سرگرمیهای مناسب سالمندان با محدودیتهای حرکتی

» سرگرمی های مناسب سالمندان با محدودیت‌‌ های حرکتی

افراد مسن ممکن است دچار برخی مشکلات جسمی و حرکتی شوند، این محدودیت‌ها ممکن است زندگی این عزیزان را دچار چالش جدی نماید، بدین صورت که علاوه بر محدودیت جسمی ایجاد شده، ممکن است سالمندان خودشان محدودیتهای جدیدتری را ایجاد کنند و تصور کنند که باید در منزل بمانند و دیگر نمی‌توانند فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای برای خود داشته باشند و همین طرز تفکر موجب می‌شود تا بیش از پیش احساس تنهایی و سرخوردگی داشته‌باشند. مهیا کردن فعالیت‌ها و سرگرمی‌ های مناسب برای سالمندان ممکن است در وهله اول بسیار دشوار به نظر بیاید اما این دلیل نمی‌شود که هیچ فعالیتی انجام ندهند و ما نیز آنها را به حال خود رها کنیم. در این مقاله قصد داریم تا به برخی سرگرمی‌ های مناسب سالمندان با محدودیت های حرکتی اشاره کنیم تا بتوانیم با فراهم کردن این سرگرمی‌ ها برای این عزیزان آنها را از حس ناخوشایند تنهایی دور کنیم و کاری کنیم تا مشکلات جسمی خود را فراموش کنند.

سعی کنید تا آنها را به نمایشگاه‌های فضای باز و بازارهای محلی صنایع دستی ببرید.

سرگرمی سالمندان در نمایشگاه ها

بازارها و نمایشگاه‌های فضای باز و محلی مناطق بسیار خوبی برای به گردش بردن این سالمندان با مشکلات جسمی می‌باشد، آنها با صندلی چرخدار در فضاهای باز احساس راحتی بیشتری می‌کنند و اینکه می‌توانند از هوای آزاد در کنار لذت بردن از بازارچه بهره ببرند.این فعالیت همچنین می‌تواند منجر به تعاملات اجتماعی گردد .

سعی کنید مهمانی هایی در فضای باز برای آنها ترتیب دهید

مهمانی در فضای باز برای سالمندان

ماندن در محیط بسته خانه برای مدت طولانی ممکن است عزیزان ما را دچار ناراحتی می‌کند و آنها را سرخورده و افسرده مینماید بنابراین سعی کنید از فضاهای باز( که ویلچر در آنها جا می‌شود)، هرچند کوچک استفاده نمایید و مهمانی‌هایی در این مکانها ترتیب دهید و وعده‌های غذایی خود را در فضاهای باز(همانند پاسیو و یا حیاط)  سپری کنید.سرگرمی‌ های مناسب سالمندان با محدودیت‌ های حرکتی، محدود به فضای منزل نمی‌شود و می‌توانند سرگرمی ‌ها و بازی‌هایی را در فضای باز نیز انجام دهند. می‌توانیم آنها را به فضای باز ببریم و امکان انجام برخی بازی‌ها را برای آنها مهیا کنیم. بازی‌هایی از قبیل بازی‌های فکری که نیاز به حرکت جسمانی ندارند و مشکلات جسمی آنها نمی‌تواند برایشان محدودیت ایجاد کند و البته در کنار بازی‌های فکری حتی می‌توان برخی بازی‌های دیگر را نیز برای این عزیزان ترتیب دهیم برای مثال بازی با نوه ها به وسیله تپانچه‌های آبی. دوستان عزیز می‌توانید انواع بازی‌ها و سرگرمی‌ های مناسب برای سالمندان را در سایت ما مطالعه کنید.

» هیجان انگیزترین پازل و بازی های رومیزی برای افراد مسن

مراقبت از گیاهان می‌تواند یک سرگرمی مناسب برای سالمندانی با محدودیت حرکتی باشد.

باغبانی برای سالمندان با محدودیت حرکتی

معمولا همه افراد مراقبت از گل‌ها و رسیدگی به آنها لذت می‌برند. سعی کنید امکانات لازم برای رسیدگی به گیاهان را در دسترس این عزیزان قرار دهیم تا بتوانند در زمانهای لازم به راحتی از آنها استفاده کنند. کار با گل و گیاهان بسیار روحیه بخش می‌باشد، باغبانی به آنها حس موفقیت می‌دهد و عزیزانمان را از حس بیهودگی و ناکارآمدی نجات می‌دهد.

بازی‌های آنلاین از دیگر سرگرمی‌ های مناسب سالمندان با محدودیت‌های حرکتی می‌باشد. در مقاله‌های پیشین به مزایای بازی‌های آنلاین و استفاده از فناوری برای سالمندان اشاره کردیم، حال این بازی‌ها در کنار تمام مزایایی که برای آنها دارند می‌توانند سرگرمی بسیار مناسبی نیز با توجه به مشکلات جسمی آنها باشد. این بازی‌ها می توانند باعث تقویت ذهن، تمرکز و حل مسئله در آنها گردد و مزایای بسیار دیگر دارد که می‌توانید در مقاله مزایای بازی‌های ویدوئی در سایت مهرمندان و مربوط به سالمندان مطالعه کنید.

پیوستن به یک جامعه معنوی

پیوستن به یک جامعه معنوی نیز می‌تواند حس بسیار خوبی در عزیزانمان ایجاد کند برای مثال برگزاری‌های دورهمی‌های برای خواندن قرآن. این دورهمی‌ها تاثیرات بسیار شگرفی را می‌توانند در روحیه سالمندان ایجاد کند، زیرا در کنار فضای معنوی ایجاد شده برای ایشان، تعاملات اجتماعی نیز اتفاق می‌افتد که تاثیر بسزایی در سلامت ذهن سالمندان دارد.

درست کردن صنایع دستی و کاردستی

فعالیت های سرگرم کننده کاردستی برای سالمندان

سرگرمی‌هایی برای آنها فراهم کنیم که نیاز به حرکات جسمانی کمتری داشته باشد.برای مثال درست کردن صنایع دستی و کاردستی‌های مختلف همانند قلاب بافی، بافتنی، خیاطی، نقاشی و رنگ‌آمیزی

» با اثرات مثبت گلکاری برای سالمندان، آشنا شوید

امیدواریم برخی از این سرگرمی‌ها بتوانند برای عزیزان شما مفید باشند و به شما کمک کنند تا متوجه شوید فعالیت‌های زیادی وجود دارد که با وجود مشکلات جسمی عزیزانتان می‌توانید برای آنها فراهم کنید و از ایجاد حس سربار بودن این قشر آسیب پذیر جلوگیری کنید و سلامت ذهنی آنها را تقویت کنید.باید گفت متاسفانه امکانات شهری برای سالمندان و به خصوص عزیزانی با محدودیت‌های حرکتی بسیار محدود می‌باشد، اما ما می‌توانیم با برخی فعالیت‌های بسیار آسان و کم هزینه، فضایی شاد و سرگرم‌کننده برای آنه فراهم کنیم و باعث تقویت روحیه آنها شویم. مراقب باشیم تا سالمندان با محدودیت حرکتی احساس تنهایی و انزوا نکنند و حس نکنند که سربار دیگران هستند و دیگر هیچ کاری از ایشان بر نمی‌آید.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (4 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

ایجاد و رعایت حقوق شهروندی
» ایجاد و رعایت حقوق شهروندی سالمندان
عطر خانم های سالمند
» چگونه با عطر خوش زن، بر بوی پیری غلبه نماییم ؟

پاسخی را بگذارید

3 × سه =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست