پزشک مخصوص سالمند

» طب سالمندی چیست و پزشک سالمندان دارای چه ویژگی هایی می باشد؟

جهت دريافت مشاوره در مورد سلامت سالمندان به چه پزشكي و با چه تخصصي مراجعه كنيم؟طب سالمندی
آیا در ایران پزشک سالمندان وجود دارد؟ اين سوالي است كه در زمان سالمندي بيشتر از هر زماني در ذهن ما نقش مي بندد. اغلب سالمندان طرفداران پر و پا قرص برنامه هاي سلامت تلويزيون هستند. بنابراين هر پزشك با هر تخصص در مورد علائم يك بيماري كه صحبت مي كند، نا خود آگاه علائم آن بيماري در فرد سالمند احساس مي شود و به همين دليل فرد يك كنجكاوي همراه با استرس را تجربه مي كند. حال بد نيست بدانيم كه اغلب اين علائم تا زماني در بدن سالمندان خود را نشان مي دهند كه مشغول كار ديگري نشده اند. يعني به زبان ساده، بدليل بار رواني اين علائم را در بدن خود احساس مي كنيم.

اغلب بيماري ها ريشه در افكار و روح ما دارند

از اوايل اسفند ۹۸ كشور ما نيز همانند ساير كشورهاي جهان درگير ويروس كرونا شده است. اغلب افراد در ماه هاي اول شيوع اين ويروس، غالبا در زمان شب علائم درد قفسه سينه، كسل بودن و غيره را تجربه ميvكردند و در روز بعد هيچكدام از اين علائم در بدن وجود نداشت. علت اصلي آن تفكر بيش از حد در مورد بيماري كرونا بوده است و نا خود آگاه علائم را در بدن خود احساس مي كرديم. در مقاله اي تحت عنوان سالمندان چگونه خود را در برابر بيماري هاي روحي و جسماني ايمن نگه دارند؟ در مورد بيماري هاي روحي و راه هاي جلوگيري از ابتلا به آن صحبت شده است. یکی از راه های جلوگیری و درمان بیماری روحی در سالمندان وجود پزشک سالمندان است. پزشکان متخصص در این حوزه به طور تخصصی تمامی بیماری های مربوط به سالمندان را مورد بررسی قرار داده و قبل از بروز علائم بیماری، جهت حفظ سلامت سالمندان اقدامات موثری را انجام می دهند. در ادامه این مقاله در مورد اهمیت طب سالمندی و وجود یک تخصص ویژه مربوط به سالمندان به عنوان پزشک سالمندان صحبت خواهد شد.

سالمندان الگوی سلامتی در خانواده

سامندان و پزشک مخصوصقبل از پرداختن به طب سالمندی و پزشک سالمندان، ذکر چند نکته سلامتی و بهداشتی در مورد سالمندان و ویروس کرونا واجب می باشد. هر سالمند مي تواند به عنوان يك الگوی سلامتی در خانواده، افراد خانواده را به سمت رعايت پروتكل هاي بهداشتي رهبري نمايد. وظيفه اصلي گروه مهرمندان، افزايش آگاهي تمامي افراد علي الخصوص سالمندان گرامي كشورمان مي باشد. بنابراين از تمامي سالمندان تقاضا مي شود چند مورد را بيش از پيش رعايت کرده و حتما از تمامی اعضای خانواده و دوستان خود بخواهند که آنها نیز رعایت نمایند تا شاهد اتفاق هاي ناگوار نباشیم.
در ابتدا سالمندان عزيز جهت حفظ سلامت خود و در پی آن نزدیکان خود، حتی الامکان تردد در فضاهاي عمومي را به كمترين حالت برسانند. در صورت وجود اجبار (مثل مراجعه به پزشك) حتما از ماسك استفاده نماييد (به طوريكه لب ها و بيني شما در زير ماسك باشد). فاصله حدود ۲ متر با ديگران را رعايت نماييد و به هيچ وجه دست خود را به چشم، گوش، دهان و بيني خود نزنيد.

» شایع ترین اختلالات روانی دوران سالمندی کدام اند؟

طب سالمندی و پزشک سالمندان

در بسياري از مقاله هاي سايت مهرمندان اعلام شده است در صورت انتخاب چنين رويه غذايي و يا ورزشي حتما قبل از انجام دادن آن با پزشك خود مشورت نماييد. حال اين سوال مطرح مي شود، كدام پزشك با كدام تخصص؟ افراد سالمند در زمان سالمندي خود جهت حفظ سلامت جسمانی و روحی خود با پزشكان متعددي كه داراي تخصص هاي گوناگوني مي باشند در ارتباط هستند. كمي به عقب بر گرديم و به دوران پس از جواني تا ميانسالي فكر كنيم. در اين دوران به چه پزشك هايي به صورت متناوب مراجعه مي كرديم؟ غالبا پاسخ سه حرف دارد، هيچ!

پزشک سالمندان

اصل مشكل ما همين مي باشد. در دوران جواني تا ميانسالي غالبا در زمان رخداد بيماري، به انتخاب پزشك براي رفع آن بيماري وادار مي شويم و پس از رفع بيماري تا علائم بيماري ديگري، به صورت متناوب توسط پزشك معاينه نمي شويم. حال آنكه اگر به فكر دوران سالمندي با كيفيت هستيد، هم اكنون يك پزشك را به عنوان پزشك مرجع خود انتخاب نماييد. براي افراد جوان تا ميانسال پزشكان عمومي و يا داراي تخصص داخلي پزشكان مناسبي جهت انجام معاينات دوره اي براي حفظ سلامت افراد مي باشند. در صورتيكه اين پزشكان متوجه بيماري در بدن ما شوند كه نياز به تخصص ویژه ای دارد و به راحتي ما را به پزشك متخصص متصل مي نمايند.

فارغ التحصيلان رشته طب سالمندي گزينه اي مناسب تری براي سالمندان مي باشند. رشته طب سالمندي از سال ۱۳۹۱ توسط دانشگاه علوم پزشكي تهران تاسيس شده است و دانشگاه علوم پزشكي ايران نيز از سال ۱۳۹۲ به پذيرش محدود دستياران تخصصي طب سالمندي پرداخته است. طب سالمندي يك رشته تخصصي باليني پزشكي مي باشد كه سبب تربيت نيروي متخصص و آموزش ديده در حوزه هاي گوناگون پزشكي، اجتماعي و روانشناسي در مورد سالمندان است. يك سالمند پس از مراجعه به يك پزشك با تخصص طب سالمندي از نظر ابتلا به تمامي بيماري هاي احتمالي مورد بررسي قرار مي گيرد و ضمن بررسي تمامي بيماري هاي زمينه اي و همچنين داروهايي مصرفي، مراحل درمان بيماري هاي يافت شده را شروع مي نمايد تا پس از درمان بيماري، سالمند با آسودگي خاطر بيشتر به جامعه كه نياز به اين سرمايه هاي غني دارد، برگردد.

» اهمیت مصرف ویتامین D در سالمندان

وضعيت رشته طب سالمندي چگونه است؟

در پايگاه اينترنتي اقتصاد آنلاين در مورخ هشتم مهرماه سال ۱۳۹۷ گزارشي در مورد رشته طب سالمندي وجود دارد. بر اساس اين گزارش اين رشته دچار عدم استقبال پزشكان براي ادامه تحصيل در اين زمينه شده است. درصفحه رسمي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران، تعداد افراد فارغ التحصيل و دستياران رشته طب سالمندي، تنها ۱۲ نفر مي باشد. بر اساس این گزارش، جامعه اي كه به دلايل گوناگون دچار رشد عددي جمعيت سالمندان شده است، آماده ارائه خدمات مناسب در حوزه سلامت سالمندان نيست!

راهکار جایگزین طب سالمندی و پزشک سالمندان

سلامت سالمندان

مطرح كردن مجدد آمار افراد بالاي شصت سال چه در سال جاري و چه در سال هاي آينده تنها يك گزارش آماري داراي نمودارها و جداول گوناگون نيست! اگر هم اكنون به فكر ارائه زيرساخت هاي مناسب نباشيم، يك معضل در سال هاي آينده در زمينه سلامت سالمندان خواهيم داشت. در حال حاضر بهترين گزينه براي دريافت مشاوره پزشكي و انتخاب يك پزشك به عنوان پزشك سالمند، پزشكان عمومي و يا متخصصين داخلي مي باشند. بنابراين پيشنهاد مي گردد منتظر بروز علائم بيماري نشويم و به طور متناوب سطح سلامت سالمندان را از طريق اين پزشكان بررسي كنيم، چرا كه در زمان بروز علائم يك بيماري، فرصت پزشك براي درمان آن بسيار محدود مي شود. جهت حفظ سلامت خود و جامعه، به جاي دريافت اطلاعات پزشكي از كانال هاي غير تخصصي پزشكي در شبكه هاي مجازي و يا تشخيص خودسرانه بيماري با تماشاي يك برنامه تخصصي پزشكي، به پزشكان كشورمان مراجعه نماييم.

به اميد روزي كه سالمندان كشورمان در بهترين شرايط سلامت، روزگار خوش سالمندي را سپري كنند.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
3.75 (4 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

فواید باغبانی برای سلامت سالمندان
» فواید باغبانی برای سلامت سالمندان
پيلاتس براي سالمندان
» ورزش های تعادلی و پیلاتس برای سالمندان

2 Comments

  1. فرخ دی ۱۴, ۱۳۹۹
    • مهرمندان دی ۱۴, ۱۳۹۹

پاسخی را بگذارید

20 − 9 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست