تاثیر ورزش در آلزایمر در سالمندان

» چه ورزش هایی سبب تعویق افتادن آلزایمر در سالمندان می شود؟

بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های برگشت ناپذیر مغزی است که موجب بروز نابسامانی در کارکرد حافظه ،رفتار و تفکر می شود.
آلزایمر یکی از بیماری های طیف دمانس است که در برگیرنده ی طیف وسیعی از اختلالات عصبی و مختل کننده ی کارکرد مغز می باشد.
جالب است بدانیم که این بیماری چهارمین علت مرگ در کشور های غربی است و تا مدت ها برای جامعه پزشکی ناشناخته بوده است .تا به حال هیچ دارویی برای درمان قطعی بیماری آلزایمر یافت نشده است و تست مشخصی برای تشخیص دمانس وجود ندارد.
بر اساس اعلام انجمن جهانی آلزایمر هر ۴ ثانیه در جهان وهر ۷ دقیقه در ایران یک نفر مبتلا به آلزایمر می شود. همچنین بر اساس اطلاعات موجود در سایت انجمن جهانی آلزایمر ۳% از افراد مبتلا به آلزایمر در جهان زیر ۶۵ سال و ۳۶% آنها بالای ۸۵ سال سن دارند.
امکان بروز بیماری آلزایمر غالباَ در افراد مسن بیشتر است وهمین امر به طور مستقیم در کیفیت زندگی سالمندان تاثیر می گذارد. مطالعات نشان داده اند که انجام ورزش های بدنی علاوه بر کاهش ریسک ابتلا به انواع بیماری های جسمی ،می تواند از بروز آلزایمر در سالمندان جلوگیری کند.در ادامه به علائم و راه های پیشگیری از بروز آلزایمر در سالمندان می پردازیم.

آلزایمر در سالمندی

علت بروز آلزایمر در سالمندان

با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به آلزایمر افزایش می یابد،علی رغم آنکه بر اساس اطلاعات موجود حدود سن این بیماری ۶۵ سال به بالاست اما این مساله برای همه سالمندان صادق نیست. طبق آخرین پژوهش ها، بیشترین میزان سکته های قلبی در این سن رخ می دهد که در پی آن خطر ایجاد بیماری دمانس و آلزایمر چند برابر می شود. به گفته ی یکی از متخصصان بیماری های مغزی مصرف سیگار و الکل در جوانی،فشار خون بالا، کلسترول،دیابت و افسردگی طولانی مدت احتمال آلزایمر در سالمندی را افزایش می دهد.
بر اساس پژوهش های صورت گرفته، سالمندانی که دچار ضعف و تحلیل جسمانی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

مهم ترین عوامل خطرساز برای آلزایمر عبارتند از:

  • وجود سابقه بیماری های خاص
  • وجود سابقه ژنتیکیپیشگیری از آلزایمر
  • عادت های بد در رژیم غذایی
  • سبک زندگی نامناسب
  • میزان فعالیت های فیزیکی کم در سالمندان

علائم اولیه بیماری آلزایمر در سالمندان

نشانه های اولیه در سالمندان با از دست دادن حافظه و به یاد نیاوردن عزیزان ظاهر می شود. در این حالت فرد قادر به انجام کار های روزانه نیست و حتی گاهی آدرس منزل خود را فراموش می کند. به طور کلی فرد توانایی درک بسیاری از چیزها را از دست می دهد.
پس از وقوع این مرحله سالمندان بیشتر از اجتماع فاصله می گیرند و منزوی می شوند و علاقه به زندگی را از دست می دهند.

» چه روشهایی برای پیشگیری و درمان دیابت در سالمندان پیشنهاد میشود؟

بیماری آلزایمر در سالمندان در ۷ مرحله خلاصه می شود:

مراحل آلزیمر

مرحله ۱: در این مرحله از بین رفتن سلول های مغزی آغاز می شود اما هیچ نشانه ای ندارد.
مرحله ۲: تخریب سلول های مغزی اثر خود را می گذارد و فرد فراموشی را تجربه می کند.
مرحله ۳: مراحل نگران کننده در آلزایمر از این مرحله به بعد آغاز می شود. در این مرحله افراد برای انجام فعالیت های روزانه دچار مشکل می شوند و اطرافیان هم از این موضوع آگاه هستند.
مرحله ۴: پزشکان با انجام معاینات پزشکی بیماری را تشخیص می دهند. از دیگر علایم این مرحله فراموش کردن اتفاقات اخیر, اطلاعات شخصی و کارهای روزانه است.
مرحله ۵: افراد مبتلا به آلزایمر در این مرحله نیاز به کمک دیگران برای انجام ساده ترین کارها دارند. علاوه براین در انجام محاسبات ذهنی بسیار ضعیف عمل می کنند و فصل ها را به اشتباه می گیرند و لباس مناسب آن فصل را نمی پوشند.
مرحله ۶: مراحل شناختی به شدت کاهش می یابد. آلزایمر پیشرفت کرده و فراموشی بدتر می شود . سالمند نیاز به کمک بیشتری دارد زیرا که روال زندگی را از دست می دهد.
مرحله ۷:  در آخر افراد علائم بیشتری را تجربه می کنند. رفتار های غیر طبیعی از خود نشان می دهند. قادر به برقراری ارتباط صحیح با دیگران نیستند و بیش از پیش نیاز به کمک دارند.

کنترل آلزایمر در سالمندان

در طب سنتی این بیماری تاحدودی قابل پیشگیری و کنترل است. این در حالی است که تاکنون هیچ درمانی برای آلزایمر در سالمندان یافت نشده است.
تحقیقات نشان داده اند که تغذیه مناسب موجب تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر می شود که در زیر به مواردی از آن اشاره شده است:
– سبزیجات، به علت وجود اسید فولیک (ویتامین ب ۹) خطر ابتلا به بیماری الزایمر درسنین بالا را کاهش می دهد . همچنین موجب تقویت حافظه و شادابی است.
– شکلات تلخ و برخی کاکائو ها کمک به جلوگیری از آلزایمر در سالمندان می کند.
– ماهی از دیگر مواردی است که به دلیل وجود امگا ۳ و اسید های چرب نقش مهمی در سلامت مغز دارد.
در بیماری آلزایمر مقدار استیل کولین که مربوط به حافظه است کاهش می یابد که می توان با تجویز دارویی (جهت مصرف دارو سایت ها و خویشاوندانتان منابع مناسبی نبوده و بهترین و تنها گزینه، پزشک معالجتان می باشد) سرعت پیشرفت این بیماری را کم نمود. از عوارض جانبی دارو های آلزایمر میتوان به مشکلات گوارشی،تهوع،استفراغ واسهال اشاره کرد که مصرف آنها همراه با وعده های غذایی این عوارض را کاهش می دهد.

» فشار خون در سالمندان

ورزش های ذهنی راهی برای مقابله با آلزایمر در سالمندان

مغز انسان هیچ گاه از فعالیت نمی ایستد بنابراین انجام فعالیت ورزشی بر سلامت مغز و عملکرد ذهن اهمیت بسزایی دارد. انجام حرکات ورزشی به ویژه در دوران سالمندی باعث افزایش جریان خون در مغزمی شود و به دنبال آن سلول های مغزی تقویت و موجب پیشگیری از آلزایمر در سالمندان می شود.ورزش ذهنی برای آلزایمر
قدم زدن آهسته برای سالمندانی که مشکلات حرکتی ندارند،موجب بالا رفتن ضربان قلب شده و سلول های مغزی اکسیژن بیشتری دریافت می کنند در نتیجه منجر به تقویت ذهن سالمند و دور شدن آلزایمر در سالمندی می شود.
یادگیری مطالب جدید یکی از بهترین راه حل های تقویت حافظه است و از کند شدن حافظه جلوگیری می کند.برای مثال میتوان یادگیری زبان جدید و یا یک ساز را نام برد.
سالمندان می توانند با انجام بازی های ذهنی نیز قدم به قدم از آلزایمر فاصله بگیرند. بازی های ساده ایی از قبیل :
حل جدول
سودودکو
شطرنج
پازل
نام بردن پایتخت شهر ها و کشور ها

سالمندان کوهنورد

مزایای ورزش برای سالمندان

بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی افراد مسن بهتر است ۱۲۰ دقیقه در هفته و یا حداقل ۹۰ دقیقه از هفته ی خود را صرف ورزش های هوازی نمایند.
۳ مورد از مزایای انجام ورزش طولانی مدت بر سالمندان:

  • بهبود خواب در سالمندان
  • تقویت حس تعادل و کاهش احتمال سقوط
  • تقویت حافظه و کاهش سرعت از بین رفتن سلول های مغزی

 در آخر چگونه با بیماران آلزایمری رفتار کنیم

در مراحل اولیه بیماری آلزایمر فرد دچار تغییرات روحی می شود. از جمله این تغییرات پرخاشگری، توهم، اضطراب و پریشانی است. توصیه می شود با انعطاف پذیری، صبر و حمایت زیاد به احساسات فرد بیمار توجه بیشتری داشته باشیم زیرا که این بیماران مانند همه ما توانایی درک و ابراز عشق و محبت را دارند. به امید روزی که با پیشرفت علم شاهد موفقیت هایی در زمینه درمان قطعی این بیماری باشیم.

» یکی از مهم ترین مسائل در سالمندان دچار آلزایمر مشکلات حقوقی در طی دوران بیماری است . از این جهت تیم حقوقی مهرمندان مقاله ای با عنوان مسائل حقوقی سالمند آلزایمری چگونه است؟ تهیه کرده است که شما را به مطالعه آن دعوت می کنم.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
3.75 (4 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

مسائل حقوقی سالمند آلزایمری
» مسائل حقوقی سالمند آلزایمری چگونه است؟
اهمیت سرگرمی برای سالمندان
» اهمیت سرگرمی برای سالمندان و راهكارهای کلیدی برای ایجاد آن

پاسخی را بگذارید

1 × پنج =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست