گلکاری برای سالمندان

» با اثرات مثبت گلکاری برای سالمندان، آشنا شوید

اگر به اطراف خود نگاه کنید، افرادی زیادی را می‌بینید که روزانه وقت زیادی را صرف کاشتن گل و  پرورش دادن آن می کنند. انسان‌ها ذاتا زیبایی را دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند. گلکاری برای سالمندان ازجمله کارهایی است که به آنها روحیه می‌دهد و باعث شادمانیشان می‌شود. غیر ممکن است در هر خانواده ای سالمندی وجود نداشته باشد. پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها سالمندانی هستند که مورد علاقه، مهر و محبت اطرافیان قرار دارند.
معمولا فرزندان برای شادی آنان علاقه دارند که در منزل پدر و مادرشان محیط زیبایی درست کنند تا به والدین خود سرزندگی و روحیه زندگی هدیه کنند. گاهی کاشتن گل در باغچه برای سالمندان و آبیاری آن، علاوه بر زیباتر شدن منزل باعث سرگرمی پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها می‌شود. معمولا سالمندان کار زیادی برای انجام دادن در منزل ندارند. گاهی خود را با دیدن تلویزیون سرگرم می‌کنند و یا بیشتر اوقات چشم انتظار فرزندان خود هستند.  اگر آنان باغچه هر چند کوچک داشته باشند، می‌توانند به راحتی خود را سرم گلکاری بکنند و از این کار لذت ببرند.

گلکاری چیست ؟

همین که افراد بتوانند گل بکارند و آن را پرورش دهند، معنی ساده گلکاری می‌باشد. اما آن‌چه دارای اهمیت است این است که بدانیم گلکاری نیز مانند بسیاری از رشته‌های تحصیلی دیگر، دارای یک رشته علمی می‌باشد که با باغبانی ارتباط مستقیمی دارد. پرورش گل‌ها و گیاهانی که تزیینی هستند کار راحتی نیست. شما باید در این مورد مطالعه و تحقیق کرده باشید تا بتوانید در کار کشت و پرورش گیاهان و گل‌ها پیشرفت کنید و موفق باشید. مزیت گلکاری برای سالمندانبنابراین اگر قصد دارید تا فضایی برای گلکاری برای سالمندان ایجاد کنید سعی کنید گلها و گیاهانی را انتخاب کنید که نگهداری در منزل از آنها میسر باشد. محققان بر این باورند که گلکاری و باغبانی می‌تواند نتیجه مثبت و موثری بر کارایی زندگی سالمندان داشته باشد.

» سرگرمی های سالمندان جهت تقویت حافظه و سلامت ذهنی

تاثیر مراحل شناخت گل‌ها در گلکاری برای سالمندان

امروزه با پیشرفت علم، نکته‌های قابل توجهی در مورد گیاهان، گل‌ها و پرورش و کاشت آن‌ها وجود دارد که توجه و عمل کردن به آن‌ها افراد و سالمندان را به باغچه و مکان زیبایی پر از گل می‌کشاند. گل‌ها بر اساس ماندگاری که دارند به سه دسته تقسیم می‌شوند. میزان رسیدگی و مراقبت از آن‌ها،میزان آبیاری و دقت در پرورش و مدت زمان از شروع جوانه زدن تا گل دادن و خشک شدن هر دسته با دسته دیگر تفاوت دارد. بنابراین همانطور که گفتیم اگر قصد ایجاد فضا برای گلکاری برای سالمندان را دارید، نیاز است در حین کار،اطلاعاتی به فرد سالمند بدهید تا او نیز بتواند  در نبود شما، آن‌طور که دلش می‌خواهد گل بکارد و از دیدن تمام مراحل رشد آن لذت ببرد. گیاهانی نیز وجود دارند که به گیاهان چهار فصل معروف هستند. این گیاهان زیبایی خاص خود را دارند و در چهار فصل سال سبز می‌ماند و هرگز خشک و پژمرده نمی‌شوند. مانند شمشاد که گیاه زیبا و بادوامی می‌باشد. یکی از ویژگی‌های مثبت شمشاد این است که شما هر زمان که اراده کنید، می‌توانید آن را هرس کنید. انتخاب گل و گیاه درست که سالمندان بتوانند به راحتی به آنها رسیدگی کنند و حس خوبی را برای آنها پدید آورد بسیار مهم است. اگر گل های نامناسب برای آنها انتخاب کنیم که نتوانند به راحتی به آنها رسیدگی کنند و باعث پژمرده شدن گلها شوند، ممکن است به جای ایجاد حس خوب، حس ناامیدی و ناراحتی برای آنها به وجود آوریم.

تاثیر مراحل شناخت گل‌ها در گلکاری برای سالمندان

مزیت گلکاری برای سالمندان

اگر چه گلکاری و رسیدگی به گل‌ها نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد و برخی بر این عقیده اصرار دارند که این کار برای سالمندان سخت و دشوار است، اما نتیجه یک تحقیق بر روی سالمندان نشان می‌دهد که بیشتر آنان راغب به کاشتن گل‌ها و رسیدگی به آن‌ها هستند. چون گلکاری برای سالمندان بسیار مفید است و باعث شادابی روحیه آنان می‌شود. این کار باعث زیاد شدن امید به زندگی و کم شدن مرگ و میر در سالمندان می‌شود به طوری‌که سالمندانی که بیشتر علاقمند به باغبانی و گلکاری هستند، از نظر جسمی نیز نسبت به آنان که علاقه و حوصله ای برای این کار ندارند، سالم‌تر و خوش اخلاق‌تر هستند.  اگر سالمندی دچار بیماری شود با سرگرم شدن به این کار، برای مدت کمی هم که باشد، بیماری خود را فراموش می‌کند. به جرات می‌توان گفت یکی از کارهایی که هیچ‌گونه ضرری برای فرد ندارد، باغبانی می‌باشد. این کار سبب آشنایی بیشتر سالمندان با روش کاشت و آبیاری و نحوه از بین بردن گیاهان هرز و … می‌شود. آنها بذرهای سبزیجات را بهتر می‌شناسند.ماندگاری گل‌ها و گیاهان
بنابراین از جمله سرگرمی های مفیدی که میتوانیم برای سالمندان ایجاد کنیم که باعث تقویت روحیه آنها شود و در عین حال باعث انجام برخی حرکات فیزیکی در آنها گردد و زمان آنها را به خوبی پر کند، ایجاد فضایی برای گلکاری است. حس تولید و مراقبت از یک موجود زنده و دیدن نتایج آن میتواند برای آنها بسیار لذت بخش باشد و باعث تقویت روحیه آنها نیز گردد.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (2 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

دکوراسیون خانه سالمند
» ۶ راه هوشمندانه برای دکوراسیون خانه سالمند
فشارخون در سالمندان
» فشار خون در سالمندان

پاسخی را بگذارید

15 + نوزده =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست