کاردستی‌های مناسب برای سالمندان

» با کاردستی‌های مناسب برای سالمندان بیشتر آشنا شوید

در دنیای امروز به هر طرف که نگاه کنید؛ کاردستی‌های زیادی می‌بینید. کاردستی‌ همان‌طور که از اسمش مشخص است؛ کاری‌ست که با دست انجام می‌شود و به وسیله دست اشکالی ساخته می‌شود. کاردستی معمولا با چوب؛ مقوا؛ کاموا و …. ساخته می‌شود. شما می‌توانید با چوب کبریت و الیاف نی؛ کاردستی‌های مناسب برای سالمندان درست کنید. وقتی‌که‌ هماهنگی بین ذهن؛ دست و چشم به منظور ساخت یک کاردستی ایجاد می‌شود؛ دقت فرد افزایش می‌یابد؛ خلاقیت و تفکر رشد می‌کند. معمولا در شروع درست کردن کاردستی ممکن است سالمندان به مشکل برخورد کنند و به این نتیجه برسند که درست کردن کاردستی کار آنان نیست و از عهده آن بر نمی‌آیند. اما این تصور بسیار نادرست است. لازم است فرزندان اطلاعاتی در مورد درست کردن کاردستی را به والدین سالمند خود بدهند تا بدین وسیله آنان بتوانند کاردستی درست کنند. باید سالمندان تلاش کنند که برای این‌کار ایده جدید بدهند. این روش باعث می‌شود ذهن آنها فعال شود. اگر سالمندان کنجکاو باشند؛ می‌توانند درست کردن کاردستی را آزمایش کنند و آن را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

یکی از کاردستی‌های مناسب برای سالمندان

ساختن کاردستی با ابر و پنبه

همه بازی‌ها به نوعی افراد را سرگرم می‌کنند؛ اما آن‌چه مهم است این است که سالمندان به چه روشی می‌توانند خود را سرگرم کنند. یکی از کاردستی‌های مناسب برای سالمندان؛ ساختن اشکال مختلف با ابر و پنبه می‌باشد. برای درست کردن این کاردستی نیاز به ابر پنج سانتی‌متری؛ پنبه؛ قیچی؛ نخ؛ سوزن و پارچه می‌باشد.ساختن کاردستی با ابر و پنبه

سالمندانی که در دوران جوانی دستی در خیاطی کردن داشته‌اند؛ نسبت به افراد دیگر راحت‌تر می‌توانند این کاردستی را درست کنند. قبل از هر کاری نیاز است که الگوی مورد نظر را بر روی مقوا یا کاغذ بیاورید و با قیچی آن را جدا کنید. پس از آن الگو برش داده شده را بر روی پارچه قرار داده و دور آن را با قیچی برش دهید و دو طرفش را با نخ و سوزن دوخته تا شکل اصلی درست شود. اگر کاردستی شما طرحی از یک جا سنجاقی باشد؛ می‌توانید آن را به شکل حیوانات مختلف بیرون بیاورید. به این ترتیب می‌توانید هر شکل و طرحی را که دوست دارید آماده کنید. سالمندان می‌توانند این کاردستی زیبا را درست کنند و به کسانی که دوست دارند هدیه بدهند.

» با قوانین بازی شطرنج بیشتر آشنا شوید!

ساختن کاردستی با نخ کبریت؛ یکی از کاردستی‌های مناسب برای سالمندان

برخی از افراد فکر می‌کنند برای ساخت یک اثر نیاز به ابزار و وسایل گران‌قیمت می‌باشد. این در حالی‌ست که خلاقیت در ساختن یک کاردستی بیشتر از هر چیز دیگری تاثیر گذار است. ساختن یک میز با نخ کبریت؛ یکی دیگر از کاردستی‌های مناسب برای سالمندان می‌باشد. برای ساخت این کاردستی به چند بسته نخ کبریت؛ چسب قطره‌ای و یک الگو نیاز می‌باشد. ساخت این کاردستی به دقت زیادی نیاز دارد. سالمندان باید الگوی آماده شده را جلو خود بگذارند و به ترتیب الگو پیش بروند.ساختن کاردستی با نخ کبریت

این کار باعث هیجان، فعالیت ذهن، شادابی روحیه، جنب و جوش و تحرک در سالمندان می‌شود. سالمندی که در خانه سالمندان حضور دارد، می‌تواند دیگران را نیز تشویق به انجام درست کردن کاردستی به صورت گروهی کند. قرار دادن نخ‌های کبریت و چسباندن آن‌ها به یکدیگر نیاز به وقت، زمان و  دقت زیادی دارد. این کاردستی می‌تواند سرگرمی مفیدی برای سالمندان باشد. از آنجا که ساختن کاردستی با نخ کبریت در مدل‌های مختلف اجسام می‌باشد، می‌توان با این وسایل خانه، گل، صندلی و …. ساخت.

روش انجام کاردستی بافتنی

سالمندان زیادی هستند که از دوران جوانی به بافتنی علاقه زیادی داشته‌اند. درست کردن کاردستی با میل بافتنی و کاموا، از دیگر کاردستی‌های مناسب برای سالمندان می‌باشد. معمولا مادر بزرگ‌ها در وسایل خود لوازم بافتنی دارند و نیاز به خرید میل یا قلاب بافتنی ندارند. آنان می‌توانند برای قوری خود؛ یک جا قوری زیبا ببافند. برای این‌کار نیاز است که یک قوری را بیاورند و از آن به عنوان الگوی خود استفاده کنند. برخی مادر بزرگ‌ها کاموای رنگ تیره را برای این‌کار انتخاب می‌کنند. گاهی سالمندان از رنگ روشن مانند صورتی یا زرد استفاده می‌کنند و پس از پایان کار آن را به دیگران هدیه می‌دهند. استفاده از کامواهای رنگارنگ و میل و قلاب بافتنی، باعث حرکت دست‌ها و تقویت حافظه و فعالیت ذهن سالمندان می‌شود. این کار باعث می‌شود که سالمندان از بیماری فراموشی فاصله بگیرند و حتی زمانی‌که به بافتنی مشغول نیستند؛ در مورد طرح و رنگ کاردستی خود فکر کنند و نقشه بکشند. فکر کردن به انجام کاردستی؛ ذهن سالمندان را از داشتن بیماری‌های جسمی دور می‌کند و روحیه آنان را شاداب می‌کند.

» چندین نکته برای تقویت حافظه سالمندان

؛ ساختن کاردستی با وسایل دور ریز

ساختن کاردستی با وسایل دور ریز

به طور معمول در هر خانه‌ای وسایلی هستند که مورد نیاز واقع نمی‌شوند و آنها را دور می‌ریزید. شیشه خالی آب معدنی یکی از همان وسایل می‌باشد. سالمندان می‌توانند از آنان کاردستی زیبا تهیه کنند. آماده کردن این کاردستی بسیار راحت و آسان می‌باشد. وسایل مورد نیاز برای ساختن این کاردستی شیشه خالی آب معدنی، قیچی، زیب، چسب قطره‌ای، روبان، نگین و مهره برای تزیین می‌باشد. سالمندان می‌توانند از این وسیله برای جعبه نخ و سوزن، وسایل ریزی که می‌خواهند از دسترس نوه‌هایشان دور باشد استفاده کنند. چون شیشه آب معدنی کمی بلند است، قسمت وسط آن را برش داده تا طول شیشه کمتر شود. به وسیله چسب، روبان‌ها را دو طرف شیشه برش داده  بچسباند. برای تزیین دور شیشه یا روی آن از هر چیزی که دوست دارید می‌توانید استفاده کنید. به غیر از شیشه خالی آب معدنی از شیشه‌های پلاستگی دیگر نیز می‌توانید استفاده کنید و به سلیقه خود اندازه جعبه را تغییر دهید. اطرافیان می‌توانند استفاده از وسایل دور ریز را در برنامه هفتگی انجام کاردستی‌های مناسب برای سالمندان  قرار دهند.
در این مقاله در خصوص چندین کاردستی مناسب برای سالمندان و نحوه ساخت آنها صحبت کردیم. ساخت این کاردستی ها همانطور که اشاره کردیم باعث تقویت ذهن سالمندان میگردد و علاوه بر این برای آنها ایجاد سرگرمی میکند و آنها را از حس ناخوشایند مفید نبودن می رهاند. اینکه آنها حس کنند هنوز قدرت درست کردن و تولید وسیله ای را دارند باعث ایجاد امید و حس خوب در انها می شود.

 

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (3 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

علی پروین
» علی پروین ستاره درخشان ورزش کشور
شهرام ناظری
» شهرام ناظری آتشی است در نیستان!

پاسخی را بگذارید

سه + چهارده =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست