کرونا در سالمندان

» با شیوع ویروس کرونا آیا سلامت سالمندان در خطر است؟

حدود یکماه قبل چین اعلام کرد که ویروس کرونا در شهر ووهان و چند شهر دیگر با نرخ شیوع بالایی، متاسفانه افراد زیادی را درگیر خود نموده است.
بعد از انتشار این خبر، مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری تمام کشورها از جمله ایران شرایط ویژه ای را در مرزهای خود بوجود آوردند تا مانع از شیوع این بیماری در دیگر کشورها شوند. ویروس کرونا
بر اساس گفته های معاون کل وزارت بهداشت با شبکه خبر، ایران تمهیداتی را جهت پیشگیری در فرودگاه امام خمینی (ره) در نظر گرفته است. به دلیل وجود فاکتورهای متعددی، سالمندان بیش از بقیه افراد جامعه در چنین شرایطی در معرض خطر هستند. در ابتدا بهتر است ویروس کرونا و راه های انتقال آن را بشناسیم.
ویروس کرونا در زیر میکروسکوپ الکترونیکی به شکل تاج دیده می شود که همین امر سبب شد این ویروس، کرونا (در انگلیسی به معنای تاج) نام گذاری شود. این بیماری در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در یکی از شهرهای بزرگ چین به نام ووهان گزارش شده و از ابتدای شیوع تا به الان صدها نفر را آلوده کرده است. بر اساس اطلاعات موجود تا علائم ویروس کروناتاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۸ متاسفانه ۴۱ نفر بر اثر این ویروس کشته و بیش از ۱۴۴۰ نفر به این ویروس آلوده شده اند (منبع این اطلاعات سایت WHO و CDC می باشد).
بر اساس یافته های لئو پون، ویروس شناس چینی، احتمالا کرونا بعد از اینکه در بدن یک حیوان ایجاده شده به بدن انسان انتقال یافته است. این ویروس باعث ایجاد پونومونی می شود و به آنتی بیوتیک واکنشی نشان نمی دهد.

علائم ابتلا به ویروس کرونا
فرد مبتلا به این ویروس علائمی نظیر آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، سر درد و تب دارد. این علائم باعث ایجاد مشکلات خفیفی در دستگاه تنفسی می شود که متاسفانه در بین سالمندان و کودکان این علائم باعث ایجاد مشکلات تنفسی بسیار جدی تری همانند برونشیت خواهد شد. جهت حفظ سلامت سالمندان همواره توصیه می شود در ماه های سرد سال، نکات بهداشتی توسط سالمندان با دقت بیشتری رعایت شوند.

کرونا در سالمندان
همانطور که در مقاله ای در مورد کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن در اثر ابتلا به دیابت نوع دوم توضیح داده شده است که متاسفانه امکان ابتلا به این بیماری در اثر افزایش سن بیشتر خواهد شد و همچنین وجود سوابق بیماری دیگر همچون عفونت ریه، سلامت سالمندان در چنین شرایطی بیشتر از هر زمان دیگر در معرض خطر است. همواره توصیه می شود جهت حفظ سلامت سالمندانی که دارای بیماری های عفونی همچون عفونت ریه و دیابت هستند علاوه بر رعایت اصول بهداشتی محل سکونت سالمند، به صورت دوره ای ضدعفونی نیز شود.

» علل بی خوابی سالمندان و راههای جلوگیری از آن

راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا
حال با شناخت ویروس کرونا و علائم آن، نوبت به راه های پیشگیری این ویروس می رسد. تمام افراد جامعه احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا را دارند، علی رغم انتقال اولیه این ویروس که از حیوان به انسان بوده، متاسفانه این ویروس از انسان به انسان نیز سرایت می کند. همانطور که در این مقاله اشاره شده، سالمندان و کودکان بیشتر از هر گروه سنی دیگر در معرض خطر هستند. بنابراین برای حفظ سلامت سالمندان، این افراد بهتر است موارد پیشگیری را بیش از هر فرد دیگری رعایت نمایند.
جلوگیری از تماس دست با چشم، دهان و بینی یکی از راه های پیشگیری از ابتلاشست و شوی صحیح دست به این ویروس می باشد. همچنین شستن دست ها با آب و صابون به مدت طولانی یکی از توصیه های متخصصین سلامت است. در صورت عدم امکان شستن دست با آب و صابون پیشنهاد می شود محلول های ضد عفونی کننده دست را همراه خود داشته باشید. در صورت امکان از سفر های غیر ضروری و از رفتن به محل های فروش حیوانات زنده خودداری نمایید.

در صورت داشتن علائم کرونا ویروس در سالمندان چه اقداماتی را باید انجام داد؟

متاسفانه از اوایل اسفند بدلیل همه گیر شدن این ویروس در کشورمان، امکان درگیر شدن تمام افراد جامعه وجود دارد اما بدلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن افراد سالمند احتمال به خطر افتادن سلامت سالمندان بیشتر می باشد. اول از همه یادمان باشد تا می توانیم قدرت سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهیم. خواب و داشتن تغذیه مناسب می تواند نقش کلیدی را در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن سالمندان داشته باشد.
اگر پدر و یا مادرمان درگیر تب ۳۸ درجه و در پی آن دچار سرفه های خشک، بدن درد و تنگی نفس شده اند، متاسفانه احتمال ابتلا به کرونا ویروس در آن ها به شدت افزایش یافته است. بدلیل ضعف در سیستم ایمنی بدن افراد سالمند بهتر است اولین گام، تماس با مرکز فوریت های پزشکی (سامانه ۱۱۵) باشد و بر اساس توصیه آنها عمل نماییم. یادمان باشد بر اساس داده کاوی وزارت ارتباطات که در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ نتایج آن انتشار یافت، یکی از آلوده ترین مراکز در شهر تهران، بیمارستان ها می باشد. بنابراین تا زمانیکه مطمئن نشده اید که مراجعه به بیمارستان الزامی است از انجام دادن آن به شدت پرهیز نمایید.
در صورت تنها بودن سالمندان و مشاهده علائم کرونا در خود اولین اقدامی که نباید انجام داد، خود درمانی است. این ویروس مثل آنفولانزا و یا سرماخوردگی نمی باشد که با جوشاندن چند دمنوش و استراحت بیشتر بتوانیم خود را درمان نماییم. بنابراین اگر موارد ذکر شده را در بدن خودمان یافتیم در ابتدا فرزندان و یا نزدیکان خود را آگاه می نماییم و سپس با مرکز فوریت های پزشکی تماس گرفته تا بتوانیم از توصیه های مهم و حیاتی آن ها بهره ببریم. در صورت داشتن پزشک خانوادگی، می توانیم در همان ابتدای امر با ایشان تماس گرفته و با ذکر علائم خود از راهکارهای مفیدشان بهره ببریم.

» آشنایی با تغذیه مناسب فشار خون بالا برای سالمندان

با رعایت چند نکته ساده می توان از آسیب رسیدن به سلامت سالمندان جلوگیری نمود و یادمان باشد با رعایت نکات بهداشتی علاوه بر حفظ سلامت خود، بهترین و قوی ترین راه جلوگیری از به خطر انداختن زندگی خود و اطرافیان خود را انتخاب نموده ایم. آرامش خانواده در پی آرامش بزرگان خانواده می باشد پس بیشتر مراقب خود باشید.

بروزرسانی شده در تاریخ ۲۱ اسفند ۹۸

 

دوست عزیز شما می توانید این مقاله را به صورت صوتی از طریق فایل زیر گوش بدهید.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.33 (6 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

پیاده روی سالمندان
» اصول پیاده روی سالمندان
دانش بر پایه آیورودا
» سبک زندگی بر مبنای دانش آیورودا و یوگای سالمندان

پاسخی را بگذارید

13 + هشت =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست