سلامت و تقویت ذهن سالمندان

» چندین نکته برای تقویت حافظه سالمندان

تا به حال فکر کرده‌اید که آیا امکان بهبود و تقویت حافظه سالمندان امکان‌پذیر هست یا خیر؟

تقویت ذهن سالمندان
قطعا امکان‌پذیر است. برای تقویت ذهن و توانایی خود در به خاطر سپردن مسائل، احتیاج به معجزه ندارید. در حقیقت ، بسیاری از راههای موثر تقویت حافظه همین اقداماتی است که امروز انجام می دهید ! بدون هزینه کردن پول!
البته نگرانی در خصوص نوع کاهش حافظه سالمندان که احتمالا مرتبط با بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل باشد طبیعی است. اما آیا می دانستید که فقط در حدود یک نفر از ۱۰ نفر بالای ۶۵ سال دچار اختلال شناختی خفیف هستند (که بعضی اوقات می تواند زوال عقل خفیف در نظر گرفته شود) و تنها حدود ۱۵ درصد از این افراد مبتلا به آلزایمر هستند؟
بله درست است و با اینکه بیشتر افراد در مورد از دست دادن حافظه خود در سنین بالا نگرانند اما در واقعیت تعداد اندکی از افراد به آن دچار می‌شوند و یک عارضه همگانی نمی‌باشد.
بنابراین معمولا ترس ها و انتظارات ما بزرگتر از چیزی هستند که در واقع اتفاق می‌افتد. در یک نظرسنجی ، حدود ۵۷ درصد از بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۴ سال گفتند که انتظار دارند در طی سنین سالمندی حافظه خود را از دست بدهند. با این حال ، تنها حدود ۲۵ درصد از افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال گفتند که در واقع دچار کاهش حافظه شده‌اند. و این اختلاف بسیار زیاد می‌باشد و درواقع از بزرگ کردن ترسهایمان نشات می‌گیرد.
با این وجود ، تقویت ذهن و حفظ حافظه برای همه مهم است. از این گذشته ، خاطرات بخش عمده ای از ذهن ما را تشکیل می دهند. وقتی آنها را از دست می دهیم ، احساس می کنیم بخش مهمی از وجودمان را از دست داده‌ایم. بعلاوه ، داشتن حافظه مناسب در عملکرد کارهای روزانه ما نیز نقش بسیار مهم ایفا می‌کند.
در زندگی روزمره و هر روز حافظه ما در انجام کارهای اصلی و پیچیده به ما کمک می‌کنند بنابراین مراقبت از مغز و سلامت حافظه برای همگان بسیار مهم می باشد و نقش تقویت حافظه سالمندان بسیار پررنگ‌تر است.
بزرگسالان مسن که اقداماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از دست دادن حافظه خود انجام می دهند ، اغلب در سالهای بالاتر ، سازگاری ، استقلال و رضایت بیشتری در زندگی خود دارند. دلیل این است که مغز انسان توانایی شگفت انگیز در تغییر ، جمع آوری اطلاعات جدید ، ایجاد اتصالات عصبی جدید و ذخیره اطلاعات مهم در حافظه طولانی مدت خود دارد. با ایجاد عادات خوب و جستجوی فرصت های جدید یادگیری ، می توانید حافظه کوتاه مدت خود را (که حافظه کاری شماست) نیز بهبود دهید.
به علاوه ، رشته علوم اعصاب هم امروزه رو به پیشرفت می‌باشد و با گذشت هر سال ، دانشمندان در حال کشف چیزهایی جدید در مورد مغز انسان‌ها می‌باشند که قبلا هرگز شناخته شده نبودند و در خصوص آنها هیچ چیز نمی دانستیم. در آینده ،ممکن است بتوانیم خاطرات “گمشده” را بازیابی کنیم و توانایی های شناختی خود را با روش‌های جدید به صورت هدفمند بهبود بخشیم. تحقیقات ژنتیکی همچنین ممکن است منجر به درمان های پیشگیرانه یا درمان های هدفمند در خصوص تقویت حافظه و جلوگیری از افت آن شوند.

در این میان ، برخی از بهترین نکات برای حفظ یا بهبود حافظه شما آورده شده است:

  • از روش لوسی و ترفندهای عملی دیگر استفاده کنید.
  • مراقب سلامتی خود باشید.روش لوسی
  • خودتان را به چالش بکشید.
  • عادات خواب خود را بهبود بخشید.
  • طرز فکر خود را در مورد پیری تغییر دهید.
  • حواس پرتی ها و منابع استرس را برطرف کنید.
  • برای انجام هر کاری وقت بگذارید.
  • ورزش مکرر کنید.
  • معاشرت کنید و لذت ببرید.
  • تغییرات رژیم غذایی را در نظر بگیرید.
  • مراقب مکمل ها باشید.

در این مقاله به توضیح یکی از این روشها پرداخته و توضیحاتی در خصوص نکات مثبت و مفید در جهت بهبود سلامت ذهن و تقویت حافظه سالمندان می پردازیم و در مقالات بعدی در مورد دیگر آیتم‌ها به تفصیل توضیح خواهیم داد.

روش لوسی و سایر ترفندهای عملی

آیا تا به حال در مورد کاخ خاطره شنیده اید؟ این مکانی است که شما خودتان آنرا در ذهن خود می سازید. اما در واقع از مکانی که در دنیای واقعی از آن عبور کرده‌اید الهام می‌گیرد. این روش که اغلب به عنوان روش loci از آن یاد می شود، به یونانیان باستان برمی گردد. به گفته لین لین ، نویسنده کتاب کد حافظه ، این روش در هزاران سال پیش به یونان باستان برمی‌گردد او عقیده دارد قدیمی‌ترین و اسرارآمیزترین بناهای تاریخی جهان در کنار ایجاد اسطوره ها ، آهنگ ها ، آیین ها و رقص ها ، می‌تواند به تقویت حافظه نیز کمک کند، این می‌تواند از طریق داستان سرایی و یادآوری آنها صورت گیرد به طوریکه داستان ها نسل به نسل حفظ شده و باعث زنده ماندن و حفظ خاطرات می‌گردد.
امروزه به اصطلاح “ورزشکاران حافظه” از روش لوسی و سایر تکنیک های یادگیری برای آموزش مسابقه هایی استفاده می کنند که نیاز به حفظ کردن لیست های عظیم کلمات یا دنباله های طولانی کارت یا شماره دارند. شما می توانید از این تکنیک برای به خاطر سپردن هر چیزی که برای شما مهم است استفاده کنید.
در اینجا نحوه کار آن توضیح داده می‌شود :
ابتدا مکان جسمی را انتخاب کنید که برای شما بسیار آشنا باشد ، مانند خانه خود ، یک مسیر پیاده روی محلی یا یک مسیر رانندگی منظم. سپس ، شما آن مکان را در ذهن خود تجسم می کنید ، و یک سفر ذهنی دقیق را بر اساس اشیاء مشخص یا نقاط دیدنی آن مسیر ایجاد کنید. شما به طور خلاقانه می توانید هر اطلاعاتی را که می خواهید به خاطر بسپارید آن می‌تواند یک شی خاص در مسیر یا نقطه عطفی که سفر را در آنجا شروع کرده‌اید باشد و با کمک آن مسیر خود را در کاخ حافظه خود بسازید.
به عنوان مثال ، سه آیتم از لیست خرید خود را به خاطر بسپارید برای مثال بند کفش ، سالسا و ماست توت فرنگی ، بر اساس کاخ خاطره ای که از خانه خودتان دارید. ممکن است تصور کنید:
در حالیکه قدم زنان به درب جلویی خانه‌تان نزدیک می‌شوید و کفش‌های خود را بر روی پادری جلوی خانه می‌تکانید متوجه می‌شوید که بندهای کفشتان به هم گره خورده‌اند
وارد آشپزخانه خود می‌شوید، درب یخچال را باز می‌کنید و مشاهده می کنید که یک جفت عاشق کوچک لاتین با موسیقی سالسا مشغول رقص هستند.
به حمام خود میروید و مشاهده می‌کنید که وان شما از ماست توت فرنگی پر شده است.
وقتی در فروشگاه هستید ، به سادگی سفرهای ذهنی خود را آغاز می کنید ، که از در ورودی شروع شده  و به راحتی به خاطر می‌آورید که در لیست شما چه چیزهایی بوده است. در بسیاری از افراد ، تجسم سناریوهای عجیب و غریب مانند موارد فوق کمک می کند تا موارد را به راحتی به خاطر آورند.
بگذارید تصورات شما رها شوند و هرچه را دوست دارند خیال کنند، هرچه این روش را بیشتر تمرین کنید ، آسانتر می شود. آموزش حافظه از این طریق ممکن است فواید شناختی طولانی مدت داشته باشد.

» سرگرمی های سالمندان جهت تقویت حافظه و سلامت ذهنی

علاوه بر تجسم ،روشهای آسان علمی دیگری نیز برای تقویت حافظه سالمندان وجود دارد که موفق بوده اند در اینجا به چند مورد از این روشها اشاره می‌کنیم:

تقویت حافظه

  • دسته بندی اطلاعات : هنگام تلاش برای حفظ کردن یک لیست طولانی از اعداد و یا کلمات ، آنها را در گروه بندی های کوچکتر تقسیم کنید. این دسته‌بندی‌ها به شما اجازه می‌دهد تا موارد را راحت تر به یاد آورید و آنها را بهتر مدیریت کنید. به جز لیست اعداد و کلمات، دسته بندی و تقسیم کارها به دسته‌های کوچکتر می‌تواند در کارهای دیگر نیز به شما کمک کند.
  • اختصارات : سعی کنید برای خود اختصار ایجاد کنید برای مثال هنگاهی که قرار است رشته‌ای از کلمات را به خاطر بسپارید می‌توانید اول هر کلمه را به هم بچسبایند و یک کلمه جدید برای خود ایجاد کنید و یا از کلمات برای خود یک شعر کوتاه ایجاد کنید این امر باعث می‌گردد تا بتوانید کلمات را به خوبی به خاطر بیاورید.
  • برنامه ریزی و سازمان دهی: یک دفترچه یا برنامه ریز روزانه را که دارای تقویم و فضای زیادی برای نوشتن فعالیت ها و قرارهای مختلف شماست ، تهیه کنید. در ابتدای هر هفته لیستی از کارهایی را که در روزهای آینده انجام می دهید ایجاد کنید. سپس ، هر روز ، لیستی از کارهای دقیق را تهیه کنید. همچنین مرور همه چیز در پایان هر روز مفید است ، و افکار خود را در مورد تجربیات و گفتگوهای مختلفی که داشتید بنویسید. برنامه ریز یا دفترچه شما همچنین مکان مناسبی برای نگه داشتن اطلاعات مهم مانند روزهای تولد ، شماره تلفن ها و هر چیز دیگری است که ممکن است لازم داشته باشید به طور مداوم بدانید. اگر با استفاده از تکنولوژی راحت هستید ، می‌توانید از یک تلفن هوشمند یا رایانه لوحی دیجیتال به عنوان برنامه‌ریز خود استفاده کنید.
  • صحبت کردن با صدای بلند: درست مانند نوشتن مطالب به مغز شما کمک می کند تا اطلاعات را در حافظه بلند مدت خود قرار دهید ، بنابراین. برای مثال ، اگر می خواهید چیزی را که می خوانید به خاطر بسپارید ، سعی کنید آن را با صدای بلند بیان کنید. اگر می خواهید از فراموش کردن دلیل ورود به یک اتاق خاص جلوگیری کنید ، در حالی که به آنجا می‌روید با صدای بلند دلیل خود را برای رفتن به آنجا بیان کنید و بگویید که به کجا می‌روید. برای به یاد آوردن اطلاعات پیچیده تر ، سعی کنید آن را برای شخص دیگری توضیح دهید.تقویت ذهن سالمند
  • تکرار : هنگام یادگیری اطلاعات جدید و تلاش برای حفظ کردن آن اطلاعات برای استفاده های بعدی ، مرور آن برای چندین مرتبه و به طور مداوم به روشهای مختلف می‌تواند بسیار مفید باشد به عنوان مثال ، می توانید مطلبی را که فراگرفته‌اید یادداشت کنید، چند روز بعد می‌توانید آنها را مجدد و با صدای بلند بخوانید و مرور کنید سپس پس از چند روز آنچه را یاد گرفته‌اید برای شخص دیگری تعریف و بازگو کنید.
  • علائم و یادآوری‌ها:برای خود علائمی به صورتی که ببینید و یا بشنوید طراحی کنید تا به شما کمک کنند تا کارهایی را که باید به یاد بیاورید به خاطر بسپارید. این علائم می‌توانند به صورت یادداشت بوده و یا می‌تواند زنگ های هشداری باشد که بر روی گوشی خود تنظیم کرده‌اید. فقط مطمئن شوید که آنها را در مناطقی بگذارید که آنها را می بینید یا می‌شنوید. همچنین تمام تلاش خود را بکنید تا اشیاء مهم را در مکانهایی قرار دهید که مربوط به کارهایی است که باید انجام دهید.
  • نقاشی کردن: آیا می دانستید که نقاشی ممکن است برای قدرت توجه و یادآوری شما مفید باشد؟ این که آیا شما در حال گوش دادن به کسی هستید که صحبت می کند یا چیزهای جدیدی یاد گرفته اید ، ساختن شکل آن می تواند مغز شما را هوشیار نماید تا بتوانید تکه های مختلفی از اطلاعات را به یکدیگر متصل کنید بتوانید آنها را به راحتی در آینده به یاد آورید.
» سرگرمی های مناسب سالمندان با محدودیت‌‌ های حرکتی

در این مقاله به چندین راه ساده از مواردی که می‌توانند به راحتی به شما کمک کنند تا بتوانید سلامت مغز خود را بهبود بخشید و به تقویت حافظه خود بپردازید اشاره شد موارد بسیار زیاد دیگری نیز هستند که میتوانند شما را در این راه یاری کنند در مقاله بعدی به ۱۰ راه برای حفاظت و تقویت حافظه سالمندان می پردازیم.
راه‌های زیادی برای تقویت ذهن پیش روی شماست.. شما و پزشکتان ممکن است بدون هزینه های زیادی بتوانید برنامه ای برای محافظت یا بهبود سلامت ذهن خود تهیه کنید. بنابراین در مورد آینده خود مثبت بمانید و بدانید که ذهنی که می خواهید تنها با چند تنظیم ساده در سبک زندگی فعلی شما قابل دستیابی است.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.43 (7 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

دانش بر پایه آیورودا
» سبک زندگی بر مبنای دانش آیورودا و یوگای سالمندان
» اقدامات دولت برای حقوق سالمندان در کشور

پاسخی را بگذارید

3 + شانزده =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست