ایجاد و رعایت حقوق شهروندی

» ایجاد و رعایت حقوق شهروندی سالمندان

در مقاله قبلی راجع به حقوق شهروندی سالمندان صحبت کردیم حال به چند مورد دیگر از ایجاد و رعایت حقوق شهروندی سالمندان در اطراف محل زندگی یا کسب و کارمان اشاره کنیم . زیرا معتقدیم که اگر هرکدام از ما بعنوان یک شهروند در حد توان محیط اطراف زندگی و کسب و کارمان را برای سالمندان مناسب سازی کنیم ، جامعه ای خواهیم داشت ایده آل برای سالمندان فعلی و سالمندان آینده که خودمان هستیم .  حقوق شهروندی درحال حاضر جزء مباحث مهم حقوقی در داخل و خارج از کشور می باشد و البته این عبارت به تازگی وارد ادبیات حقوقی کشور ما شده است و مخصوصا حقوق شهروندی سالمندان که کمی عبارتی نا آشنا بنظر می آید اما این جز حقوقی است که همه افراد کشور باید از آن بهره مند باشند زیرا جزء حقوق ذاتی و فطری ما از زمان خلقت می باشد. و این حقوق برای سالمندان جز در مسیر تحقیق بدست نمی آید تا بتوانیم با تدوین و اجرایی آنها جایگاه و منزلت درست سالمندان و حقوق آنها را بشناسیم و بدست بیاوریم .

احترام به سالمندان

احترام به سالمندان با ادبیات مناسب و انرژی بخش

یکی از مواردی که همیشه در آموزه های تربیتی وجود دارد احترام به بزرگترهاست ، حال بیاییم از دید دیگری به این مطالب و مسئله مهم نگاه کنیم و آن احترام به سالمندان با ادبیات مناسب و انرژی بخشاینکه از کلمات و عبارتهایی که بار منفی دارند و به گونه ای یادآور کهولت و ناتوانی هستند کمتر استفاده کنیم و به جای آنها از کلمات و عبارتهای مترادف آنها که بار منفی ندارند و در شنیدن و خواندن زیباتر هستند استفاده نماییم. بطور مثال بجای کلمه افراد مسن یا معلول یا پیر از عبارت توانخواه و یا عبارت قدیمی و زیبای گیس سفید استفاده نماییم بهترآنکه از این کلمات در اماکن عمومی و در قسمتهایی که خدمات ویژه ای به این عزیزان داده میشود استفاده وآن محیط و مکان معرفی گردد. قابل توجه آنکه در ادبیات غنی ایرانی و در ادبیات رایج گذشته از عبارتهای بسیار زیبایی برای سالمندان وافراد مسن استفاده میشده که نشانگر ریشه قوی و قدمت این احترام و ادب به سالخوردگان می باشد ، اصطلاحاتی مانند ریش سفید، بزرگ فامیل و … که متاسفانه در جوامع امروزی و شهرنشینی در حال اضمحلال است.

» مسائل حقوقی سالمند آلزایمری چگونه است؟

آسانتر کردن روندهای اداری برای سالمندان

رعایت حقوق شهروندی

متاسفانه در اداره های بیمه مخصوصا شعب و نمایندگی بیمه های خدمات درمانی دیده می شود که سالمندان جهت استفاده از بیمه ها برای درمان ، آزمایش یا حتی بستری شدن مجبور به اخذ معرفی نامه یا تحویل مدارک درمانی هستند در حالیکه با وجود امکانات اینترنتی و پیشرفتهایی که در اینخصوص در کشور وجود دارد می تواند این روند اداری را حذف کرد تا سالمندان عزیز و یا اشخاصی که سالمنددار هستند بتوانند با مراجعه به مراکز درمانی از طریق سیستم های نرم افزاری این سرویس را دریافت نمایند. جالبتر آنکه متاسفانه دیده میشود حتی ساختمانهایی که جهت این امور اختصاص داده شده است بدون آسانسور و در طبقاتی غیر همکف می باشند که تردد را برای این عزیزان توانخواه سخت و فرسایشی می نمایند و این ضعفها و عدم توجه خود نادیده گرفتن حقوق شهروندی این عزیزان در راستای انجام فعالیتهای اجتماعی آنهاست.

تغییرات کوچک در معماری محل کسب

تغییرات در معماری برای راحتی سالمندان

یکی از فعالیتهایی که می تواند حال سالمندان ما را خوب کند اینست که بتوانند فعالیتهای روزانه خود را به راحتی انجام دهند یکی از آنها خرید کردن آسان و ایمن است ولی بسیاری از فروشگاههای خرید مغازه ها و سوپرمارکتها متاسفانه دارای پله بوده و این معماریها کمی خرید کردن را برای این عزیزان سخت میسازد این پیشنهاد مخصوصا برای مغازه هایی که دارای یک پله یا دو پله هستند بسیار مناسب و کم هزینه می باشد که با ساختن رمپهایی با شیب کم و ملایم بتوانیم امکان خرید کردن سالمندان عزیز را راحتتر کنیم تا از اینکه می توانند کارهای روزانه خود را بدون آسیب بدنی انجام دهند لذت ببرند و احساس خوبی داشته باشند و در حقیقت داشتن فعالیتهای اجتماعی بدون کمک دیگران از حقوق شهروندی سالمندان می باشد.

» فقر حقوق و قوانین سالمندی در ایران

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (4 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

تقویت حافظه سالمند با ورزش
» ورزش های مفید برای تقویت حافظه سالمندان
سرگرمیهای مناسب سالمندان با محدودیتهای حرکتی
» سرگرمی های مناسب سالمندان با محدودیت‌‌ های حرکتی

پاسخی را بگذارید

یازده + 5 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست