رسانه های اجتماعی برای سالمندان

» رسانه های اجتماعی برای سالمندان و تاثیرات آن در زندگی شان

در مقاله های قبلی در مورد سرگرمی‌های مفید برای سالمندان صحبت کردیم و انواع بازی‌هایی که می‌توانند تاثیرات مثبتی در تقویت ذهن و روند زندگی روزمره ایشان داشته باشند‌ را نام بردیم، در کنار این بازی‌ها، سرگرمی‌های مفید دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند تاثیرات بسیار مثبتی داشته باشند ، در این مقاله به تاثیر استفاده از رسانه ‌های اجتماعی برای سالمندان و مزایای آن در زندگی سالمندی میپردازیم.

رسانه های اجتماعی بعضی اوقات می توانند تبدیل به یک عادت بد شوند. اما جالب است بدانید همین رسانه‌های اجتماعی می‌تواند برای سالمند به عنوان یک ناجی محسوب شود. برقراری ارتباط با دنیای اطراف برای سالمندان بسیار مهم و حیاتی است به ویژه سالمندانی که تنها هستند و استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند کمک بسیار بزرگی به ایشان در برقراری ارتباطات نماید.

در حقیقت، تقریباً ۷۵٪ از افراد ۷۵ ساله یا مسن هر روز از تکنولوژی استفاده می کنند و سالمندان به طور متوسط حدود ۱۲ ساعت در هفته وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی و فضای انلاین می گذرانند. در واقع ۷۱٪ از سالمندان معتقدند که استفاده از تکنولوژی‌ها به ایشان کمک بسیار زیادی کرده تا بتوانند استقلال داشته باشند.
با این حال، اگرچه میزان مشخصی از سالمندان جذب رسانه های اجتماعی شده‌اند، این واقعیت که یادگیری دنیای دیجیتال برای ایشان دشوار است را تغییر نمی‌دهد.

سالمندان و رسانه های اجتماعی
چالش‌ها

سرعت تغییر دنیای تکنولوژی واینترنت و رسانه‌های اجتماعی حتی برای جوانان نیز چالش می‌باشد وبا آن دست و پنجه نرم می‌کنند.. بنابراین جای تعجب ندارد که یکی از اصلی ترین چالش های سالمندان، صرفاً ماندن در دنیای دائما در حال تغییر فناوری واینترنت است.

یکی دیگر از مشکلات اساسی این است که این فناوری بیشتر برای افرادی که سریع فکر می کنند، دارای دید خوب، شنوایی و توانایی قوی در خواندن می‌باشند ، طراحی شده است. این بدان معناست که بسیاری از افراد به خاطر شرایط سلامتی خود به راحتی قادر به استفاده از شبکه‌های اجتماعی وفضای اینترنت نیستند.

و آخرین چالش، ترس ذاتی از فناوری و رسانه های اجتماعی برای سالمندان وجود دارد، به ویژه سؤالاتی از قبیل چه کسی ممکن است تماشا کند و چه چیزی می گویم و چه طور در مورد من فکر می کنند.

مزایا

در حالی که دنیای رسانه های اجتماعی می تواند ترسناک باشد، مزایای آن بسیار بیشتر از چالش ها است. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای سالمندان سلامت جسمی و روانی است که در این مقاله به سایر مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی می پردازیم.

» معرفی سرگرمی های مفید برای سالمندان در دوران کرونا

سالمندان در سوشیال مدیا
این یک راه آسان برای ارتباط با مردم است

دنیای امروز بسیار گسترده است اعضای خانواده و دوستان اغلب در شهر، ایالت یا حتی کشور دیگری زندگی می کنند. در گذشته، حفظ ارتباطات به دلیل هزینه های گزاف، کمبود امکانات و … بسیار سخت بود ، اما امروزه برقراری ارتباطات با وجود اینترنت و شبکه های اجتماعی بسیار آسان و ارزان می باشد. در حقیقت ، ۸۷٪ سالمندان می گویند که رسانه های اجتماعی به آنها کمک می کنند تا بتوانند به راحتی با خانواده و دوستان خود در تماس باشند.

پیدا کردن دوستان جدید

حفظ ارتباطات با دوستان قدیمی ویا ایجاد گروهی از دوستان جدید در شبکه‌های اجتماعی که همفکر بوده وعلایق و سلایق شبیه به هم دارند و کارهای مشابه هم انجام می‌دهند می‌تواند از مزایای بسیار مهم رسانه‌های اجتماعی برای سالمندان باشد. حضور در رسانه های اجتماعی به معنای یافتن دوستان جدید برای گفتگو و تبادل اطلاعات است.

رسانه های اجتماعی برای سالمندان روشی شگفت انگیز جهت برقرار کردن ارتباطات است به خصوص برای آنهایی که از خانواده و دوستان خود دورند و دوست دارند برای سالم ماندن از خانه خارج شوند و با افراد اطراف خود در تماس باشند. ۶۲٪ از سالمندان، می گویند رسانه های اجتماعی احساس انزوا آنها را کاهش داده است.

یادگیری چیزهای جدید از مزایای دیگر شبکه های اجتماعی برای سالمندان می‌باشد.

یادگیری سالمندان با شبکه های اجتماعی
یکی از بزرگترین لذت‌ها وملزومات زندگی، یادگیری چیزهای جدید است و رسانه های اجتماعی قطعاً به این امر کمک می کنند. می خواهید یک مهارت جدید یاد بگیرید؟ می‌توانید مطمئن باشید که آموزش آن را به راحتی می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی بیابید و در بسیاری أوقات حتی می‌توانید به این آموزش ها رایگان دسترسی پیدا کنید.
تقریبا برای هر موضوعی که دوست داشته باشید می‌توانید به راحتی صفحه ای پیدا نمایید که در مورد آن موضوع آموزش می‌دهند. از مسائل و پیشرفت‌های علمی گرفته تا موضوعات جاری و روزمره…
مهم تر از آموزش، بودن وجستجو کردن در فضاهای اجتماعی باعث آگاه ماندن از جریان های روزمره می گردد.
۷۵٪ از افراد اعتقاد دارند اینترنت برای تحقیق در مورد کالاها وخدمات برای آنها بسیار مفید است و۶۰٪ آنها می گویند که در فضای اینترنت به جستجوی اطلاعاتی در مورد سلامتی خود هستند.

» آشنایی با مهیج ترین بازی های آنلاین برای افراد مسن

سرگرم شدن

جالب است بدانید بسیاری از سالمندان در رسانه های اجتماعی حضور دارند و جالب تر آنکه بیشتر از جوانان از ایمیل استفاده می کنند. سالمندان این امر را به عنوان روشی حیاتی ومناسب برای برقراری ارتباط، به صورت روزانه، می بینند.
در کنار برقراری ارتباط و یافتن دوست، رسانه های اجتماعی می توانند منبع بسیار عالی و بزرگ سرگرمی های مفید برای سالمندان باشند. تماشای کلیپ های قدیمی، بازی های آنلاین مخصوص سالمندان، خواندن مقاله ها و فرستادن جک ها و مطالب خنده دار برای دوستان خود می تواند برای سالمندان بسیار جذاب و مفید باشد.

ودر آخر سن نمی تواند مانعی برای استفاده از رسانه های اجتماعی باشد

سرگرم شدن سالمند با شبکه های اجتماعی
وقتی صحبت از فناوری می شود، سن هرگز نباید مانع باشد. مطمئناً همگام بودن با دنیای روزافزون فناوری و رسانه های اجتماعی دشوار است، و مواردی در دنیای آنلاین وجود دارد که مسلما خوشایند نیست ، اما مزایای فعالیت در رسانه های اجتماعی بسیار فراتر از معایب آن است.
سن مانع تعامل در رسانه های اجتماعی نمی شود. سالمندانی که توانسته اند از تکنولوژی ها و رسانه های اجتماعی به درستی استفاده کنند بسیار از آن خشنودند و هرگز از استفاده آن پشیمان نیستند.

رسانه های اجتماعی برای سالمندان تاثیرات بسیار مثبتی را به همراه دارد که به چند مورد از آنها اشاره شد بنابراین اگر تابه حال به استفاده از این رسانه ها و تکنولوژی ها بدبین بودید یا فکر نکرده بودید سعی کنید در تفکر خود بازبینی کنید و به جمع استفاده گنندگان از این فناوری ها بپیوندید و از مزایای آن در زندگی خود بهره مند شوید.

 

دوست عزیز شما می توانید این مقاله را به صورت صوتی از طریق فایل زیر گوش بدهید.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (6 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

حقوق شهروندی مختص سالمندان
» حقوق شهروندی مختص سالمندان
بوی پیری
» چگونه بوی پیری ندهیم؟

پاسخی را بگذارید

10 + پنج =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست