مزایای موسیقی برای سالمندان

» مزایای موسیقی برای سالمندان

در مقاله گذشته به مزایای مفید استفاده از شبکه های اجتماعی بعنوان سرگرمی های سالمندان اشاره کردیم در این مقاله می خواهیم به سرگرمی دیگری که مزایای بسیار مفیدی برای سالمندان دارد و ممکن است خیلی به آن دقت نشود اشاره نماییم.
موسیقی نقش مهمی برای افراد در هر سنی دارد و ارتباط مستقیمی با به یادآوری خاطرات، لحظات خوش و اتفاقات مهم زندگی دارد. تحقیقات نشان داده است که موسیقی می تواند باعث آرامش ، بهبود بهره وری و کاهش استرس شود.
ممکن است مزایای موسیقی برای سالمندان کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، درحالیکه ، ملودی های دلپذیر می توانند مزایای زیادی برای سلامت جسمی و روحی ، حافظه و ارتباطات مهم اجتماعی در سالمندان داشته باشند.
در این مقاله میخواهیم به برخی مزایای موسیقی در زندگی و اینکه باعث افزایش کیفیت زندگی سالمندان می شود اشاره کنیم.

موسیقی برای سالمندان
بهبود سلامتی به طور کلی

موسیقی با برانگیختن خاطرات، قدرت بسیار زیادی در تحریک احساسات دارد. افراد سالخورده که در به یاد آوردن وقایع اخیر مشکل دارند ممکن است با شنیدن ترانه های قدیمی که با آنها خاطره دارند برخی خاطراتشان را به یاد آوردند به ایشان کمک نماید و باعث تحریک حافظه آنها شود.
کارشناسان خاطرنشان می کنند موسیقی برای سالمندان می تواند باعث افزایش کیفیت زندگی یک فرد مبتلا به زوال عقل شود.
مزایای موسیقی برای سالمندان بسیار زیاد می ‌باشد از جمله این مزایا می توان به کاهش درد و ناراحتی، بدون استفاده از دارو، بهبود توانایی در به یاد آوردن وقایع اخیر ، تغییرات مثبت در خلق و خو و افزایش احساس خود کفایی اشاره نمود.

موسیقی برای پدر و مادرها
تشویق به ورزش کردن

موسیقی می تواند انگیزه زیادی در هر نوع ورزش از جمله پیاده روی ، رقصیدن ، کشش و کار کردن با وزنه ها ایجاد کند. موسیقی مناسب نقش مهمی در ترغیب سالمندان به فعالیت بدنی بیشتر دارد که می تواند به حفظ استقلال و بازگرداندن عملکرد از دست رفته به دلیل صدمات یا بیماری کمک کند.
سالمندان در هر سنی و سطح آمادگی جسمانی می توانند از افزایش حرکات سود ببرند و این به بهبود قدرت عضلات ، انعطاف پذیری ، سلامت قلب ، تراکم استخوان و تعادل کمک می کند. با انتخاب موسیقی مناسب برای انواع مختلف فعالیت های بدنی ، افراد متخصص می توانند به سالمندان کمک کنند تا فعالیت خود را با سرعت ایمن و مفید افزایش دهند.

» فعالیت هایی برای سالمندان با بینایی کم

بهبود حافظه

موسیقی و بهبود حافظه
متخصصان می گویند ، موسیقی درمانی می تواند مواد شیمیایی مغز را افزایش دهد که احساسات مثبتی را در افراد مبتلا به زوال عقل ایجاد می کند. اگر عاشق شخصی هستید که از زوال عقل رنج می برد ، شاید متوجه شده باشید که موسیقی می تواند روحیه او را بالا ببرد و حتی تمام رفتارهای او را متحول کند.
برخی محققان معتقدند که موسیقی برای سالمندان نه تنها در درمان زوال عقل کمک می کند بلکه می تواند به جلوگیری از بیماری ناتوان کننده نیز کمک کند.
انجمن های متخصصان سالمندان، تاکید ویژه ای بر گوش سپردن به آهنگ های مشهور دارند که سالمندان با آنها خاطره دارند و یادآور خاطرات لذت بخشی برای ایشان هستند. گوش سپردن به این آهنگ ها تاثیرات بسیار مثبتی درکیفیت زندگی و حافظه سالمندان دارد.

کاهش تنهایی

افزایش سن و پیدا شدن برخی مشکلات سلامتی می تواند برقراری ارتباط را برای سالمندان دشوار کند، تنها ماندن می تواند مشکلات سلامتی را افزایش دهد و از طول عمر بکاهد.
موسیقی برای سالمندان میتواند گشاینده راه های برقراری ارتباطات باشد. تحقیقات نشان داده است که گوش دادن موسیقی به طور منظم می تواند باعث بهبود شناخت و تقویت توانایی هایی زبانی و برقراری ارتباط در افراد و سالمندان مبتلا به زوال عقل گردد.
فعالیت های مربوط به موسیقی در زندگی سالمندان  از جمله رقصیدن ، آواز خواندن ، نواختن آلات موسیقی ، گوش دادن به موسیقی و تماشای اجرای موسیقی می توانند باعث بهبود ارتباطات با دوستان و اعضای خانواده شود.

سالمندان و موسیقی
قدرت تحول بخش موسیقی برای سالمندان

به طور کلی موسیقی برای سالمندان می تواند باعث تقویت روحیه شود، آنها را تشویق و ترغیب به ورزش کند، از انزوا و تنها ماندن آنها جلوگیری کند و سلامت عمومی و کلی آنها را تقویت کند.
اگر شما سالمند هستید و یا از یک سالمند مراقبت می کنید نکات زیر را برای انتخاب موسیقی در نظر بگیرید.

» آشنایی با مهیج ترین بازی های آنلاین برای افراد مسن

این نکات را انجمن آلزایمر جهت انتخاب موسیقی مناسب برای بهبود کیفیت زندگی منتشر کرده است:
سعی کنید موسیقی انتخابی شما لذت بخش و آشنا باشد.
مطابق با روحیه ای باشد که سعی دارید ایجاد کنید، به عنوان مثال ، یک آهنگ شاد معمولا باعث ایجاد خاطرات مثبت می گردد.
موسیقی شاد باشد باعث احساس خوش می گردد، تا با موسیقی همراهی کرده آهنگ بخوانید، دست بزنید و برقصید.

موسیقی در سالمندی

در نهایت قدرت موسیقی را دست کم نگیرید، گرچه بیشتر مقالاتی که می خوانید ممکن است انواع بازی های مفید و سرگرم کننده را برای تقویت ذهن معرفی کنند ولی اثرات موسیقی کمتر شناخته شده است درحالیکه تاثیر موسیقی در سلامت و شادابی بسیار زیاد می باشد.
با استفاده از قدرت موسیقی ، می توانید ارتباطات خود را بهبود ببخشید و لحظات شادی را با هم به اشتراک بگذارید.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (3 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

چرا سالمند آزاری می کنند
» هر آنچه درباره سالمند آزاری باید بدانیم !
ورزشهای مناسب سالمندان دیابتی
» ورزش های مناسب برای سالمندان دیابتی که هزینه ای ندارد.

پاسخی را بگذارید

19 + هجده =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست