمندان

در حالیکه عوامل ایجاد آلزایمر و راه‌های پیشگیری از آن به خوبی شناخته شده نمی‌باشد، تحقیقات نشان داده‌اند که انتخاب‌های مثبت و فعالیت‌های مثبت در زندگی افراد ، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند. باغبانی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که باغبانی می‌تواند تا ۳۶% خطر زوال عقل را کاهش دهد.

نکات ایمنی

فواید باغبانی برای سلامت سالمندان را مورد بررسی قرار دادیم، اما برای بهره بردن از این فواید و بهبود سلامت سالمندان باید به نکات ایمنی نیز توجه نماییم و آنها را رعایت نماییم. در این مقاله درخصوص برخی از این نکات صحبت می‌کنیم که با رعایت آنها سالمندان می‌توانند از یک سرگرمی مناسب بهره ببرند.

۱. از گلدانهای بزرگ استفاده نمایید.

استفاده از گلدانهای بزرگ و بلند کمک می‌کند تا سالمندان مجبور به خم شدن نباشند و از درد کمر آنها و همینطور سرگیجه جلوگیری می‌کند.

۲. استفاده از ابزارهای سبک

استفاده از ابزار سبک برای باغبانی سالمندان
با توجه به اینکه ممکن است برای باغبانی به وسایل زیادی نیاز باشد، سعی کنید سبکترین آنها را تهیه کنید تا برای سالمندان سنگین نباشند و فشار جسمانی به آنها وارد نشود.

۳. محافظت در برابر آفتاب

بهتر است در روزهای بسیار داغ تابستان در فضای باز باغبانی نکنند، از سالمندان در برابر آفتاب محافظت کنید برای آنها کرم ضد آفتاب بزنید و کلاه‌ها و چترهایی برای محافظت در برابر آفتاب داشته باشید. حواستان باشد یک بطری آب به همراه داشته باشند زیرا گرما ممکن است باعث کمبود آب در بدن آنها گردد.

» ایده های جالب برای سالمندان تا از نظر جسمی و ذهنی فعال بمانند.

۴. صندلی در دسترس داشته باشید

استفاده از صندلی برای باغبانی در سالمندان
جایی برای نشستن در نظر بگیرید، با اینکه فواید باغبانی برای سلامت سالمندان زیاد است اما باید مراقب آنها باشید زیرا ممکن است در حین کار خسته گردند و بهتر است حتما فضایی را برای نشستن آنها در نظر بگیرید که در صورت خسته شدن بتوانند استراحت کنند.

۵. در نظر گرفتن محیط امن برای سالمندان آلزایمری

اگر فرد سالمند دچار آلزایمر است و با بیماری زوال عقل دست و پنجه نرم میکند حتما فضایی را برای باغبانی در نظر بگیرید که برای ایشان امن باشد و بتوانید به راحتی از آنها محافظت کنید.
فواید باغبانی برای سلامت سالمندان بسیار زیاد هستند و در بهبود سلامت جسمانی و روحی آنها نقش مهمی دارد، اگر به باغ برای انجام فعالیت باغبانی دسترسی ندارید میتوانید از گلدان هایی برای فضای پشت پنجره استفاده کنید و یا در تراس منزل آنها فضایی کوچک را برای انجام فعالیت باغبانی در نظر بگیرید و از باغچه های آماده کوچک استفاده نمایید.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (3 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

می خواهم در جشن تولد خود یک سخنرانی موثر برای فرزندان و نوه هایم بکنم.
» می خواهم در جشن تولد خود یک سخنرانی موثر برای فرزندان و نوه هایم بکنم.
پزشک مخصوص سالمند
» طب سالمندی چیست و پزشک سالمندان دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

پاسخی را بگذارید

دو × چهار =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست