ایمن سازی سرویس بهداشتی برای منزل سالمندان

» ایمن سازی سرویس بهداشتی برای منزل سالمندان

نگهداری از سالمندان در محیط خانه، چندان دشوار نیست اما باید روش های مناسب سازی خانه را بلد باشید. برای اینکه از خطرات احتمالی جلوگیری شود همه قسمت های خانه نیاز به تغییراتی دارد. ایمن سازی سرویس بهداشتی برای منزل سالمندان درست به اندازه دیگر فضاهای داخلی اهمیت دارد. چنانچه حمام و دستشویی با توجه به شرایط جسمانی فرد سالمند، تنظیم شود دیگر نگرانی بابت سُر خوردن، لغزیدن، افتادن و شکستگی های اعضا وجود ندارد.
سالمندان یک دنیا تجربه دارند اما از لحاظ جسمانی، وضعیت بدن در دوران سالمندی همانند دوران جوانی نیست. بسیاری از افراد سالمندان دچار انواع و اقسام بیماری های جسمی هستند. زانو درد، کمر درد، دردهای استخوانی و عضلانی و …. همراه با افزایش سن، بیشتر می شود. برخی از سالمندان دچار معلولیت هایی نیز هستند که این امر، موجب شده تا در سنین پیری دچار مشکلاتی شوند.
حتی در بهترین شرایط جسمانی نیز برای پیشگیری از خطرات احتمالی بهتر است فضای خانه و به ویژه سرویس بهداشتی برای سالمندان، ایمن سازی شود. به سادگی و با صرف هزینه ای اندک می توان محیط حمام و توالت را برای استفاده سالمندان، مناسب کرد.

ایمن سازی سرویس بهداشتی برای منزل سالمندان

توالت از مکان هایی است که روزانه، چندین بار مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که این فضا برای شرایط جسمانی فرد سالمند، مناسب نباشد مشکلات زیادی را ایجاد می کند. در اغلب خانه های امروزی، فکری به حال عزیزان سالمند نشده و معمولا سرویس بهداشتی و توالت جداگانه برای این افراد وجود ندارد. با توجه به محدودیت های حرکتی سالمندان و معلولان، لازم است تا وضعیت توالت به بهترین شکلی، ایمن سازی شود.
به عنوان پیش فرض در اغلب خانه ها، توالت سنتی نصب شده که برای استفاده افراد سالمند، مناسب نیست. در اولین اقدام باید به جای توالت ایرانی، توالت فرنگی در توالت نصب شود. انواعی از توالت های فرنگی با قابلیت نصب روی توالت معمولی نیز در بازار موجود است. این توالت ها جای زیادی را اشغال نمی کنند و بر روی سرویس بهداشتی قبلی، قابل نصب هستند.

نصب توالت فرنگی برای ایمن سازی سرویس بهداشتی

در صورتی که ابعاد توالت یا حمام به اندازه کافی بزرگ باشد می توانید یک سرویس توالت فرنگی را در این مکان، نصب کنید. علاوه بر آن در دیوار کناری توالت فرنگی می توان از میله های دستگیره ای برای سهولت کاربری سالمندان، استفاده کرد. ابزارهای خاصی شبیه به نرده نیز در بازار موجود است که قابل اتصال به توالت فرنگی است و از افتادن سالمندان معلول در حین استفاده از توالت فرنگی، جلوگیری می کند.

» 7 ایده جذاب برای طراحی بالکن سالمندان

ایمن سازی سرویس بهداشتی برای منزل سالمندان
ابزارهای ارتفاع دهنده توالت فرنگی نیز برای سهولت استفاده از سرویس دستشویی توصیه می شود. این ارتفاع دهنده ها قابلیت تنظیم بلندی را دارند و برای سالمندانی که از زانو درد رنج می برند، بسیار ضروری است. در ضمن با این ابزار می توان ارتفاع توالت فرنگی را متناسب با قد فرد سالمند، تنظیم کرد.
سالمندانی که در اثر بیماری یا کهولت سن، وزن خود را از دست داده اند و جثه ای استخوانی دارند در استفاده از توالت دچار مشکل می شوند. سخت و سرد بودن توالت فرنگی مشکلاتی را در نشیمنگاه این افراد به وجود می آورد. برای برطرف کردن این مشکل می توان از بالشتک های نرم استفاده کرد. این وسیله هم برای سالمندان و هم برای افرادی که در ناحیه لگن و نشیمنگاه، عمل جراحی کرده اند سودمند است.

کفپوش ها و شیر آلات

ایمن سازی سرویس بهداشتی برای منزل سالمندان شامل، دیوارها و کف نیز می شود. کفپوش های سنگی و سرامیکی نباید حالت لغزنده و لیز داشته باشند. در صورتی که کاشی ها صاف و سُر است می توانید از کفپوش های لاستیکی عاج دار برای افزایش ضریب ایمنی در توالت، استفاده کنید. این لاستیک ها در جلوی توالت، آینه و روشویی قرار می گیرند. عاج های روی کفپوش، جلوی عدم تعادل سالمندان را می گیرد.

ایمن سازی سرویس بهداشتی برای منزل سالمندانشیر آلات و تجهیزات آینه دستشویی، جا حوله ای و جا مسواکی و …. نباید در ارتفاع خیلی بالا، نصب باشد. سالمندان از لحاظ انعطاف بدنی دچار مشکل هستد و نمی توانند همانند دیگر گروه های سنی، بدن را بالا بکشند. نکته مهم دیگر توجه به جنس شیر آلات و تجهیزات دستشویی و توالت است. لبه های تیز و برنده و اسیب رسان می تواند موجب بریدن دست سالمندان شود. در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد سالمند به لرزش دست و بدن مبتلا هستند و لوازم تیز می تواند صدمات جدی به این افراد برساند.

ایمن سازی سرویس بهداشتی و حمام  برای منزل سالمندان

مناسب سازی حمام را با نورپردازی شروع کنید. نور مناسب در حمام، موجب می شود تا سالمند به راحتی بتواند به وسایل و تجهیزات، دسترسی داشته باشد. توصیه می شود حتی در شب نیز یک نور کم در سرویس بهداشتی روشن باشد. در مورد کاشی های حمام نیز می بایست طبق توصیه های قبل، عمل کنید. بیشترین آسیب به سالمندانی که تنها زندگی می کنند در اثر افتادن در حمام روی می دهد. بر روی درب ورودی و دیوار می توانید از نوارهایایمن سازی سرویس بهداشتی برای منزل سالمندان شبرنگ استفاده کنید تا دید در شب نیز تا حدودی وجود داشته باشد.
استفاده از دستگیره های حمایتی بر روی دیوارها، امکان استفاده مستقل از حمام را برای فرد سالمند میسر می کند. اغلب سالمندان در ناحیه زانو و کمر، ضعف دارند و نمی توانند به راحتی بایستند و راه بروند. این دستگیره ها باید در همه مسیر حمام، نصب شده باشد.
برای اینکه فشار بیشتری به زانوها وارد نشود حتما یک صندلی مناسب در حمام، قرار دهید. جنس این صندلی از مواد پلیمری و پلاستیکی باشد تا در اثر رطوبت دچار پوسیدگی، قارچ و کپک نشود.
نکته مهم دیگر در ایمن سازی سرویس بهداشتی و حمام اینست که به قفل درب، توجه کنید. گاهی ناخواسته فرد سالمند درب را از داخل قفل می کند و در حمام محبوس می شود. برای جلوگیری از حبس شدن در حمام، حتما درب را از نوعی انتخاب کنید که از داخل، درب قفل نشود.

» 6 راه هوشمندانه برای دکوراسیون خانه سالمند

ایمن سازی وان حمام

با نصب پادری در جلوی وان از سر خوردن فرد سالمند جلوگیری می شود. اما لازم است تا وان نیز دارای سطوح لیز و لغزنده نباشد. وان های سنتی برای سالمندان، مناسب نیستند. انواع وان های مدرن و مدل جدید دارای بخش درب مانندی است که ویژه سالمندان و معلولین طراحی شده است. با این تجهیزات، افراد در سنین بالا نیز می توانند بدون نیاز به کمک فرد دیگر، به طور مستقل حمام کنند.
حمام مناسب دکوراسیون خانه سالمندان به جای دوش، دارای وان مناسب است. کلیه شیر آلات و تجهیزات حمام کردن نیز در ارتفاع پایین تر نصب شده است. توجه کنید حتما بر روی شیر آب سرد و گرم، علامت مشخصه وجود داشته باشد.
هشدار: حتما در هنگام حمام کردن فرد سالمند و معلول، فرد دیگری هم در منزل حضور داشته باشد.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
3.33 (3 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

بازی‌های گوشی همراه و تقویت حافظه
» با انواع بازی‌های‌ تقویت ذهن،برای سالمندان آشنا شوید
آرزوهای سالمندان
» آشنایی با خلق و خو و آرزوهای سالمندان

پاسخی را بگذارید

9 − نه =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست