لبخند مادربزرگ

» تاثیرات مثبت روابط بین نوه و پدربزرگ مادربزرگ ها

این روزها، مطالب بسیار زیادی درباره والدین و روابط آنها با فرزندانشان در مجلات، کتاب ها و سایت های مختلف می خوانیم. روانشناسان برای بهبود و اصلاح روابط و ارتقا کیفیت آن بر این بخش متمرکز شده اند در حالیکه حلقه مفقوده بسیار مهمی وجود دارد که با پرداختن به آن می توان به گنجینه های با ارزشی دست یافت. حلقه مفقوده ما، تمرکز بر روابط نوه با پدربزرگ و مادربزرگ اش می باشد. حال در ادامه مقاله، توضیحات بیشتری در خصوص این رابطه بیان می شود و تاثیر آن در ایجاد نشاط و امید در سالمندان را بررسی می کنیم.

ما تقریبا یک سوم از عمر خود را مادربزرگ یا پدربزرگ هستیم!

می توان گفت حدود سه چهارم بزرگسالان پدربزرگ و مادربزرگ خواهند شد و به طور مثال در کشوری مثل انگستان، میانگین سن پدربزرگ و مادربزرگ ها در حال حاضر حدود ۵۴ سال است. بنابراین اکثر مردم حدود یک سوم از عمر خود را پدربزرگ و مادربزرگ خواهند بود.
تقریبا بسیاری از آنها در دوره پدربزرگ و مادربزرگی خود کمک بسیاری را به فرزندان خود در نگهداری نوه ها کرده و اتفاقا در این دوران احساس موثر بودن، امید و نشاط بیشتری دارند.
البته با توجه به رشد جمعیت جهان و جهت آن به سمت پیری و از سویی دیگر شرایط حاکم بر جوامع صنعتی که مسبب تغییر در شبکه های خانوادگی و کوچک شدن خانواده ها شده است، پدر بزرگ و مادربزرگ ها نقش مهم و خاصی را در روابط خانوادگی بازی می کنند.

نقش پدربزرگ و مادربزرگ ها در روابط خانوادگی

روابط نوه با پدربزرگ و مادربزرگ

برای مثال در یک خانواده سه نفری که پدر و مادر هر دو شاغل هستند، برای نگهداری فرزند خود قطعا از پدر و مادر یکی از والدین کمک خواهند گرفت و این ماجرا تقریبا به یک روال طبیعی در جوامع صنعتی تبدیل شده است و پدر بزرگ و مادربزرگ ها به عنوان یکی از ستون های موثر در ساختار روابط خانوادگی می توانند الهام بخش توسعه اجتماعی، بالینی و آموزشی برای طیف گسترده ای از روانشناسان قرار گیرند. این رابطه می تواند بستر موثری را جهت ارائه راهکار و حل بسیاری از مشکلات بالینی سالمندان فراهم نماید و روانشناسان می توانند بر روی آن به عنوان یک پتانسیل بالقوه کار کنند.

فرزند بادام است اما نوه مغز بادام است!

وقتی پدر و مادر بنابر شرایط حاکم بر اقتصاد خانواده هر دو از صبح تا عصر برای کسب درآمد بیرون از خانه هستند، مطمئن ترین مکان دنیا برای نگهداری فرزندان، خانه پدر بزرگ و مادربزرگ آنهاست و فرزندی که از نعمت پدربزرگ و مادربزرگ بهره مند است بسیار خوش شانس می باشد و خوش اقبال تر این است که دو خانواده پدر و مادرش روابط خوب و صمیمانه ای نیز داشته باشند. در این صورت می توان گفت کودک دو بهشت برین در زندگی اش دارد.
در حدود ۵۰ سال پیش مادربزرگ ها دیدگاه های سختگیرانه تری داشتند، اما در حال حاضر آنها بسیار مهربان تر از مادربزرگ های قدیمی ظاهر شده اند و حتی یک نگرانی جدی برای والدین به وجود آمده است که پدربزرگ و مادربزرگ ها فرزندانشان را با محبت های بی دریغ و بی قید وبند، بسیار لوس می کنند.شیرینی نوه برای پدربزرگ و مادربزرگ

آیا واقعا پدربزرگ و مادربزرگ ها، نوه ها را لوس می کنند یا حقیقت دیگری وجود دارد؟

حقیقت چیست؟

حقیقت، این جمله معروف و قدیمی است که همه ما آن را بارها و بارها از زبان پدربزرگ و مادربزرگ ها شنیده ایم.
” بچه بادام است و نوه مغز بادام . ” به همین سادگی!
در واقع نوه ها وقتی به خانواده اضافه می شوندکه پدربزرگ و مادربزرگ ها به دلیل گذر از دالان های تجربه زندگی، به تکامل و بلوغ ذهنی نسبتا خوبی دست یافته اند. معیارهای آنها برای ارزش گذاری حوادث مهم زندگی، تغییر کرده است و احساس های عمیق آنها برای درک معجزات تکراری در زندگی، بسیار برانگیخته می شود.
آنها از مادر شدن و پدر شدن فرزندانشان به نهایت شعف و شادمانی می رسند و به ثمر نشستن درخت زندگی خود را مشاهده می نمایند.
آنها تبدیل به ریشه هایی شده اند که حالا در درخت هستی خود، میوه های خود را که همان نوه های نازنین شان هستند به تماشا می نشینند.
از سویی دیگر آنها در ارتباط با نوه ها، گویا دارند، زندگی شان را دوره می کنند و ناظر تکرار ارتباطات خود با فرزندان شان هستند. به همین دلیل با نوه ها، سختگیری هایی که با فرزندان خود داشته اند را ندارند. گویا نتیجه همه سختگیری ها را می دانند و احتمالا با راه مهربانانه تری، راه حل جدیدی را امتحان می کنند.پدربزرگ و مادربزرگ

پر محتواترین درس زندگی برای پدربزرگ و مادربزرگ ها!

شاید بتوانیم به آنها حق بدهیم، پدربزرگ و مادربزرگ ها با گذران سالها تجربه و دیدن ناملایمات روزگار، زیرکی ها و نیرنگ های دور و زمانه، حالا در مقابل موجودی ایستاده اند که نه دروغ می گوید و نه نیازی به دروغ گفتن دارد، نه زیاده خواه و حریص است و نه نیازی دارد که زیاد بخواهد و حریص باشد. او موجودی است آزاد، رها و شاد که دنیا و مال و منال آن برایش پشیزی ارزش ندارد و او فقط می خواهد بازی کند و وسط بازی هایش قهقهه بزند و حتی گاهی وسط بازی هایش با صدای بلند گریه کند و آن گاه به فاصله ده ثانیه دوباره بخندد و …. .
آری همه این سادگی ها، زیباترین تصویر و نیز پرمحتواترین تابلو درس زندگی، در مقابل دیدگان پدربزرگ و مادربزرگها می باشد. آنها ارزش این موهبت الهی را می دانند و عمیقا از صمیم قلب مملو از شعف و شادمانی از وجود او لبریز می گردند.
آنها به این موجودات به چشم یک معجزه تکراری نگاه می کنند و با خود می گویند وجود نوه ام یک معجزه است که میلیاردها بار بر روی کره زمین تکرار شده است و آنگاه با خود می گویند:
” آیا نباید این معجزه نازنینم را کمی لوس کنم؟!”

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.43 (7 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

قانون مدنی
» سید محمد فاطمی قمی نویسنده قانون مدنی ایران
چرا سالمند آزاری می کنند
» هر آنچه درباره سالمند آزاری باید بدانیم !

پاسخی را بگذارید

ده + چهارده =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست