بازی‌های گوشی همراه و تقویت حافظه

» با انواع بازی‌های‌ تقویت ذهن،برای سالمندان آشنا شوید

با در نظر گرفتن اینکه چه زمانی سالمندان نیاز دارند که کارهایی برای تقویت حافظه انجام دهند، فرزندان باید آنان را تشویق و ترغیب به این کار کنند. اگر از دوران جوانی، افراد بازی‌های‌ تقویت ذهن را بیاموزند، مسلما در میانسالی و پیری ذهن آنها فعال خواهد بود. محققان بر این باورند که ضعیف شدن حافظه از سن بیست سالگی شروع می‌شود و با بالا رفتن سن، بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید در سالمندی به آلزایمر دچار نشوید از زمان جوانی، کارهایی را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا ذهن شما فعال بماند. لازم به ذکر است که سالمندان با انجام بازی‌های فکری می‌توانند به حافظه خود کمک کنند و در جهت حفظ حافظه خود بکوشند. افرادی که به طور مداوم انجام بازی‌های فکری را در برنامه خود دارند،در دوران سالمندی توانایی بیشتری برای حفظ اطلاعات در ذهن دارند. پژوهشگران توانسته‌اند نوع دقیقی از فعالیت‌های فکری را مشخص کنند که در دوران پیری، به قوی نگه داشتن ذهن سالمندان کمک شایانی می‌کند.

آلزایمر و بازی‌های فکری

آلزایمر و بازی‌های فکری  

با افزایش سن، سالمندان دچار بیماری فراموشی می‌شوند، که اصطلاحا به آن آلزایمر می‌گویند. آلزایمر باعث کم شدن توانایی ذهنی افراد می‌شود. در بیماری فراموشی اختلال در حافظه و قدرت ماندگاری در ذهن رفته رفته پیشرفت می‌کند. محققان بر این باورند که افراد بالای شصت و پنج سال، به آلزایمر دچار می‌شوند اما این فراموشی برای اطرافیان و خانواده قابل تشخیص نیست. در حالیکه با بروز علائمی نشان می‌دهد که فرد دچار فراموشی شده است. در ابتدای فراموشی، حافظه بلند مدت سالم است و فرد در حافظه کوتاه مدت خود دچار مشکل می‌شود. به‌طور مثال فرد ممکن است یک سوال را دو بار بپرسد و در پاسخ به سوالات اطرافیان، کلمات را به خاطر نیاورد. فراموشی می‌تواند باعث پریشانی فرد شود. فرد در لحظه فراموشی ثبات خلقی ندارد و معمولا دچار لغزش می‌شود. نقش بازی‌های‌ تقویت ذهن، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این بازی‌ها می‌توانند به شخص کمک کنند، حافظه کوتاه مدت خود را تقویت کند. بازی شطرنج نقش موثری در بهبود حافظه سالمندان دارد. آنان می‌توانند در برنامه روزانه خود این بازی را قرار دهند، تا هم سرگرمی برای خود فراهم کرده باشند و هم به تقویت حافظه خود کمک کنند.

» با قوانین بازی شطرنج بیشتر آشنا شوید!

تعریف بازی فکری

تعریف بازی فکری

بازی سرگرم کننده‌ای که به وسیله دخالت فکر انسان و تمرکز انجام می‌شود و فرد یا گروهی از سالمندان را به فعالیت و حرکت تشویق می‌کند. این بازی اگر به صورت مداوم و هدفدار صورت گیرد، باعث بالا رفتن قدرت تمرکز و هوش سالمندان می‌شود. انواع بازی‌های فکری تمرکزی، استعداد و هوش افراد را به چالش می‌کشد. به گفته محققان این بازی‌ها به بازی‌های تقویت ذهن معروف هستند. در همه جای دنیا، شرایط بازی فکری را برای سالمندان مهیا می‌کنند. بازی‌هایی در بازار وجود دارند که بر روی صفحه‌ای از جنس پلاستیک، کاغذ، تخته و … انجام می‌گیرد. بازی‌هایی که بر روی یک صفحه فلزی یا مقوایی انجام می‌شود که در این بازی فرد باید به دنبال راه حلی برای فرار باشد و بتواند سرنخ راه گریز را زودتر پیدا کند مانند بازی مار و پله، این بازی خیلی ذهن افراد را مشغول می‌کند و باعث نوعی هیجان و شادی در فرد می‌شود. بازی کارتی نیز مانند بقیه بازی‌های فکری عمل می‌کند و از شروع تا پایان بازی با چند کارت بازی خاتمه می‌یابد. بازی‌های فکری به هیچ عنوان محدودیت سنی ندارند. این‌که سالمندان فکر کنند این بازی‌ها مخصوص کودکان است، بسیار فکر غلطی می‌باشد.

بازی‌های تقویت ذهن برای سالمندان

بازی‌های تقویت ذهن برای سالمندان

از آنجا که سالمندان در سنین پیری حال و حوصله کاری‌های سخت و پیچیده را ندارند، بهتر است کارهایی انجام دهند که سخت نباشد و آنان از انجام دادنش لذت ببرند. بازی‌های‌ تقویت ذهن به آنها کمک می‌کند که پردازش ذهنشان قوی شود و از کند شدن حافظه خود جلوگیری کنند. لازم است فرزندان در این‌گونه مواقع به یاری والدین خود بشتابند. تهیه کردن این بازی‌ها کار سختی نیست. شما می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر و کتابفروشی‌ها این بازی‌ها را بخرید. بازی‌های کارتی و دبلنا بازی‌های مفیدی هستند که سالمندان به صورت دو نفره یا گروهی می‌توانند این بازی‌ها را انجام دهند. انواع و اقسام پازل‌ها که دارای طرح‌های مختلفی نیز هستند، مناسب سالمندان می‌باشد. چیدن پازل‌ها کنار یکدیگر باعث می‌شود ذهن فرد فعال شود. جذابیت این بازی به حدی می‌باشد که در صورت شروع بازی، افراد تا تمام کردن پازل آن را ادامه می‌دهند. فوتبال دستی یکی از بازی‌هایی است که تحرک انسان را زیاد می‌کند و این بازی بسیار هیجان انگیز است. پدربزرگ‌‌ها می‌توانند با خرید یک فوتبال دستی، به تقویت ذهن و شادابی خود کمک کنند.

» مزایای موسیقی برای سالمندان

بازی‌های گوشی همراه و تقویت حافظه

با پیشرفت تکنولوژی به سرعت کارایی گوشی‌های همراه بیشتر می‌شود. اکثر گوشی‌ها دارای بازی‌های مختلفی هستند. برخی از این بازی‌ها مناسب تقویت حافظه و برای سالمندان بسیار مفید می‌باشد. گوشی همراه وسیله‌ای است که افراد همه جا آن را با خود دارند. بنابراین هر لحظه که بخواهند می‌توانند از بازی‌های آن استفاده کنند. بسیاری از بازی‌های فکری بر روی گوشی‌های همراه، بازی‌‌های تقویت ذهن و سرگرم کننده هستند و به حافظه سالمندان کمک می‌کنند. امروزه گوشی‌های همراه فقط برای تماس با دیگران نیست، بلکه با نصب بازی و برنامه‌های کاربردی می‌توان از آن استفاده مفیدی کرد. به طور مثال بازی آمیرزا که بر روی اکثر گوشی‌ها نصب است، بازی فوق العاده جذاب و سرگرم کننده می‌باشد. هدف این بازی پیدا کردن کلمات از میان کلمات بهم ریخته می‌باشد. این بازی بیشتر از پانصد مرحله متفاوت دارد که در آن از انیمیشن‌های جذاب، محیط‌های خاطره انگیز، موسیقی سنتی و …. استفاده شده است. لازم به ذکر است سالمندانی که چشمان ضعیفی دارند، نباید بیشتر از حد مجاز به صفحه گوشی نگاه کنند.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.38 (8 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

فشارخون در سالمندان
» فشار خون در سالمندان
ایمن سازی سرویس بهداشتی برای منزل سالمندان
» ایمن سازی سرویس بهداشتی برای منزل سالمندان

پاسخی را بگذارید

ده + 17 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست