فعالیت های سالمندان

» چرا فعالیت سالمندان در قالب بازی مهم است ؟

آیا به راحتی می‌توانید سرگرمی‌های مفید و فعالیت‌های سالمندان را بشناسید؟ گاهی اوقات (بدون در نظر گرفتن سن) به آسانی لذت‌ها، شادی‌ها و سرگرمی‌هایمان را به راحتی فراموش می کنیم . شادی همان چیزی است که باعث می شود با احساس واقعی زندگی کنیم سرزنده باشیم و ارتباطات مفیدی داشته باشیم. هنگامی که به خودمان اجازه بازی می دهیم ، دنیایمان بسیار سرزنده‌تر و پرتحرک تر می شود.
به همین دلیل است که یافتن و انجام دادن سرگرمی‌های متنوع برای سرزندگی، شادابی و سلامت ذهن لازم می‌باشد. تمامی سالمندان سزاوار داشتن سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی هستند که احساس خوبی برای آنها به همراه داشته و باعث خنده و شادی ایشان می‌شود و باعث شود گذر زمان را فراموش کرده و کودک درون خود را دریابند.. بعلاوه ، بسیاری از بهترین فعالیت های سالمندان بسیار کم هزینه و یا بدون هزینه می‌باشند.
در این مقاله به شما نشان داده می شود که چرا بازی کردن و سرگرمی برای سالمندان کاملاً طبیعی و ضروری می‌باشد.فعالیت سالمند در قالب بازی

چرا بازی کردن برای سالمندان مهم است؟

در مورد اهمیت بازی و سرگرمی نمیتوان اغراق کرد زیرا مقوله ای است که تمامی افراد به آن واقف هستند ولیکن باید اشاره نمود که این مسئله در سنین بالا و برای سالمندان بسیار متفاوت و مهم می‌باشد.
در سنین بالاتر تمامی افراد با عوامل و پدیده‌های بسیار زیادی روبرو می‌شوند که می‌تواند بر سلامتی و شادابی آنها تاثیر بگذارد.
بنابراین هرگونه فعالیتی که بتواند باعث سرزندگی و شادابی در این سنین شود بسیار مهم خواهد بود. داشتن سرگرمی در این سنین بسیار مهمتر از چیزی است که مردم بتوانند به راحتی آن را درک کنند.
در حقیقت مقالات علمی نشان می‌دهند که بازی و سرگرمی و فعالیت سالمندان مزایای بسیاری برای ایشان به همراه دارد.

برای مثال بازی و سرگرمی میتواند در موارد زیر بسیار موثر باشند:
۱. بهبود عملکرد مغز:
آیا می‌خواهید حافظه و توانایی یاد گرفتن خود را افزایش دهید؟ بازی کردن و داشتن سرگرمی (به طور متناوب و روتین) می‌تواند از مشکلات حافظه جلوگیری کرده و خلاقیت را افزایش دهد همچنین باعث سرعت بخشیدن و بهبود واکنش های مغزی می‌گردد.
۲. نگهداری ارتباطات، بهبود بخشیدن آن و برقراری ارتباطات جدید
زندگی اجتماعی به طرز باورنکردنی در سلامت اشخاص مهم می‌باشد و این در حالیست که بسیاری از سالمندان تنها هستند . در حقیقت به طور متوسط سالمندان بدون همسر و یا پارتنر ۱۰ ساعت در روز خود را به تنهایی سپری می‌کنند و این ممکن است سبب مشکلاتی از قبیل افسردگی و … در ایشان شود. بازی‌ها و سرگرمی‌ها و فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند آنها را قادر سازد تا دوستان جدید برای خود بیابند و یا روابط قدیمی خود را بهبود بخشند. در مجموع سرگرمی‌هایی مانند مسابقات دوستانه میتوانند اعتماد،همدلی،هماهنگی و صمیمیت بین افراد را بیافزاید و آنها را از حالت افسردگی و خمودگی ناشی از تنهایی برهاند.
۳. بهبود سلامت مغز و احساسات
آیا زمانی که سرشاز ار انرژی و احساسات مثبت هستید و به گذشته خود مینگرید احساس خوشایندتری ندارید؟ درگیر شدن با سرگرمی‌ها و فعالیت‌های بازی گونه می‌تواند خوش‌بینی را افزایش دهد، لحظات شادی را چندین برابر کند و استرس را کاهش دهد و حتی می‌تواند از بروز افسردگی جلوگیری نماید و این باعث می‌گردد تا به دستاوردهای زندگی گذشته خو ببالید و احساسات خوب را در خودتان تقویت کنید.
۴. افزایش طول عمر و بهبود شادابی فیزیکی
آیا کسی هست که دوست نداشته باشد احساس جوانی و سرزندگی کند؟ ایجاد لحظات شادی در زندگی روش بسیار خوبی برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش ریسک انواع بیماری‌ها می‌باشد ،همچنین می‌تواند بسیاری از دردها را کاهش داده و تسکین بخشد.
همان‌طور که می‌بینید، بازی ،سرگرمی و فعالیت‌های سالمندان نقش بسیار مهمی در زندگی آنها ایفا می‌کند. تمامی انسانها فارغ از سن لحظات شاد بازیهای کودکانه خود را به یاد می‌آورند و از آن لذت می‌برند و نیاز به تفریح و لذت بردن از آن در تمام طول عمر باقی می‌ماند.

فعالیت های سرگرم کننده برای سالمندان

اکثر ما احتمالاً می گوییم که تماشای تلویزیون یک فعالیت سرگرم کننده است. اما آیا واقعاً این طور است؟ تماشای تلویزیون یک فعالیت منفعل است و به خودی خود خیلی سرگرم کننده نمی‌باشد به خصوص اگر تنها باشید و به تنهایی مشغول تماشای تلویزیون شوید. به همین دلیل بهتر است نوع دیگری از فعالیت،( به خصوص فعالیتهایی که شما را مجبور می‌کند در کاری مشارکت داشته باشید) را جهت سرگرمی انتخاب کنید
البته ممکن است تصور کنید امکاناتی که برای انجام این کارها نیاز است بسیار گسترده و غیرقابل دسترس می‌باشد. اما می توانید با فکر کردن در مورد علاقه ها و قابلیت های شخصی منحصر به فرد خودتان ، آنها را دسته بندی و کوچک نمایید. بر فعالیتهای داوطلبانه متمرکز شوید که هیچ نوع تعهدی به همراه ندارند و فعالیت‌هایی بسیار منعطف می‌باشند و از آنها لذت ببرید.
آیا تصور میکنید که سرگرمی‌های شما تفریحات مناسبی هستند؟ اگر این‌طور است ،آنها را ادامه دهید و سعی کنید تعدادی از دوستانتان و یا حتی نوه هایتان را نیز برای انجام این فعالیت‌ها دعوت کنید . آموزش سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌برید باعث می‌شود حس‌ شادی و سرزندگی برای شما به همراه آورد.
همچنین ، آیا می دانید بزرگسالان بالای ۶۵ سال تمایل دارند لیست فعالیت های فیزیکی را به عنوان سرگرمی های مورد علاقه خود ذکر کنند؟ طبق یک مطالعه ، چهار مورد از پنج فعالیت های سالمندان که معمولاً از آنها به عنوان فعالیت‌های مورد علاقه خود یاد می‌کنند فعالیت‌هایی است که در طبیعت انجام می شود ، بودن در طبیعت حس بسیار خوبی را برای ایشان به ارمغان می‌آورد. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به پیاده روی و آهسته دویدن ، باغبانی و کارهای حیاط ، بازی ورزشی و سایر فعالیت های فیزیکی در طبیعت اشاره نمود. از سایر سرگرمی‌های مورد علاقه آنها می‌توان به خواندن ، هنر و صنایع دستی ، بازی ها و معماها و معاشرت های اجتماعی اشاره نمود.
در نتیجه هر فرد باید سرگرمی‌ها و تفریحات مورد علاقه خودش را پیدا کند. و حتی اگر به دلیل ناتوانی یا افزایش سن ، نمی توانید آنقدر که می خواهید فعال باشید ، بازهم می توانید فرصت های زیادی برای بازی و تفریح پیدا کنید. و بسیاری از فعالیتها (حتی فعالیتهای فیزیکی) میتوانند با توانایی‌های شما سازگار شوند. بنابراین به قلب خود توجه کنید. هر کاری انجام دهید که احساس سبکی داشته و باعث لبخند زدن شما شود.

» سرگرمی های مناسب سالمندان با محدودیت‌‌ های حرکتی

۹ ایده برای الهام بخشیدن در خصوص یافتن سرگرمی‌های مورد علاقه
۱. بازی‌ها و ورزش‌های فیزیکی
بسیاری از فعالیت‌های سالمندان و بازی‌های مربوط به ایشان فعالیت‌های فیزیکی ‌می باشند. این فعالیت‌ها علاوه بر ورزش و فعالیت فیزیکی می‌تواند باعث بهبود و تقویت هماهنگی چشم ها و دست‌ها شوند و حس کنترل بر دنیای فیزیکی را برای سالمندان ایجاد کند. همه این موارد می تواند بسیار لذت بخش باشد ، به خصوص اگر بتوانید به صورت گروهی با دوستانتان رقابت کنید. مثالهایی را در نظر بگیرید:

  •  گلف
  • مینی گلف
  • استخر
  • بولینگ
  • تنیس و …

۲. تمرین خوانندگی و اجرا
این گروه فعالیت های سالمندان می تواند تجربه زندگی واقعی در لحظه را منتقل کند. این فعالیت‌ها می‌توانند احساسات شادی و هیجان بسیار زیادی برای شما ایجاد کنند به طوریکه باعث شود شما زمان را فراموش کنید. آواز خواندن آهنگ های محبوب در مقابل سایر افراد می تواند به شما کمک کند از طنز آن لذت ببرید و از جدی گرفتن خود خودداری کنید. انجام کارهای دیگری همانند داستان‌سرایی و استندآپ کمدی می‌تواند برای شما بسیار جذاب و جالب باشد. از نمونه این فعالیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:خوانندگی سالمندان

  • کارایوکه
  •  جلسات کتابخوانی
  • استندآپ کمدی
  • اجرای نمایشنامه و …

۳. معاشرت‌ها و فعالیت‌های اجتماعی
معاشرت می تواند راهی قدرتمند برای تزریق سرگرمی بیشتر به زندگی شما باشد. این امر به ویژه در مواردی که در مورد خاطرات و سایر موضوعات مورد علاقه خود صحبت ‌می‌کنید جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند. در حقیقت ، یک مکالمه خوب روحیه و دیدگاه شما را بیش از هر چیز دیگری تقویت می‌کند ، به خصوص زمانی که در فضای دوستانه هستید و خاطرات را با دوستان خود در میان می‌گذارید. این روزها می توان مهمانی ها را با انواع تم های سرگرم کننده برگزار نمود برای مثال:
میهمانی‌های مناسبتی از قبیل شب یلدا

۴. بازی ها و پازل‌های سنتی
همراه کردن این سرگرمی‌ها با فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند برای افراد در هر سن و سالی جذاب باشد، اما این فعالیت‌ها برای سالمندان بسیار سرگرم کننده می‌باشد و می‌تواند آنها را از تنهایی و افسردگی نجات بخشد. بازی‌های متنوعی وجود دارند که میتوانند چالش‌های جذاب و پر از لذتی برای سالمندان فراهم آورد. معماها و پازل‌ها نیز می‌توانند به تقویت ذهن کمک نماید.
مثال‌های از این بازی‌ها:

  • شطرنج
  • مونوپولی
  • تخته
  • دومینو و …
» با کاردستی‌های مناسب برای سالمندان بیشتر آشنا شوید

۵. بازی کردن با حیوانات
آیا کسی می‌تواند در مقابل محبت و بازیگوشی حیوانات مقاومت کند؟ بازی کردن با حیوانات می‌تواند سود متقابل داشته باشند زیرا هم حیوانات از بازی لذت می‌برند و هم انسانها. علاوه بر این ، پیدا کردن حیوانات برای بازی با آنها حتی اگر حیوان خانگی ندارید ، بسیار آسان است. به عنوان مثال ، بسیاری از پناهگاه های حیوانات از سالخورده هایی که می خواهند به سگ ها و گربه ها توجه و بازی کنند، استقبال می کنند.

۶. پیک نیک، تماشای پرندگان، باغبانی و سایر فعالیت‌های بیرونی
تا زمانی که هوا خوب باشد ، بودن در هوای آزاد می تواند تاثیر بسیار خوبی در خلق و خوی فرد ایجاد کند. از این گذشته ، دنیای طبیعی مملو از دیدنی ها ، صداها ، بوها و دیگر لذت های حسی است. به همین دلیل است که بسیاری از فعالیت ها در فضای بیرون از خانه بسیار سرگرم کننده می‌باشند. بیرون از خانه بودن حس بسیار مثبتی در سالمندان ایجاد می‌کند با توجه به محدودیت‌های ایشان برای بیرون از خانه بودن هماهنگ کردن و انجام این فعالیت‌ها با دوستانشان و یا فرزندان و نوه‌هایشان می‌تواند بسیار لذت بخش باشد و باعث سرزندگی در ایشان گردد.

۷. هنر و صنایع دستی
آیا در زمان کودکی خود با چیزهایی مانند مداد رنگی ، رنگ و چسب بازی کرده‌اید؟ آیا به یاد دارید که چقدر سرگرم کننده و آزادانه می توانستید انرژی و خلاقیت خود را برای ساختن چیز جدیدی هدایت کنید؟ تخیل شما احتمالاً زنده می ماند زیرا ایده های جدید و جدیدتری در ذهن شما جاری می شدند. بنابراین چرا برخی از همان احساسات را با بازی با هنرها و صنایع دستی مختلف بازیابی نمی کنیم؟ این نوع از فعالیت های تفریحی برای افراد در هر سنی بسیار عالی است و اغلب باعث ایجاد احساسات فوق العاده ای در سالمندان می‌شود. ایده هایی از قبیل موارد زیر می تواند نشاط و احساس یک شخص را مجدداً زنده کند.

  • نقاشی با انگشت
  • نقاشی با آبرنگ
  • کار با سرامیک
  • کار با چوب
  • بافتنی و …

۸. یادگیری
یادگیری همیشه سرگرم کننده است وقتی کاری را به خاطر خود انجام می‌دهید لذت‌های زیادی را برای شما به همراه می‌آورد و حس سرزندگی در شما ایجاد می‌کند.بنابراین کنجکاوی و انگیزه های خود را دنبال کنید. شما هرگز پیر نیستید تا چیز جدیدی یاد بگیرید. به عنوان نمونه ، یاد بگیرید که چگونه باید

  • داستان بنویسید
  • وب سایت طراحی کنید
  • موسیقی بنوازید
  • آواز بخوانید و …

۹. گشت و گذارهای سرگرم کننده
بیرون رفتن و رفتن به مکانهای جدید ، اغلب سرگرم کننده است. گزینه های بسیار عالی و سرگرم کننده ای وجود دارند که می‌توان از آنها لذت برد ، به خصوص هنگامی که شما یک گروه کوچک از افراد را برای جمع آوری تجربیات جمع می کنید. شما ممکن است کودک نباشید ، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید برای خنده ، هیجان ، اکتشاف و پیوندهای اجتماعی به سفرهای میدانی بروید. از این گذشته ، مسافرت می تواند بسیار با ارزش باشد. سفرهای تفریحی به مکانها یا رویدادهایی مانند:سرگرمی های سالمندان

  • تم پارک‌ها
  • کارناوال‌ها
  • موزه‌های دانشی
  • کنسرت‌ها و …

سرگرمی‌ها را در اولویت قرار دهید.
با وجود فعالیت‌ها و گزینه‌های بسیار عالی برای سالمندان ، بازی نکردن و لذت نبردن از فعالیت‌ها اشتباه بسیار بزرگی است تفریح و سرگرمی و احساس سرزندگی بسیار ساده می‌باشد و نباید نادیده گرفته شوند. . شما سزاوار لبخند زدن هستید!

<iframe src=”https://castbox.fm/app/castbox/player/id2696858/id243359594?v=8.21.1&autoplay=0″ frameborder=”0″ width=”100%” height=”500″></iframe>

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (5 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

سالمندان و بیخوابی
» علل بی خوابی سالمندان و راههای جلوگیری از آن
حقوق زنان سالمند در ایران
» زنان سالمند آسیب پذیرترین قشر سالمندان در ایران

پاسخی را بگذارید

1 × 2 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست