تغییرات بدن انسان در پیری

» در دوره سالمندی چه تغييراتی در بدن انسان اتفاق مي افتد؟

در هر دوره از زندگی تغييرات فيزولوژيكی در بدن انسان بوجود می آيد اما اين تغييرات در دوره سالمندی و در بدن سالمندان داراي اهميت بيشتری است چرا كه در صورت دانستن آنها مي توان خود را آماده نمود. بر خلاف باور عمومی، تغييرات در بدن سالمندان الزاما همراه با بيماری نيست و همچنين هيچ فردی تا به حال نتوانسته از رخداد آنها جلوگيری نمايد.

برای اينكه بتوانيم دوران سالمندی خوبي داشته باشيم بايد با این تغییرات بيشتر آشنا شويم. در صورت دانستن نوع و روند تغييرات در دوران سالمندی می توان به راحتی با تغييرات جزئی در سبك زندگي خود تاثيرات منفی آن را تبديل به مزیت و تاثيرات مثبت آن را تقويت نمود. در سايت مهرمندان بخشی به نام سبك زندگی وجود دارد كه در اين بخش در مورد روش های گوناگون جهت داشتن سبك زندگی مناسب براي دوران سالمندی مطالبی وجود دارد. همچنین سعی شده است در دیگر بخش های سایت، نکات مهمی برای داشتن زندگی با کیفیت در دوران سالمندی ارائه شود که علاوه بر سالمندان می تواند برای افراد جوان تری که به دنبال دوران سالمندی با کیفیت هستند نیز مفید باشد.

تغییرات بدن سالمند
انتظار مي رود چه تغييراتي در بدن سالمندان رخ بدهد؟

در اینجا تغییراتی که در بدن سالمندان منجر به تغییر در سطح سلامت و بهداشت آنان می شود، با ذکر توضیحاتی آورده شده است:

پوست: بر اثر افزايش سن، انعطاف پذيري پوست افراد مسن كاهش می یابد که همین امر سبب شکننده شدن و نازکی پوست می گردد. پوست افراد سالمند به راحتي دچار كبودی شده و همچنين چروك، خال و خال هاي گوشتی پديدار مي شوند. در اثر كاهش توليد چربی در پوست سالمندان، خشكی و خارش پوست در اين دوران می تواند همراه افراد سالمند مي باشد.

استخوان ها، مفاصل و ماهيچه ها: به صورت عمومی در سنين سالمندی تراكم استخوان ها كاهش می يابد و همين امر سبب شكنندگی استخوان ها در سالمند خواهد شد. ماهيچه ها نسبت به دوران میانسالی كوچك تر و ضعيف تر مي شوند. مفاصل دچار ساييدگی شده و همين امر سبب التهاب، درد و عدم انعطاف پذيری مفاصل در دوران سالمندی است.

تحرک و تعادل در سالمندی
تحرك و تعادل بدن: تحرك و تعادل افراد سالمند بر اثر دلايل گوناگون تحت تاثير قرار می گيرد. مشكلات استخوان ها، ماهيچه ها و مفاصل كه در بالا ذكر شده اند در كنار مشكلات سيستم عصبی مي توانند تعادل و حركت بدن افراد سالمند را دچار اختلال نمايند كه منجر به افتادن و در نتیجه شكستگي  استخوان می شود.

» فشار خون در سالمندان

شکل ظاهری بدن: بدلیل کاهش تراکم استخوانی و ضعیف تر شدن ماهیچه ها، بدن افراد سالمند خمیده و کوچکتر می شود. متابولیسم چربی کاهش یافته و چربی های موجود در بدن در نواحی شکم، پهلو و باسن تجمع نموده و به طور کلی نگاه داشتن وزن ایده آل کار بسیار دشواری در سنین پیری می شود.

صورت: چروک و خال های متعدد اصلی ترین عارضه پوست در زمان پیری می باشند. کاهش تراکم استخوان در صورت سالمندان نیز رخ داده و سبب تغییر در پوست سالمندانکوچکتر شدن صورت می شود. پوست صورت افراد سالمند دچار افتادگی می شود و همچنین میزان چربی پوست صورت به شدت کاهش می یابد.

دندان و لثه: در سنین سالمندی دندان ها شکننده تر و ضعیف تر می شوند. بزاق کمتری توسط غدد بزاقی تولید می شود که سبب خشکی دهان، پوسیدگی دندان، عفونت، بوی بد دهان، ریزش دندان و بیماری های لثه ای می گردد.

مو و ناخن: افراد سالمند عمدتا دارای مو های نازک و ضعیف هستند. پوست سر، خشک شده و سبب بروز خارش می شود. ناخن های دست، شکننده شده و ناخن های پا، ضخیم تر می گردند. در سنین پیری عفونت های قارچی بسیار رایج می باشد.

غدد درون ریز و هورمون ها: در افراد سالمند تغییرات هورمونی عمدتا رخ می دهد. متداول ترین مشکل هورمونی، دیابت نوع دوم می باشد که در مقاله ای به طور جداگانه در مورد آن صحبت شده است. اختلال تیروئید، اختلال در متابولیسم چربی ها اختلال متابولیسم مربوط به کلسیم و ویتامین D عمده مشکلات دیگر در سنین سالمندی است که بر روی سطح سلامت سالمندان تاثیر مستقیمی دارند. میزان هورمون های جنسی به پایین ترین سطح خود رسیده که در آقایان و خانم های سالمند ایجاد اختلال در دستگاه تناسلی می نماید.

حافظه: اختلالات حافظه در افراد سالمند بسیار رایج است. اما مشکلات کوچک مربوط به حافظه قرار نیست سبب بروز آلزایمر در افراد سالمند شود. اینکه یادمان برود کلید هایمان کجاست یک اتفاق عادی در دوران سالمندی می باشد. در بخش بازی و سرگرمی سایت مهرمندان، فعالیت هایی که منجر به افزایش تمرکز و تقویت حافظه سالمندان می شود، آورده شده است.

سیستم ایمنی بدن: در اثر افزایش سن سیستم ایمنی بدن سالمندان ضعیف تر می شود. سطح گلبول های سفید بدن کاهش یافته بنابراین بدن در برابر عفونت ها کمترین میزان مقابله را می تواند داشته باشد. در مقاله ای جداگانه، فعالیت های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن سالمندان، شرح داده شده است.سیستم ایمنی بدن سالمند

» اهمیت مصرف ویتامین D در سالمندان

شنوایی و دیداری: تغییرات در سیستم عصبی و ساختار گوش سالمندان سبب کاهش سطح شنوایی و یا حتی ناشنوایی می گردد. چشم های افراد سالمند بسیار خشک و قرنیه آن ضعیف تر می باشد . همین تغییرات سبب مات شدن دید و همچنین عدم تمرکز بر روی اجسام در سنین پیری می شود.

حس بویایی و چشایی: حس بویایی و چشایی افراد در سنین سالمندی دچار ضعف می شود و عملا تشخیص مزه و بو در افراد مسن دچار اختلال می باشد. همین امر سبب کاهش میل افراد به خوردن غذا و در پی آن ایجاد اختلال در برنامه غذایی سالمندان می شود. پاسخ این سوال که تغذیه سالمندان دچار چه تغییراتی می شود در مقاله ای به همین نام در سایت موجود است.

روده و مثانه: در افراد سالمند بی اختیاری ادرار و مدفوع گاهی اتفاق می افتد. اما یبوست و تکرر ادرار غالبا بیش ترین عارضه در بدن سالمندان می باشند.

خواب: الگوی خواب افراد سالمند دچار تغییرات می شود. مدت زمان و کیفیت خواب کم شده و همچنین بی خوابی در سنین پیری عارضه ای متداول می باشد. جهت شناسایی و جلوگیری از عوامل بی خوابی در سالمندان پیشنهاد می شود مقاله مربوط به آن را در سایت مهرمندان مطالعه فرمایید.

موارد یاد شده متداول ترین تغییرات و عارضه های دوران سالمندی می باشند که مستقیما بر روی سطح کیفیت زندگی و سلامت افراد سالمند تاثیر گذار هستند. ذکر این موارد سبب می شود افراد با دانستن اتفاق هایی که در پیش روی خود دارند بتوانند بهترین راه پیشگیری را در دوران میانسالی انتخاب نمایند. این مساله کاملا به ما بستگی دارد که بخواهیم دوران پر انرژی و با لذتی را در دوران سالمندی خود تجربه کنیم و یا بخواهیم خدایی نکرده، دوران بد و غیر قابل تحملی را داشته باشیم.

 

دوست عزیز شما می توانید این مقاله را به صورت صوتی از طریق فایل زیر گوش بدهید.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

8 مزایای سرگرمی برای سالمندان
» ۸ مزایای سرگرمی برای سالمندان
ایده های جالب برای سالمندان
» ایده های جالب برای سالمندان تا از نظر جسمی و ذهنی فعال بمانند.

پاسخی را بگذارید

12 + 2 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست