اهمیت مصرف ویتامین D در سالمندان

» اهمیت مصرف ویتامین D در سالمندان

کولورکتال، سرطان پروستات، بیماری های خود ایمن، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های عفونی و دیابت نوع ۱ بیماری هایی هستند که در دوره سالمندی اغلب شدت گرفته و به عنوان مشکلات عمده سالمندان تلقی می شوند. می توان یکی از دلایل شدت گرفتن این بیماری ها را میزان پایین ویتامین دی در سالمندان دانست. ویتامین دی سبب افزایش سلامت سیستم استخوانی بدن می شود و علاوه بر آن عامل اصلی ایجاد تعادل در غلظت کلسیم و فسفر می باشد و یکی از فاکتورهای اصلی در حفظ قدرت عضلانی است. کاهش توده استخوانی یا استئوپروز یک بیماری متداول در سالمندان جهان است که عامل آن کاهش هورمون های جنسی، کمبود فاکتور رشد مشابه انسولین، کاهش ساخت کلیستریول در کلیه و استخوان، سوء جذب کلسیم و کمبود ویتامین D در سالمندان است. بر اساس مطالعات جهانی حدود ۴۰ درصد از زنانی که به سن ۵۰ سالگی می رسند از بیماری استئوپروز (کاهش توده استخوانی) رنج می برند.

سالمندان در معرض خطر کمبود ویتامین D


می توان گفت عمده منبع تامین کننده ویتامین D در بدن، نور آفتاب است. اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته دریافت ویتامین دی از آفتاب به فاکتورهایی مثل ارتفاع، طول و عرض جغرافیایی شهر محل زندگی، فصل، سن و میزان آلایندگی هوا بستگی دارد. یکی از عمده مشکلات دوران سالمندی عدم خروج سالمندان از منزل و یا محل نگهداریشان بدلیل مشکلات حرکتی و محیط شناختی می باشد. در این چند ماه اخیر شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شده است و علی رغم آنکه سبب از بین رفتن عامل اصلی بازدارنده دریافت ویتامین در سالمندان، یعنی آلودگی هوا شده است اما بدلیل شیوع غیر قابل پیش بینی ویروس کرونا خروج سالمندان از محل زندگیشان به مراتب کمتر و حتی به صفر رسیده است.

» علل بی خوابی سالمندان و راههای جلوگیری از آن

چه منابعی سبب افزایش میزان ویتامین دی در سالمندان می شود؟

بهترین و موثرترین منبع تامین کننده ویتامین دی برای سالمندان، نور آفتاب است اما به شرط آنکه سالمند از کرم ضدآفتاب استفاده ننماید و همچنین ویتامین d و سالمندیمیزان آلایندگی و ذرات معلق در هوا بسیار پایین باشد. سالمندان عزیزمان جهت دریافت ویتامین دی کافیست روزانه بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرند و حتما برای استفاده از نور آفتاب پروتکل های بهداشتی را جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا را رعایت فرمایید. بهترین محل ها در این ایام برای دریافت نور خورشید حیاط منزل، تراس، پشت بام و حتی کنار پنجره در صورتیکه نور مستقیم به داخل منزل بتابد و پنجره باز باشد. دیگر منابع ویتامین D کره، تخم مرغ، ماهی ها می باشد. البته در چند سال اخیر بنا به توصیه سازمان بهداشت جهانی اغلب تولید کننده های محصولات غذایی، محصولات جدیدی را به بازار عرضه نموده اند که حاوی ویتامین دی می باشند. به طور مثال در بیشتر فروشگاه ها، شیر غنی شده حاوی ویتامین D یکی از محصولات پر فروش می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود جهت افزایش تعداد منابع تامین کننده ویتامین دی در سالمندان، این محصولات را نیز در سبد خرید خود اضافه نمایید.

میزان دریافتی ویتامین دی در سالمندان

اولین و بهترین پیشنهاد برای آگاهی از میزان دریافت ویتامین دی، پزشک خودتان می باشد. سالمندان علاوه بر پزشک های متخصص بیماری های خود بهتر است یک پزشک را به عنوان پزشک خانوادگی و یا شخصی انتخاب نمایند. گروه مهرمندان در طی مقاله ای به عنوان طب سالمندی چیست و پزشک سالمندان دارای چه ویژگی هایی می باشد سعی در راهنمایی سالمندان عزیزمان برای انتخاب پزشکی مناسب، نموده است. به طور کلی جهت دریافت ویتامین دی از طریق داروهای مکملی پیشنهاد می شود که زنان در سال های نزدیک به یائسگی مصرف این مکمل را آغاز نمایند و آقایان نیز از حدود پنجاه سالگی نیاز بیشتری به این ویتامین دارند.
در این مقاله میزان عددی دوز دریافتی ویتامین دی در سالمندان پیشنهاد نمی شود و به نظر گروه مهرمندان تنها فردی که صلاحیت پیشنهاد میزان دوز دریافتی ویتامین دی در سالمندان را دارد، پزشک سالمند می باشد. به طور کلی روزانه دریافت بیش از ۴۰۰۰ IU ویتامین دی در سالمندان به صورت بالقوه خطرناک می باشد. بنابراین دلیل پیشنهاد گروه مهرمندان مبنی بر مشاوره با پزشک خود همین است که پزشک سالمند تمامی بیماری ها، الگوی مصرف مواد غذایی و حتی میزان در معرض نور آفتاب قرار گرفتن سالمند را در کنار آزمایش های خون سالمند مورد بررسی قرار می دهد و دوز مورد نیاز سالمند را تجویز می نماید.

» چه نکاتی را باید برای مراقبت از سالمند مبتلا به کرونا رعایت نماییم ؟

مصرف ویتامین دی در سالمندی
اما یادمان نرود که کمبود ویتامین دی و کلسیم در سالمندان یکی از مشکلات عمده سالمندان است و اگر این ویتامین تامین نشود مشکلات بسیار زیادی را برای سالمند به ارمغان خواهد آورد.

  • مقاله برای شما مفید بود؟
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

اگر مقاله برای شما جذاب بود لطفا به اشتراک بگذارید .

فعالیت هایی برای سالمندان
» فعالیت هایی برای سالمندان با بینایی کم
ناصر چشم آذر نابغه موسیقی ایران
» ناصر چشم آذر نابغه موسیقی ایران

پاسخی را بگذارید

17 − 7 =

مهرمندان در شبکه های اجتماعی

Instagram
Telegram
تاثیر ویتامین ای بر پیری

جدیدترین مقالات

فهرست