تاثیر ویتامین e در آلزایمر سالمندان

» آیا مصرف ویتامین E در روند فراموشی سالمندان تاثیر گذار است؟

مقداری کمی از ویتامین E در بدن سالمندان دارای بیماری آلزایمر می باشد.

این نتیجه بر اساس تحقیقات اخیر مراکز بهداشت و درمان چندین کشور جهان به‌دست‌آمده است؛ بنابراین میزان ویتامین E در بدن به‌عنوان یک برگ خرید اصلی برای سنجش احتمال ابتلا به بیماری فراموشی در سالمندان انتخاب‌ شده است. پژوهشگران دانشگاه متروپلیتن منچستر (Manchester Metropolitan University) با انجام تحقیقات و آنالیزهایی بر روی موارد گوناگون به این نتیجه رسیده اند که افراد سالمند دارای بیماری آلزایمر در برابر افراد همسن و سال خود میزان ویتامین E کمتری در بدن خود دارند. این نتایج بدست آمده در ژورنال علوم تغذیه (Journal of Nutritional Science) منتشر شد که سبب تایید پژوهش های قبلی دیگر پژوهشگران در این زمینه گردید.

یک توضیح ساده در مورد بیماری آلزایمر

در سال ۲۰۱۷ میلادی سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام نمود که در هر ۳ ثانیه یک نفر دچار بیماری آلزایمر می شود. در سال انتشار این گزارش حدود ۵۰ میلیون نفر در جهان درگیر بیماری آلزایمر بودند. در یک آمار صورت گرفته در ایران هر دوازده دقیقه یک ایرانی به بیماری آلزایمر مبتلا می شود که غالبا افراد سالمند می باشند؛ اما این بیماری چیست؟ این بیماری زمانی رخ می دهد که در عملکرد مغز اختلالاتی ایجاد شود و سبب کاهش تدریجی توانایی ذهنی فرد مبتلا می شود.

ده علامت هشدار دهنده ای که سالمندان باید به آنها دقت نمایند:

آلزایمر در سالمندان
– اختلال حافظه
– اختلال در انجام وظایف روزمره
– گم کردن زمان و مکان
– اختلال در گفتار
– اختلال در قضاوت
– اختلال در تفکر
– تغییر در خلق و خو
– جابه جا گذاشتن وسایل
– کاهش انگیزه زندگی
– تغییرات شخصیتی

» چه کارهایی سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی سالمندان خواهد شد؟

مصرف ویتامین E در سالمندان یک نیاز اصلی می باشد

دکتر کریس مورگاتروید از مرکز بیوساینس متروپلین منچستر اعلام کرده است که ویتامین E یکی از نیازهای اصلی غذایی برای بدن همه افراد و به طور ویژه سالمندان می باشد چرا که ارتباط مستقیمی با عملکرد مغز دارد. این ویتامین در مواد غذایی همچون سویا، ذرت، روغن های زیتون، غلات و آجیل ها وجود دارد.
کمبود این ویتامین در رژیم غذایی روزانه افراد سالمند سبب احتمال بروز فاکتورهای ریسکی مربوط به سن، مثل زوال عقلی میگردد؛ بنابراین جهت جلوگیری از فراموشی در سالمندان توصیه می شود در رژیم غذایی روزانه این عزیزان حتما روغن های گیاهی، آجیل و دیگر مکمل های دارای ویتامین E گنجانده شود تا خطر احتمال به بیماری آلزایمر تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.

ویتامین e برای سالمندان
سیستم ایمنی قوی و عدم ابتلا به بیماری های زوال عقلی دو نتیجه مهم از دارا بودن میزان مناسب ویتامین E در بدن سالمندان می باشد.
ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب دارد. بر اساس نتایج مقاله های علمی انتشار یافته این ویتامین سبب کاهش التهاب، افزایش قدرت انتقال سیگنال های بین سلولی، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و در نهایت کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در سالمندان می باشد. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین E باعث کاهش استرس افراد سالمند می شود. این استرس ناشی از عدم تعادل مواد شیمیایی بدن سالمندان است. آنتی اکسیدان ها و تامین کننده های آنها به عنوان یک راه پیشگیری توسط محققین حوزه سلامت اعلام شده اند.

توصیه آخر جهت جلوگیری بروز فراموشی در سالمندان

تاثیر ویتامین ای در سالمندی
توصیه میگردد جهت افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و همچنین کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر علاوه بر افزودن مواد غذایی دارای ویتامین E در رژیم غذایی خود، بازی و سرگرمی مخصوص سالمندان را نیز در برنامه های خودمان بگنجانیم. تیم مهرمندان در وبسایت خود بخشی را به بازی و سرگرمی مربوط به سالمندان اختصاص داده است. تغییر رژیم غذایی کار بسیار سختی نمی باشد، کافی است اراده نماییم و پس از مشورت با پزشک خود مواد غذایی تازه و غنی از ویتامین ها را در سبد خرید روزانه خود بیافزاییم. این تغییر شاید بتواند عامل اصلی جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر شود.

» تنظیم تغذیه سالمندان در کرونا و تأثیر آن در تقویت سیستم ایمنی

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (4 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

بوی پیری
» چگونه بوی پیری ندهیم؟
تقویت حافظه سالمند با ورزش
» ورزش های مفید برای تقویت حافظه سالمندان

پاسخی را بگذارید

بیست + سه =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست