دکوراسیون خانه سالمند

» ۶ راه هوشمندانه برای دکوراسیون خانه سالمند

افراد مسن در زندگی روزمره، نیازهای ویژه ای دارند. برخی از این موارد مربوط به محدودیت های شخصی و برخی دیگر ارتباط به محل زندگی دارد. به طور مثال دکوراسیون خانه سالمند با خانواده های جوان تر متفاوت است. همانطور که وقتی کودکی پا به زندگی تان می گذارد، لوازم مخصوص او را آماده می کنید برای سالمندان نیز باید تغییراتی در چیدمان و دکوراسیون داخلی ایجاد شود.
با چند تغییر ساده در چیدمان مبلمان و یا انتخاب های منطقی در معماری، می توان محیط خانه را برای افراد سالمند ایمن تر کرد. بحث امنیت فیزیکی و روانی دو نکته مهم در ارتباط با والدین کهنسال است. اگر این افراد بتوانند به راحتی در فضای خانه یا حداقل اتاق شخصی خود، تردد کنند احساس بهتری خواهند داشت. اینکه مدام از فرد دیگری برای کارهای روزمره، کمک گرفته شود اصلا خوشایند هیچ فردی نیست. زندگی مستقل در سنین بالا به شرط ایجاد محیط مناسب، امکان پذیر است.
در اینجا چند نکته عملی برای کمک به ایجاد خانه ای امن و راحت برای اقوام سالمندتان آورده شده است.

دکوراسیون خانه سالمند

۱-  رفت و آمد راحت در دکوراسیون خانه سالمند
چیدمان اتاق نشیمن را طوری مرتب کنید که سالمندان بدون برخورد با مبلمان و لوازم دکوراتیو، بتوانند تردد کنند. با استفاده از یک کاناپه L شکل و یک میز میانی گرد به طور هوشمندانه ای فاصله عبور و مرور آزاد را حفظ کنید. بدون اینکه به زیبایی چیدمان لطمه ای وارد شود می توان فضا را برای سالمندان، ایمن تر کرد.
نکته: جای ویژه ای برای نشستن والدین سالمند خود در نظر بگیرید. یک مبلمان کوچک با پاف را در نزدیکی محل قرار دهید. به این ترتیب وقتی فرد سالمند بخواهد پاهایش را دراز کند فضای کافی در اختیار دارد. در ضمن یک میز قابل حمل کوچکتر را نیز نزدیک مبل قرار دهید. این میز مکانی برای قرار دادن همه لوازمی است که فرد سالمند به آن نیاز دارد.

دکوراسیون خانه سالمند

۲-ارتفاع بالاتر برای افراد سالمند
نشستن و برخاستن برای اغلب افراد سالدیده، دشوار است. بسیاری از این افراد دارای مشکلاتی در عضلات و استخوان ها هستند. زانو درد یا کمر درد همراه با دوران سالمندی، بیشتر دیده می شود. دکوراسیون خانه سالمند می تواند روی کاهش یا افزایش مشکلات جسمی، تاثیر بگذارد. برای اینکه فرد کهنسال در نشستن و بلند شدن کاملا مستقل باشد، ارتفاع مبل و صندلی را بلندتر در نظر بگیرید. ترجیحا به سراغ قطعات مبلمانی بروید که از ارتفاع استاندارد، بالاتر کار شده اند. برای استفاده راحت از میز ناهارخوری نیز، یک صندلی بلندتر ضروری است.
در اتاق خواب هم این قانون، صادق است. ارتفاع تخت باید کمی بلندتر باشد تا پاها هنگام نشستن روی لبه تشک، فقط به زمین برسد ولی زانوها خم نشود. برای این منظور می توانید یک تشک ضخیم را روی تختخواب قرار دهید تا به ارتفاع تخت اضافه شود. داشتن بالشتک های نرم برای استراحت در اتاق خواب و داشتن خواب راحت تر ضروری است. این کوسن ها و بالشتک های نرم می تواند در کاهش درد، کمک کند.
نکته: اطمینان حاصل کنید که شب هنگام دید مناسبی در اتاق فرد سالمند وجود دارد. چراغ های خواب را با دقت ویژه برای گوشه های تاریک اتاق نصب کنید.

۳-اهمیت سرویس بهداشتی در دکوراسیون خانه سالمند
سرویس بهداشتی می تواند مکانی بسیار خطرناک باشد ، خصوصاً برای افراد مسن. افراد بالای ۶۵ سال حتی در استفاده از توالت نیز در خطر آسیب جدی هستند. با نصب توالت فرنگی مشکل تا حدودی کمتر می شود اما لازم است تا میله هایی را برای کمک به نشستن و بلند شدن از روی صندلی توالت، در روی دیوار کناری تعبیه کنید. هچنین جای حوله ای نیز باید در دسترس قرار داشته باشد.دکوراسیون خانه سالمند
در حمام نیز امکان سُر خوردن و لغزیدن وجود دارد. میله های چنگک دار در دیوارهای کنار دوش، از خطر افتادن جلوگیری می کند. کف صابون و رطوبت و … خطر لیز خوردن را افزایش می دهد اما این میله ها جلوی خطر را می گیرد. با نصب یک نیمکت کوچک در حمام و ترجیحا زیر دوش، فضا برای استحمام افرادی که مشکلات جسمی دارند، ایمن تر می شود.
نکته: برای افراد سالخورده دوش گرفتن در حالت نشسته ایمن تر است .

۴- کفپوش های ضد لغزش در دکوراسیون حمام
مناطق مرطوب از پر خطرترین فضاها برای افراد مسن هستند. برای ایمن سازی این منطقه و به حداقل رساندن حوادث،  کفپوش های ضد لغزش را نصب کنید. کاشی های آج دار و ناهموار را به جای کاشی های صاف و لیز حمام، نصب کنید.
نکته: اگر تعویض کفپوش یا نصب کفپوش جدید، امکان پذیر نباشد می توان از حصیرهای لاستیکی ضد لغزش در حمام استفاده کرد.

دکوراسیون خانه سالمند

۵-دکوراسیون خانه سالمند در راه پله ها
زندگی در خانه های ویلایی و بدون پله برای افراد در سنین بالاتر، راحت تر است. راه پله ها همیشه مکانی پر خطر به حساب می آیند بسیاری از سالمندان در بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها با مشکل روبرو هستند. نصب موکت های پرز بلند بر روی پلکان اصلا توصیه نمی شود. از موکت های نمدی یا کبریتی برای پله های دوبلکس استفاده کنید. به این ترتیب خطر لغزیدن وجود ندارد و ایمنی بیشتری حاصل می شود.
نکته: در پاگرد پله ها، گوشه ای دنج برای نشستن سالمندان با مشکلات جسمی، قرار دهید. مثلا یک نیمکت کوچک یا یک صندوق زیبای منبت کاری شده می تواند مکانی برای نشستن و نفس تازه کردن افراد در حین بالا رفتن از پله ها باشد.

۶-نورپردازی در دکوراسیون خانه سالمند
نورپردازی بخش مهمی از دکوراسیون داخلی است ولی در خانه افراد سالمند این امر، اهمیت بالاتری دارد. بحث نور برای سالمندان به جهت ایمنی و کاهش صدمات مهم تلقی می شود. وجود نور طبیعی برای تامین روشنایی در طول روز، ضروری است. پنجره های بزرگ درست در کنار تخت، نور طبیعی را در اتاق خواب تامین می کند. یک آباژور در کنار تختخواب قرار دهید تا عصرها و شب هنگام، نور را در دسترس قرار دهد. یک آویز سقفی و روشنایی دیواری نیز برای نورپردازی اتاق خواب ایده خوبی است.

» 7 ایده جذاب برای طراحی بالکن سالمندان

دکوراسیون خانه سالمند
آشپزخانه یک منطقه مهم برای برای سالمندان است ، زیرا اعضای بزرگتر خانواده ممکن است دوست داشته باشند در کارهای روزمره مانند آشپزی شرکت کنند. نورپردازی روی میزهای پیشخوان و لامپ زیر کابینتی واقعا مفید است.
نکته: در نظر داشته باشید که شما هرگز پیر نیستید بلکه لوازم دکوراسیون، مطابق با سن و سال تان نیست.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
3.67 (3 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

پوکی استخوان در سالمندان
» پوکی استخوان در سالمندان
گلکاری برای سالمندان
» با اثرات مثبت گلکاری برای سالمندان، آشنا شوید

پاسخی را بگذارید

هجده − یازده =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست