علی پروین

» علی پروین ستاره درخشان ورزش کشور

بیوگرافی علی پروین 

۲۹ شهریور ۱۳۲۵ سالروز میلاد مردی بزرگ در ورزش ایران زمین است. علی پروین در یکی از محلات قدیمی بازار تهران دیده به جهان گشود. او فرزند پنجم از یک خانواده بزرگ ۱۰ نفری بود که افتخارات زیادی را برای خانواده و ایران به یادگار گذاشته است.
علی آقای پروین را اغلب به دلیل افتخارات ورزشی و مهارت های بی نظیر فوتبال می شناسند. اما فوتبالیست بودن او مانع از درخشش خصوصیات بارز اخلاقی اش نشد. وی همیشه لبخند به لب دارد ولی در عین حال یکی از سخت گیرترین مربیان ورزش کشور است.
در سال های کودکی چشمان سبز علی پروین موجب معروفیتش شد و بچه های محل علی زاغی را به خاطر همین ویژگی می شناختند اما از ۱۰ سالگی روحیه تلاش گر و متفاوت علی آقا زبانزد خاص و عام شد. در آن زمان حتی نزدیکترین افراد زندگی اش نیز تصور نمی کردند روزی این پسرک ۱۰ ساله به اسطوره فوتبال ایران تبدیل شود.

علی پروین

علی پروین فوتبالیست یا طلاساز؟

حتی هم بازی های بزرگتر نیز او را الگوی زندگی خویش قرار داده بودند. وی کار و ورزش را موازی با هم ادامه داد . به توصیه پدر در همان سال های نوجوانی طلاسازی را به صورت حرفه ای آموخت. یکی از ۳ مرد اثرگذار در ورزش کشور، یک استادکار جواهرسازی است که بدون کمک ذره بین ظریف ترین جواهرات را بر نگین انگشتری می نشاند.علی پروین
دوران تحصیل علی آقای پروین چندان طول نکشید و به دلیل جو حاکم و اوضاع اقتصادی در آن سالها، کار کردن را به درس خواندن ترجیح دارد. اگرچه وضعیت خانوادگی و پدر پروین در حد بسیار خوبی بود اما کارکردن پسران در آن زمان نوعی ارزش شمرده می شد.

کاپیتان‌ علی‌ پروین فوتبالیست کیست؟

زمان کودکی و ۴-۵ سالگی این بزرگمرد ورزش ایران با نگاه کردن به توپ گذشت اما در سال های ابتدایی نوجوانی مهارت های فوتبالی علی به حدی رسید که تنها کاپیتان بی همتای محل لقب گرفت.
‌ علی پروین فوتبال را با کیان شروع کرد  در سال ۱۳۴۶ زمانی که ۲۱ سال بیشتر نداشت توسط “رایکوف” به تیم ملی جوانان فرا خوانده شد. از همان زمان دوستی علی آقا با ناصر خان حجازی شروع شد. این دو اسطوره ورزش ایران هم بازی تیم ملی  و رقیب باشگاهی یکدیگر بودند.
پس از کیان نوبت به بازی در پیمان رسید اما با منحل شدن این تیم، سرنوشت ورزشی پروین به گونه ای متفاوت رقم خورد. سال های آغاز بازی در تیم پرسپولیس به اصرار همایون بهزادی و دکتر برومند شکل گرفت. وی تا زمان خداحافظی از فوتبال در سال ۱۳۶۶ یک پرسپولیسی دو آتشه باقی ماند. بازوبند کاپیتانی پرسپولیس تا ابد قهرمانی چنین تاثیرگذار را به خود ندیده است.
علی پروین:” بهترین بازی عمرم با استرالیا بود که برای پیکارهای مقدماتی جام جهانی انجام شد. این بازی در ورزشگاه آزاد و به سال ۱۹۷۸ با پاس گل من به سود تیم ایران تمام شد.”
علی پروین میگوید: بهترین‌ بازی‌ عمرم‌ با استرالیا در پیکارهای‌ مقدماتی‌ جام‌ جهانی ‌۱۹۷۸ بود که‌ در ورزشگاه‌ آزادی‌ برگزار شد و بازی‌، با پاس‌ گل‌ من‌ (۱ بر صفر) به‌ سود ما تمام‌ شد.
پروین پیشنهاد بازی در تیم‌ “کریستال‌ پالاس‌” انگلیس را به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار نپذیرفت زیرا مادر روحیه او را مناسب غربت نمی دانست. این شد که هرگز بازی در تیم های خارجی را تجربه نکرد و تا آخرین روزیهای ورزشی در خدمت فوتبال کشور بود.

» آشنایی با خداوندگار موسیقی ایران زمین، استاد محمدرضا شجریان

ثروت و دارایی های علی پروین چقدر است؟

علی آقا چند صباحی است که ۷۰ سالگی را پشت سر گذاشته است اما همچنان فعالیت های کاری و اقتصادی را ترک نکرده است. او  بر خلاف هم دوره ای های خود از سطح مالی خوبی برخوردار است. زمانی که فوتبالیست ها لژیونر نبودند علی آقا به اندازه ستارگان فوتبال درآمد ورزشی داشت. اما این روزها چندین فعالیت تجاری درآمدزا منبع درآمد کاپیتان علی پروین است.علی پروین
علاقمندان جوان پروین او را به خاطر نمایشگاه اتومبیل خاص و لوکس او می شناسند. وی یکی از بزرگترین و معروف ترین نمایشگاه داران اتومبیل های لوکس و مدل بالای خارجی است که در کنارش یک دفتر بیمه و یک فروشگاه مانتو فروشی مشهور را هم تحت تملک دارد. البته عمده ترین فعالیت این روزهای علی آقا، خرید و فروش زمین در شهرهای مختلف است. سالمندی، گذر زمان و سال های سال تلاش و تمرینات سخت، مانع موفقیت مالی و اقتصادی وی نشد. علی پروین حتی در سن بالا نیز اسطوره ورزش ایران و الگوی بسیاری از جوانان هموطن است. خبرهایی از پیشنهاد خرید سهام پرسپولیس توسط وی بر سر زبان ها افتاده که تاکنون توفیقی حاصل نشده است.
علی پروین بزرگمرد ورزش ایران زمین عمر خود را صرف ارتقای ورزش کشور کرده است. او تمام سال های جوانی را صرف و نوجوانی را به تمرینات ورزشی سخت و طاقت فرسا اختصاص داده است. تاریخچه افتخارات ورزشی وی به خوبی نشان می دهد که استعداد و قریحه ذاتی به مدد تلاش بی شائبه به خوبی نتیجه داده است.

علی پروین

افتخارات ورزشی علی پروین

قهرمانی در جام باشگاه‌ های تهران با پیکان (۱۹۶۹)

قهرمانی در جام دوستی با تیم پیکان (۱۹۶۹)

» بانو زهرا عقیلی ورزشکار سالمند موفق

قهرمانی در جام تخت جمشید با تیم پرسپولیس (۱۹۷۳)

قهرمانی در جام تخت جمشید با تیم پرسپولیس (۱۹۷۵)

قهرمانی در جام وحدت با تیم پرسپولیس (۱۹۸۱)

قهرمانی در جام باشگاه‌ های تهران با تیم پرسپولیس (۱۹۸۲)

قهرمانی در جام حدفی تهران با تیم پرسپولیس (۱۹۸۲)

قهرمانی در جام باشگاه‌ های تهران با تیم پرسپولیس (۱۹۸۶)

قهرمانی در جام باشگاه‌ های تهران با تیم پرسپولیس (۱۹۸۷)

قهرمانی در جام حدفی تهران با تیم پرسپولیس (۱۹۸۷)

قهرمانی در جام حذفی ایران با تیم پرسپولیس (۱۹۸۷)

قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران با تیم پرسپولیس ()۱۹۸۸)

قهرمانی در جام ۱۷ شهریور با تیم پرسپولیس (۱۹۸۹)

جام برندگان جام آسیا با تیم پرسپولیس (۱۹۹۱)

قهرمانی در جام حذفی ایران با تیم پرسپولیس (۱۹۹۲)

قهرمانی در لیگ آزادگان با تیم پرسپولیس (۱۹۹۸–۱۹۹۹)

قهرمانی در اولین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با تیم پرسپولیس (۲۰۰۱)

افتخارت بازی در تیم ملی

قهرمانی در جام منطقه‌ ای با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۰)

قهرمانی در جام کوروش با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۱)

شرکت در بازی‌ های المپیک ۱۹۷۲ با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۲)

قهرمانی در جام ملت‌ های آسیا با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۲)

قهرمانی در بازی‌ های آسیایی با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۴)

شرکت در بازی‌ های المپیک ۱۹۷۶ با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۶)

گلزنی برای تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌ های المپیک ۱۹۷۶ برابر تیم لهستان (۱۹۷۶)

قهرمانی در جام ملت‌ های آسیا ۱۹۷۶ با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۶)

بازی در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸ آرژانتین با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۸)

قهرمانی در بازی‌ های آسیایی با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۹۰)

علی پروین

علی پروین یکی از صدها ورزشکار سالمند کشور است که در سنین بالا نیز یک انسان موفق شناخته می شود. او هرگز از تلاش برنداشت و رفتار حرفه ای و زندگی وی سر مشق بسیاری از جوانان و ورزش دوستان کشور است.
علی آقا این روزها را به گذراندن اوقات با خانواده و بازی با نوه هایش اختصاص داده است. چه لذتی از این بالاتر که روزهای سالمندی را در صحت و سلامت با کسانی که دوستش دارید بگذرانید. بدون تردید سال های ورزش حرفه ای اثرات شگفت انگیز بر روحیه، سلامت ذهن و روان و همچنین سلامت جسمانی وی داشته است.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

انواع افسردگی در سالمندان
» افسردگی سالمندان یک عارضه مهم درایام اپیدمی کرونا
کاردستی‌های مناسب برای سالمندان
» با کاردستی‌های مناسب برای سالمندان بیشتر آشنا شوید

پاسخی را بگذارید

8 + پانزده =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست